5 december 2012

Emil Landman doet het zo (slot) - promotie, huiskamerconcerten en social media

Over inspiratie en het schrijven van zijn songs vertelde singer/songwriter Emil Landman eergisteren. Een dag later liet hij zien hoe hij zich voorbereidde op de opnames en waarom 2 songs afvielen. In het derde en laatste deel van deze korte serie gaat het over promotie en marketing van zijn debuut-EP A Bargain Between Beggars, die op 1 februari a.s. verschijnt.

Emil: 'Als debuterend singersongwriter weet nog niemand wie ik ben, wat ik maak en hoe ik klink. Mijn Facebook-page met bijna 150 likes is een begin, maar vult ook geen zalen. Dat was het eerste probleem waar ik tegenaan liep bij het releasen van mijn EP in eigen beheer: de releaseparty, een feest zonder mensen?'
'Doordat ik na mijn eerste liveshow als solo-act (een showcase op mijn opleiding de Herman Brood Academie) het aanbod kreeg om een EP op te nemen met Martijn Groeneveld in Mailmen moest ik het anders aanpakken dan een band die al 2 jaar speelt en een bescheiden fanbase heeft opgebouwd. Ik had immers te weinig songs om serieus live te spelen (3 liedjes) en daarbij wilde ik me vooral focussen op het schrijven van nieuw materiaal. Als ik niet over sales, marketing en promotie nadenk, bereik ik met die EP niets. Inmiddels heb ik geregeld dat-ie straks te krijgen is op iTunes, Spotify (via 1 van de aggregators op deze lijst) en fysiek bij Bol.com en Free Record Shop (via decdperserij.nl), maar zonder publiek en fans heb je daar niks aan. Dan blijven die cd's, eentjes en nulletjes gewoon liggen in het magazijn en op de server...'

Huiskamers
'Mijn idee? Huiskamerconcerten geven, met als afsluiter de eigenlijke releaseshow in Mailmen. In totaal 16 kleine shows, die allemaal onderdeel zijn van en leiden naar de laatste, grotere releaseshow. De setting van een huiskamer is intiem, sfeervol en ongedwongen. Dat past goed bij mijn muziek. Ook is het een steeds populairdere manier om persoonlijk met nieuw publiek in aanraking te komen. Na afloop praten bezoekers ook sneller met andere mensen over mijn muziek. Al met al een prima setting voor mij om veel te spelen en mijn muziek en de release van de EP te ondersteunen.'

Geld
'Het in eigen beheer uitbrengen van een EP kost natuurlijk ook gewoon geld. Het zou fijn zijn om in de aanloop richting de release al een deel van die investering terug te verdienen. Uitgaande van 15 man per show en €5 toegang houd ik zo'n €40 per optreden over (ik deel de inkomsten nl. met de eigenaar van de huiskamer). Bij optredens kost mijn EP €7,50 en tot nu toe kocht ongeveer de helft van het aanwezige publiek een cd'tje. Dat is nog eens €50 aan cd-verkoop, samen zo'n €90 op 1 avond. Het is fijn dat ik zo in kleine beetjes iets van de investering terug verdien, maar wat ik nog veel belangrijker vind is de binding die ik met bezoekers opbouw. Iedereen die aanwezig is bij een huiskamerconcert, zijn postadres achterlaat en mij liked op Facebook nodig ik persoonlijk via een ouderwetse brief uit voor de releaseshow.'



'Gedurende de maanden van de huiskamerconcerten wil ik dat er steeds meer te vinden is op mijn eigen site, YouTube en Soundcloud. In december worden er in Duitsland live audio- en video-opnames gemaakt van 3 songs van de EP. Deze zullen in december en januari op YouTube worden gezet. Dan volgt op 1 februari de release in de nieuwe studio van Martijn Groeneveld. Omdat de kosten voor deze avond laag zijn (geen zaalhuur etc.) is er geen grote financiële druk. Ik wil zorgen dat mensen die de EP al hebben (bezoekers van de huiskamerconcerten, vrienden en familie) met iets nieuws naar huis gaan: merchandise, live opnames etc.'

De EP is uit, what’s next?
'Via Dutch New Artists on Tour ga ik vrij snel na de release op tour door Zweden, 2 weken, 6 shows plus een aantal huiskamerconcerten. Het idee is om de hele reis te filmen. Met de beelden hoop ik een portret te kunnen maken van een jonge, ambitieuze, onbekende muzikant op tour. Zes keer een lege zaal en een teleurgestelde terugkeer naar Nederland is voor het portret niet verkeerd, maar ik hoop natuurlijk op het tegenovergestelde. Een korte film van ong. 15 minuten moet het resultaat zijn en van de overige beelden valt wellicht nog een clip voor 1 van de songs te monteren. Verder hoop ik na de release en Zweedse tour voorprogramma's te kunnen doen voor bands waar ik bij pas. De eerste is al een feit: afgelopen woensdag stond ik in het voorprogramma van Rachel Sermanni in Tivoli.'

Mooi verhaal, mooi werk, mooie muziek, ambities en resultaten, Emil. Succes!

Geen opmerkingen: