- De muziek die de verschillende politieke partijen op verkiezingsavond gebruikte om hun winst te vieren of het verlies dragelijk te maken: Wat. Een. Verschrikkelijk. Drama. Deze post staat op grote, grote afstand bovenaan dit kwartaal (en nog steeds, zie rechterkolom), vanwege het actuele onderwerp maar vooral vanwege een link in een vergelijkbaar artikel op de blog van een landelijke krant.
- Perfect Unreleased Prince II. Zo zie je wat links, discussies en enthousiasme op goedbezochte fanfora voor bezoekcijfers betekenen. En nee, ik reüp deze Perfect niet - mag niet van de Purple Dwarf en zijn Paisley Police.
- Over fans gesproken: Pearl Jam doet het zo, volkomen terecht in de Top 3. Zeer uitgebreid, heerlijk warm verhaal waar de liefde van überfan Frank Meeuwsen van afspat! Liefde die wordt beantwoord door de band. Een eer om te plaatsen, nog fijner om te zien dat dat wordt gewaardeerd door bezoekers. Dankjewel.
- Waarom Deezer beter is dan Spotify. Mooie post, scherpe kop - helpt enorm :-)
- Dat krijg je als je relevante posts en series zoveel mogelijk onderling linkt op je blog: ook deel I van Perfect Unreleased Prince haalt de Top 5.
- Groeten van Vlieland. De kracht van Google zoektermen en een gewilde illustratie.
- Meer publiektrekkende koppen (maar hopelijk stelt de inhoud ook niet teleur): Controverse: de doorbetalingen van Spotify.
- De eerste van mijn Lowlands 2012 tips, voor de vrijdag. Dit jaar heb ik me bewust beperkt tot 3 X 5 tips per dag. Dat werkt (en scheelt een hoop werk).
- Perfect Into The Great Wide Open 2012, een route, Top 5 tips, Perfect en Spotify playlist in 1. Voor dit soort posts maak ik soms een verkorte URL: bit.ly/PerfectGWO12. Twittert, Facebook't en stuurt een stuk lekkerder door en is daarmee goed voor de bezoekcijfers. De moeite als je veel werk hebt gestoken in een blogpost.
- De hekkesluiter: Overpeinzingen bij The Voice of Holland en spookstad Hyves, een dag later gevolgd door Overpeinzingen bij De Beste Singer-Songwriter van Nederland (die laatste mist nét deze Top 10). Opnieuw 2 posts die min of meer bij elkaar horen en elkaar merkbaar omhoog trokken in bezoekcijfers.
Vorige keer liet ik zien wat de 10 meestgebruikte zoektermen zijn waarmee bezoekers EHPO vinden, ditmaal een kijkje in de wekelijkse nieuwsbrief, ter gelegenheid van de 1.000ste abonnee. Die nieuwsbrief wees me nogmaals op de kracht van sterke, uitdagende koppen en titels, maar helpt ook te zien welke posts, series en onderwerpen populair zijn. Superwaardevol!
Hieronder zie je dat dat vrij gemiddeld is: ongeveer de helft van de ontvangers opent de nieuwsbrief, de clickrate schommelt steeds rond de 20%.
Is dat goed of slecht? Voor een gemiddelde nieuwsbrief heel goed, in vergelijking met nieuwsbrieven in 'mijn' industrie (music & musicians) zeer zeker. Ik schoon de mailinglist dan ook regelmatig op om spam te voorkomen, 'dode' e-mail adressen te verwijderen en Mailchimp maakt het abonnees gelukkig heel eenvoudig om zich in te schrijven én af te melden.
Even een goed gevulde nieuwsbrief erbij pakken. Inhoudelijke links scoren het best, vooral als ze bovenaan staan en genoemd worden in het onderwerp van de mail. Dat laatste is per definitie de meestgeklikte link in elke nieuwsbrief en geeft mij dus de kans bepaalde posts of series 'naar boven te halen'. Uitdagende koppen helpen enorm, de terugkerende links naar Wilde Ideeën en Perfects scoren altijd ongeveer dit soort (lagere) clickrates:
Tot zover een kijkje in de keuken. Dank weer voor alle bezoek, reacties en feedback!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten