Gisteren vertelde singer/songwriter Emil Landman over inspiratie en het schrijven van zijn songs. Brutalen bleken opnieuw de halve wereld te hebben. Vandaag gaat hij de studio van Martijn Groeneveld in, Mailmen, om zijn songs op te nemen: 'Minimaal 8 songs wil ik op mijn cd zetten, tussen een EP en een full-length in. Dat paste prima in de geplande studiotijd: ik ben relatief weinig tijd kwijt met opbouwen en de focus ligt bij het opnemen op gitaar en zang. Dat is relatief eenvoudig.
Een ander punt is dat ik mijn EP wil verkopen voor een tientje. Gevoelsmatig betaal je met 8 songs ongeveer €1 per track, terwijl je bij 5 of 6 songs eerder het gevoel van €2 per song hebt. Met dat idee in het achterhoofd was mijn doel daarom minimaal 10 songs te schrijven, zodat er ruimte is om keuzes te maken. De twee out-takes kunnen later van pas komen als bonus- of gratis tracks.'
Mooie argumenten en ideeën, Emil. Persoonlijk denk ik dat fans en muziekliefhebbers zelden op die manier rekenen bij de aankoop van muziek. Het moet goed zijn, niet goedkoop. Als jij bij wijze van spreken een moderne Bohemian Rhapsody of Paranoid Android schrijft, mag die €100 kosten. Zolang je fans en kopers van je muziek maar het gevoel hebben dat het het waard is. Die waarde zit vaak in veel meer en andere dingen dan een zilveren schijfje of het aantal tracks. Met een handtekening erop, een aardig woordje erbij en persoonlijk van jou gekocht na afloop van een optreden maakt die cd met 'maar' 8 tracks voor sommige mensen misschien wel €15 waard...
Emil vervolgt: 'Twee weken voor de opnames heb ik mezelf vrijgegeven van school en werk. Beiden waren niet blij, maar begrepen wel de noodzaak van deze beslissing. Ik heb mijn gitaar gepakt en ben naar Canada vertrokken om daar 2 weken helemaal in de sfeer van mijn songs te stappen en me met niets anders bezig te houden dan muziek. Er moesten teksten worden afgemaakt, structuren worden vastgelegd en nog 3 ruwe ideeën worden omgetoverd tot volwaardige songs. Het resultaat waren betere songs en een duidelijke focus bij het begin van de opnames in mei.
Van de 10 songs viel uiteindelijk eentje af omdat-ie niet goed genoeg was, een andere omdat de EP beter voelde zonder. Als daarna een Utrechtse kunstenaar het hoesontwerp voor zijn rekening neemt, is mijn debuut-EP een feit.'
Dat heugelijke feit komt op 1 februari 2013 uit. Morgen vertelt Emil hoe hij met promotie, (huiskamer)concerten en social media de release voorbereidt en zo zijn kansen vergroot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten