16 oktober 2012

A&R-tegeltje (5)

Een vaak gemaakte fout door veel muzikanten, en zij niet alleen: alle updates, toffe content, nieuwe muziek, filmpjes en foto's vooral of zelfs uitsluitend posten op je social media. Doodzonde.

Je website is modern en effectief gereedschap om je fans om je heen te verzamelen en ze te laten helpen bij het vinden van meer. Geen statische etalage die je nooit ververst, maar ook geen onbestuurbare carnavalswagen vol confetti en tierelantijnen. Dus:
  • Geen Flash of ingewikkeld ontwerp dat mobiel hapert. Daarom. Die trend stopt niet in 2013.
  • Wekelijks updaten met nieuws, demo's, filmpjes, verslagen en nieuwe content. Voor fans is en blijft nieuwe muziek, in welke (basale) vorm dan ook, de hoofdprijs. Gratis of betaald. Goede tweede: alles wat valt onder 'the making of' van je muziek. Kijk wat er op de bonus-DVD bij een speelfilm zit en vertaal dat naar je site en muziek.
  • Een blogvorm als frontpage is vaak een goed uitgangspunt. Blogs zijn volledig ingericht op alle soorten van updates (zowel tekst, beeld als geluid), geven fans reden om terug te komen, om daarna jouw content te delen met hun vrienden en netwerk.
  • De kans is groot dat je fans mensen kennen die van dezelfde muziek houden. Bovendien worden aanbevelingen van vrienden meer vertrouwd. Profiteer daarvan, richt je site erop in.
  • De meest gezochte en gewilde items, plus alle basis- en standaardinfo, zet je achter een beperkt aantal heldere knoppen: muziek, shows, band(info), shop, contact. Hoe lees je een boek of een brief? Van linksboven naar rechtsonder. Sites bekijk je ook op die manier.
  • Ga voor ontwerp, inhoud en inrichting van je site op de stoel van je bezoeker zitten. Wat willen fans horen, zien en weten? Waar zoekt een programmeur, journalist of radiomaker naar? Wat is het eerste dat een label of de redactie van DWDD op je site zoekt? In bijna alle gevallen is het antwoord: muziek. Daarna: plaatjes, bewegend beeld en informatie. En altijd: een naam en e-mail adres. Zorg dat mensen niet lang hoeven te zoeken waar ze voor komen: iedere extra click halveert je bezoek (of erger). Houd het simpel en snel.
  • En de belangrijkste les: je social media kanalen zijn *nooit* belangrijker dan je eigen website! Mark Zuckerberg verkoopt het bezoek dat jouw content trekt voor veel geld aan Coca-Cola, zoals je vriend Tom (dood!) dat eerder deed. Natuurlijk moet je met je mooie content opvallend vlaggen op de meestgebruikte kanalen, maar zorg altijd dat alles als eerste, het snelst en meest volledig bij jezelf staat. Verwijs er daarna naar op online en mobiele snelwegen als Facebook, YouTube, Google, Twitter en Instagram:

    Je site of blog is je hoofdkwartier, de rest zijn vooruitgeschoven posten waarop je linkt naar de bron. EHPO is mijn speedboot, Twitter de buitenboordmotor.
Succes!

5 opmerkingen:

Yuri Landman zei

Ik weet het niet hoor, Niels. Promo vanaf festivals werkt het best. Daarnaast verkoop ik voor ±80% aan mensen waarmee ik via FB verbonden ben/raak en/of via FB events. Zeer zelden krijg ik een mail via mijn hypercustom.com ook toen die in het verleden uitgebreider was en er nog geen FB was. Meestal komt die mail van mensen die niet op FB zitten. Die kunnen me dus niet via FB bereiken en communiceren dus via ouderwetse middelen.

Mijn soundcloud geeft in de statistieken aan dat 95% via FB/Bismuth binnenkomt en voor 5% via hypercustom.com.

Ik zelf check bands meestal niet op hun website, maar via YouTube of soundcloud als het niet op YT staat.

Dat wil niet zeggen dat een website overbodig is, maar het is in mijn situatie niet het hoofdkwartier maar eerder een handige achterhoedepost.

Niels Aalberts zei

Maar zoals je zelf aangeeft heeft dat dus vooral te maken met hoe *JIJ* online gebruikt, inricht en benadert, waardoor verkeer vooral plaatsvindt op andere plekken dan je eigen website. Dat is een bewuste keuze (of zo gelopen).

Mijn punt is dus dat ik dat voor beginnende bands en muzikanten niet de meest verstandige strategie vind als ze starten. Liever bundelen op je 'eigen' plek en zo meer inzicht en een directe relatie hebben.

Versnippering doet voor inmiddels succesvolle ondernemers als jij minder ter zake, lijkt me. Maar daar schreef ik deze post niet voor :-)

Yuri Landman zei

Ah, okee! Duidelijk indd.

LeMarinus zei

Een en ander heeft misschien ook nog wel te maken met wat je doelgroep is en wat je met je site wilt bereiken.

Niels Aalberts zei

Licht dat 'ns toe met voorbeelden als je wilt?