3 december 2012

Emil Landman doet het zo (1) - over songschrijven & inspiratie

'Precies een jaar geleden kreeg ik voor mijn soloproject via de Herman Brood Academie studiotijd bij Mailmen', vertelt singer/songwriter Emil Landman. 'Ik studeerde op de HBA als gitarist en had redelijk wat studio-ervaring met verschillende bands, dit was echter de eerste keer dat ik als solo-act opnam. Na de korte opname sessie (2 songs in 4 uur) kreeg ik het aanbod van Martijn Groeneveld, producer van o.a. Blaudzun en Janne Schra, om in Mailmen een EP op te nemen. Als songwriter was ik pas 2 maanden bezig en had nog maar 3 songs. Schrijven geblazen dus!

Omdat Of The Days van Grey Reverend (Ninja Tune) een grote inspiratiebron is, besloot ik Larry D. Brown te benaderen.



Naast zijn solo project schrijft en speelt Larry ook met The Cinematic Orchestra. Ik stuurde hem een mailtje met de vraag of ik hem mocht opzoeken in New York om samen te werken aan mijn songs. 'If we get along I’d really like to stay on your couch and if not I’ll just fly back home' schreef ik en stuurde mijn eerste twee opnames mee, 'Home' en 'Leaves':



Na een aantal weken ontving ik een reactie dat hij het een tof initiatief vond en dat hij graag met mij wilde werken. Te gek!' Zo blijkt maar weer: brutalen hebben de halve wereld...

Emil vervolgt: 'Omdat Larry een show in Tivoli had, besloot ik niet naar New York te gaan, maar hem in Nederland te ontmoeten. Ik boekte een vakantiehuisje en we werkten een week aan de 5 songs die ik tot dan had geschreven. Een waanzinnig waardevolle ervaring: pas een half jaar schreef ik solowerk en nu werkte ik al samen met één van mijn voorbeelden! Dat gaf me veel muzikaal zelfvertrouwen.

Naast Grey Reverend luisterde ik veel naar Waiting For That One Clear Moment van de Noorse songwriter Thomas Dybdahl. Ook klassieker Solid Air van John Martyn (RIP) is een plaat die vaak langskwam. Vlak na de week met Larry ging ik naar Duitsland waar jaarlijks een internationale projectweek wordt georganiseerd voor muzikanten/songwriters en studenten muziekmanagement uit o.a. Zweden, Duitsland, Nederland, België en Amerika. Het idee is dat elke songwriter een band ter beschikking krijgt en met die muzikanten nieuwe arrangementen maakt voor bestaande songs. Naast het focussen op nieuw materiaal was er nu ruimte om intensief te experimenteren door verschillende songs in verschillende vormen en bezettingen te spelen. Qua netwerk is deze week ontzettend belangrijk geweest en heeft samen met een ander project van de Herman Brood Academie geleid tot een tour door Zweden die begin 2013 plaatsvindt.'

De intense week in Duitsland leverde naast al het experiment nog twee nieuwe liedjes op, de teller stond op zeven:



Emil: 'Gedurende het schrijfproces hielden Martijn en ik elkaar regelmatig op de hoogte door middel van luistersessies waarbij alle songs in zijn studio werden gespeeld. Ook dachten we intensief na hoe de EP moest gaan klinken. Nadat we de meeste songs grof hadden opgenomen (pre-productie), werd het tijd om de daadwerkelijke studiotijd te plannen. Hoewel nog niet alle liedjes 100% klaar waren, kozen we de eerste dagen van mei.'

Daarover morgen, in deel II van deze serie.