- En Seth zegt meer boeiends, over de discipline van dagelijks bloggen als aanjager van alles bijvoorbeeld (via Erwin). Waarvan acte:
- The Guardian legt uit wat de muziekindustrie kan leren van het supportersbeleid van voetbalclubs: "There is no UK music business without the fans – so look after them" (via Job). Wijze raad.
- In vervolg op mijn post van gisteren, ook via Job: de zanger van Fucked Up over bands en sponsoring, m.n. rond het SXSW-festival. Zeer openhartig en boeiend!
- Wiebe ziet nog wel toekomst voor de uitgeverij. En als je zijn verhaal leest geloof ik dat ook. Denk alleen niet dat traditionele uitgevers zo flexibel en met open vizier de toekomst tegemoet zien... Ze laten liever de kaas van hun brood eten door Spotify. Letten we op, uitgevers en boekhandel?
- Over de toekomst gesproken: What Social Media Will Look Like in 2012. Erwin filosofeert ondertussen als Kurt Cobain nu zelfmoord zou plegen... en laat aan de hand van dit ene muzikale voorbeeld zien hoe ontzettend de wereld is veranderd in 16 jaar tijd. Wow.
- Terug naar het verleden: Groot-Brittannië heeft de Digital Economy Bill aangenomen. Triest. Bassist Steve Lawson legt uit waarom dit een slechte zaak is.
- Er woedt inmiddels een flinke internetbrand rond NOS Ombudsvrouw Guikje Roethof. Hier schreef zij een pleidooi voor het traditionele vak van journalist en zette in 1 moeite door bloggers en half internet in een hoek. Die lieten zich in de reacties niet onbetuigd. Niet op een vervelende manier, maar zeer sterk inhoudelijk. Kun je wat van leren, Guikje. Voor wie de tijd heeft: lezen!
- Zeer inspirerend artikel over creatief ondernemen in Newsweek, door zaken radicaal anders aan te pakken (via Bob). De mannen over wie het gaat hebben ook een blog (direct gebookmarkt) en schreven een uitermate boeiend boek. Scroll naar beneden voor gratis .pdf.
- Bloed van Gang of Four gratis bij hun nieuwe album, via Pledge Music. Next level Sellaband?
- De beste gitarist allertijden blogt over de liefde voor zijn instrument. Heerlijk om te lezen.
- Top 10's: Rap Songs White People Love (haha!), Tips for Bands using Social Media (lekker kort door de bocht, via Gert Jan) en Asociale media, 10 terecht kritische kanttekeningen. Pitchfork doet mee over (on)mogelijkheden en (on)wenselijkheden van muziek en sociale media.
- Leuke mix waarin DJ Sandeman louter tracks en artiesten met planten- of dierennamen aan elkaar plakt:
- Je kunt ook je eigen unieke mixtape maken en deze doorsturen naar vriend, familie of geliefde (via Peter). Het oorspronkelijke idee is van Andrew Dubber, die heel enthousiast over de uitwerking is. Over mixtapes gesproken: de NME heeft deel II van hun gratis Radar Mixtape online gezet. Deel I was een absolute aanrader vol gloednieuwe Britse muziek, hopelijk haalt de opvolger ook dat niveau.
- The end of an era: de fysieke single houdt nu echt op te bestaan volgens Free Record Shop en Kane. Ondertussen daalt de verkoop van zijn digitale broertje in Amerika voor het eerst sinds 2003 (via Werner).
- Niet voor Gerard. Die heeft z'n portemonnee opnieuw getrokken en met eigen geld z'n succes gekocht. Neem jezelf lekker in de maling (via Entertainment Business):
- Universal stopt muziek in online en social games (via Martijn).
- Onderstaand een handige presentatie van BUMA/STEMRA. Andy Zondervan heeft ook een versie voor gevorderden geüpload en op EHPO lees je ook alles over publishing en auteursrecht in een 8-delige serie (onderaan beginnen met lezen).
- Tot slot een pikante onthulling over groupies: het is een genetische afwijking (via Erik)!
1 opmerking:
toch ken ik heel wat aannemelijkere theorieën over het fenomeen groupies. Iemand ooit dat boek van Neil Straus gelezen? The Game heet het en het zit prop vol marketing technieken om toe te passen op sociale contexten. Zit zelf interview in met opper-groupie Courtny Love. Overigens, een goed boek als je zelf ook groupies wilt.
Een reactie posten