Print uit, hang op:
Ik riep het eerder: creativiteit is nooit het resultaat van een vergadering. Vraag 100 mensen om hun mening en er komt iets uit tussen een 6 en een 7. Zo werken groepen nu eenmaal. Het is decennialang de kurk geweest waar het CDA op dreef: de grootste gemene deler. Niet goed, niet slecht: net niks.
Maar 'gemiddeld' is volstrekt oninteressant als het om muziek gaat. Kunst en creativiteit kunnen en mogen niet ongemerkt van je afglijden. Een 10 of een 1 zegt zoveel meer: wat doe je goed, wat doe je fout? Waarom komen mensen naar je toe, waarom blijven ze weg? Daar leer je van.
Meer meningen betekent meer polderen. Iedereen een beetje z'n zin geven. Meer water bij de wijn: minder wijn, meer water. Lafjes. Nooit goed. Muziek moet uitgesproken zijn. En dat kan ook uitgesproken mainstream. Als je het doet, doe het goed.
Of zoals succesvol autobouwer Henry Ford zei: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” En Steve Jobs: “It's really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don't know what they want until you show it to them.” Niet naar luisteren dus.
Op het A&R-tegeltje van morgen ga ik nog even door op dit onderwerp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten