De voor- en achterkant (of achter- en voorkant) kende u al. Wat heeft Paul gedaan met het binnenwerk, op basis van het concept dat hij met Wilbert bedacht?
Het complete Kyteman-verhaal, waarmee Doorbraak! - Zero Budget Marketing op internet opent, is opgemaakt als een roman, met een fraaie broodletter. Zoals de ondertitel belooft heb ik geprobeerd de voorbereiding en doorbraak van Kyteman op te schrijven als een spannend jongensboek, inclusief plotwendingen en cliffhangers. Tegelijkertijd wil ik inzichtelijk maken wat erbij kwam kijken en waar anderen iets van kunnen opsteken. Dit eerste deel eindigt met 5 veelzeggende zwart/wit foto's, gemaakt op sleutelmomenten tijdens een veelbewogen jaar. Onderstaande foto, afgedrukt op 2 pagina's, is gemaakt op Lowlands door Atze de Vrieze, wat mij betreft het beste en in elk geval het meest memorabele optreden van Kyteman's Hiphop Orkest in 2009. Kijk en lees mee:Deel II, het marketingboek, opent letterlijk met een klap, een briljante vondst van Paul die je begrijpt als je het boek vasthoudt :-) Voor de bladzijden daarna gebruikte hij een ander lettertype, een andere opmaak en illustraties die zijn ingestuurd naar aanleiding van mijn #droodle-verzoek. Deze staan tussen en in de tekst. Het tweede deel bestaat uit 4 hoofdstukken (gedrukt op wit papier), die ieder eindigen met een aantal korte, scherpere teksten die qua thematiek aansluiten bij het voorgaande hoofdstuk (op groen papier):De meeste tekst in het boek is nieuw, alleen voor de groene pagina's heb ik de, wat mij betreft, 20 meest relevante posts van dit blog herschreven. Het boek eindigt met een praktisch 10-stappenplan. De eerste oplage is een Limited Edition van 1.000 stuks, met een gecombineerde hard - en soft cover. Op = op. Eventuele herdrukken hebben een normale cover.
Mooi? Nieuwsgierig? Bestellen kan sinds gisteren: http://bit.ly/Doorbraak. Uiteraard ontvangen deelnemers aan de EHPO-dag een exemplaar van het boek op 11.02.2011.
Ik ben blij. Het boek wordt op dit moment gedrukt en ik kan niet wachten tot ik het vasthoud!
39 opmerkingen:
Besteld!
Hij is 'onderweg'!
Ik heb hem zojuist besteld bij Bol.com. Ziet er top uit Niels, ben heel benieuwd naar je boek.
Dankjewel allemaal!
Komt er wel nog een plaatje bij op bol.com? Zou de verkoopcijfers zeker goed doen :-)
En dan de credits voor de letterontwerpers!: het Jongensboek is gezet in de Livory: http://new.myfonts.com/fonts/hvdfonts/livory/. Het marketingboek in de Rockwell: http://new.myfonts.com/fonts/adobe/rockwell/
Omslag Jongensboek in Bernhard Gothic: http://new.myfonts.com/fonts/spiecegraphics/bernhard-gothic-sg/, en Marketingboek in Futura: http://new.myfonts.com/fonts/adobe/futura/.
En dan het papier & de cover: een soft-hardcover hybride; 300 grs. trucard matt softcover met flap beplakt met omplakt voorplat, doorlopend over de rug (zeer unieke bindingswijze, nooit eerder gedaan).
Munkenprint 115 grs opdikkend (echt roman-papier), + Splendorgel ongestreken 115 grs, genaaid gebrocheerd. Voor de echte ingewijden!
@Paul Nice hoor! Heel erg nice!
Wat cool dat het boek een unieke bindwijze heeft en prachtig papier! Kan niet wachten om hem gedrukt in handen te hebben.
Wilbert, Paul en Niels, jullie zijn echt een topteam.
Boek besteld. Zal hem inscannen en ervoor zorgen dat hij zo snel mogelijk op Bittorrent en TwilightNZB staat. Links volgen tzt.
@ Anton, ja, die scans zullen 'the real thing' vast flink overstijgen ;)
Frustratie lekker van je afgetikt, Anton? Helpt het? En vooral: denk je werkelijk dat ik er 1 nacht van wakker lig?
Bespaar je de moeite: A.W. Bruna maakt op dit moment een mooie ePub. Die heb je sneller geript dan de tijd die het je kost om mijn boek door je stencilmachine te halen in je keldertje. En als jij het niet doet, doet een dag later een ander het wel. Heb ik me al bij neergelegd op de dag dat ik begon met schrijven. En het zal me worst wezen. Sterker nog: het beeld van de parels op jouw voorhoofd, zwoegend achter het kopieerapparaat om mijn ideeën verder te helpen verspreiden, tovert een grote glimlach op mijn gezicht. Het onderstreept dubbel en dwars dat er behoefte aan is.
Onvoorstelbaar droevig dat je digitale bromsnor speelt, windmolens bevecht en ondertussen je winkel naar de kl*ten ziet gaan. Je handen uit de mouwen steken, vooruit kijken, ophouden met jammeren en profiteren van de oneindige mogelijkheden is waar dit land mee vooruit komt.
Wees een vent, kom uit je hol en laat je inspireren op de EHPO-dag. Je mag gratis naar binnen op 11 februari, krijgt m'n boek, een biertje én ik betaal je reiskosten. En dat is geen grap.
Helaas ben ik bang dat je te koppig en trots bent om deze uitnodiging te accepteren. Liever verzuren achter de geraniums, losgaan op je toetsenbord dan meezwemmen met De Vooruitgang.
Ik hoor graag van je: niels@ehpo.net.
voortaan ga ik ook overal op lopen zeiken.. dat levert me een gratis boek, bier, en studiemateriaal op.. Blijkbaar werkt het ook.. Anton, schrijf je boek: Doorbraak: Zeikend rijk! Een stoere glossie en marketingpamflet in 1.
Je kunt het zoals altijd mooi verkopen Niels.
Je noemt mij zuur omdat ik mijn handel naar de knoppen zie gaan en daarom klaag over het feit dat anderen die handel verneuken om er zelf beter van te worden.
Dat geldt voor de torrent sites die deels over mijn rug verdienen met advertenties, maar ook voor jou.
Jij geeft de handel gratis en illegaal weg om aan de populariteit van ehpo en je site te werken met je perfect label. Dat moet volgens jou allemaal kunnen omdat het gratis promotie voor die artiesten, de auteurswet achterhaald en dit nu eenmaal de nieuwe realiteit is. Maar voor je eigen creatie - je boek dus - vraag je wel ping ping.
Vind je het gek dat een hardwerkende ondernemer die zich netjes aan de regels houdt en elke maand de huur van een winkel in plaats van de kosten van een weblogje moet betalen daar een beetje zuur van wordt?
Of zit ik er weer helemaal naast en is die epub die Bruna uitgeeft gratis? Ik peins dat dat niet zo geval is. En als wel: graag meteen online zetten. Het gaat toch allemaal om delen en je kunt je geld toch verdienen met lezingen in plaats van het creatieve werk zelf? Of geldt dat alleen voor de muziekindustrie? Practice what you preach.
Ik geef graag en met alle liefde antwoord op al je opmerkingen als je naar Utrecht komt, Anton. Of ik kom naar jouw winkel, dat heb ik ook al eerder aangeboden.
Op deze plek heb ik inmiddels 8 keer antwoord gegeven op dezelfde vragen en opmerkingen (steevast beantwoord met 'Je kunt het mooi verkopen!' - alsof argumenteren een schande is...), daar begin ik niet meer aan.
Kom je 11 februari? Of zal ik naar jou toe komen?
Nog iets, Anton:
Als ik al je reacties teruglees en we allebei loslaten dat wat ik soms doe volgens de huidige wetten en normen niet mag (daar heb ik je al meerdere keren gelijk in gegeven), komt jouw argumentatie bij herhaling neer op 'jij hebt een succesvol businessmodel met gratis' en 'mijn handel gaat naar de knoppen'. Daarna trek je de conclusie: 'Kap daarmee'.
Bij dat 'gratis'-verwijt ga je er gemakshalve aan voorbij dat ik al 2,5 jaar dagelijks blog (wat me 1 à 3 uur per dag kost), waar nog nooit iemand mij een cent voor heeft betaald. Gratis, maar in sommige ogen extreem waardevol heb ik gemerkt.
Ik bied je bij herhaling aan om hulp te bieden en persoonlijk te laten zien hoe het kan werken, ook voor jou. Je gaat nooit in op mijn uitnodigingen en blijft roepen 'Jij bent succesvol' en 'ondertussen ga ik failliet'. Hoe koppig kun je zijn voordat je je realiseert en afvraagt 'Zal ik ophouden met roepen, verwijten en die gozer 'ns gaan vragen hoe hij dat flikt?' Misschien steek je er nog wat van op! Ik begrijp echt niet hoe je als moderne ondernemer zo kunt blijven steken in een bepaald gedachtegoed. Dat heeft inderdaad decennialang prima gewerkt, maar nu misschien niet meer?
En ja, dan is het nog steeds zo dat wat ik doe soms niet mag. Volgens de huidige normen. Maar als de wereld verandert, en wij hetzelfde blijven, moeten we dan de wereld de schuld geven van onze ondergang? In 1887 mochten vrouwen niet stemmen. In Amerika is nu een man de baas die in 1947 niet voorin de bus mocht zitten. Vinden we nu allemaal heel dom en onzinnig.
Je begrijpt m'n punt: adapt or die. En wees niet zo koppig om een uitgestoken hand te weigeren als je verdrinkt.
Dat is wel erg makkelijk. Ik ga in op jouw visie, stel daar vragen over en als die te confronterend worden ga je ze uit de weg met: ik ga je vragen niet beantwoorden want dat heb ik al gedaan en kom maar naar Utrecht.
Geef nu gewoon antwoord. het is eigenlijk maar een vraag en die is heel simpel:
Geef jij je epub gratis weg en zo nee, waarom verkondig je dan dat dit wel moet gelden voor muziek en geef je muziek weg die niet van jou is?
Je houdt er een dubbele moraal op na. Je zegt dat auteursrecht achterhaald is maar maakt er zelf gebruik van, stelt dat de middleman overbodig is maar geeft zelf via Bruna uit en vindt dat anderen hun werk gratis moeten delen maar brengt je eigen boek betaald op de markt.
Zoals ik hierboven al zei: practice what you preach. Als je dat had je gedaan zou je je hele boek gratis onder een creative commons licentie digitaal uitgeven zodra het af was.
En gelet op het voorgaande zul je begrijpen dat ik bedank voor je boekpresentatie.
Ik beweer nergens wat jij zegt.
Ik beweer nooit dat niemand nergens geld voor kan of mag vragen. Mijn stelling is slechts dat er businessmodellen zijn waarbij gratis een enorm belangrijke rol kan spelen om op een andere manier (veel meer) geld te verdienen. Een fout die wel meer mensen maken als ze mijn blog en tweets maar half lezen: van Niels moet ALLES gratis. Integendeel! Ik geloof sterk in van alles gratis doen, veel krediet opbouwen en daar ergens anders, op een ander moment, een andere manier of met een ander product alsnog een inkomen mee te verdienen. Dát breng ik in praktijk: bloggen en heel veel andere dingen zijn gratis (ik schat dat ik 50 à 70% van mijn werk on(der)betaald doe), de EHPO-dag is zo-goed-als-gratis, betalen doe je voor de extra's: het boek en de 'privéles'. En zelfs daarvan wijk ik op bepaalde momenten en onder bepaalde omstandigheden af.
Kortom: ik practice wel degelijk wat ik preach.
Waar ik volstrekt niet meer in geloof is in het model 'Hier is muziek, waarvan wij bepaald hebben hoeveel tracks erop staan, dat u het beluistert vanaf een zilveren schijfje met 74 minuten ruimte, daar €15 voor betaalt, niet weet of die andere 11 tracks ook zo leuk zijn als de hit en dat u moet aanschaffen bij die winkel op de hoek. En nergens anders, anders gaan we achter u aan.' En niet alleen bij muziek. Ik laat dat alles graag aan het publiek over. Luisteren in plaats van schreeuwen, krediet en geloofwaardigheid opbouwen in plaats van bovenaf dicteren, flexibel in plaats van star zijn.
En begin niet dat ik je vragen niet beantwoord. Dat heb ik vanaf je allereerste post braaf gedaan, tot vervelens toe, terwijl het mij alleen al 12 reacties kostte alvorens je vertelde wie je bent en wat je doet.
Alleen al die afsluiter: 'gelet op het voorgaande zul je begrijpen dat ik bedank voor je boekpresentatie.' Mij ontgaat VOLKOMEN waarom het voorgaande een logische redenatie is voor het weigeren van mijn uitnodiging. Betekent dat omdat ik Groen Links stem ik nooit meer over de vloer mag komen bij VVD-ers? Zou wat zijn. Ik noem dat laf. Maar goed, dat is me al vaker opgevallen: wat in de wereld van Anton logisch is, is dat niet in de mijne. En andersom. Gek genoeg draait mijn wereld door en hapert de jouwe. Maar jij wijst dan graag naar mensen die doorfietsen, ik spring liever achterop.
En weer draai je om de crux heen en geef je geen antwoord op mijn vraag. Je lult heel slim links en vult rechts.
ik houd het voor gezien. Succes.
Mail me het adres van je winkel nog even, Anton: niels@ehpo.net. Wip ik een keer langs als ik in de buurt ben.
@Anton @Niels,
Het is makkelijk zeiken tegen een individu die een fenomeen vertegenwoordigd zonder het fenomeen echt te bestuderen en kijken hoe het ingezet kan worden. If you can't beat them, join them. But join them hard.
Tegen de wind inzeiken en klagen tegen de boom dat je een natte broek krijgt is dom, je had je ook om kunnen draaien en kijken hoe ver je anders je zeik had kunnen krijgen ;).
En boek is besteld...
Als ik docent in de Logica was liet ik mijn leerlingen jullie discussie analyseren; alleen al het formaliseren in logische symbolen van de structuur is een uitputtende oefening. De les die daaruit te leren valt is hoe moeilijk het is om op 1 lijn te komen en te blijven en hoe makkelijk het is langs elkaar af te praten.
Nu ben ik helaas geen docent logica ( sterker nog ik heb dat vak 4 keer over moeten doen ) dus een goede analyse kan ik ook niet geven.
Wat me wel opvalt is het volgende:
Anton: 'niels, geef jij nu wel of niet je boek gratis weg?'
Niels: 'nou nee, MAAR: ... (en dan komt er een genuanceerd verhaal wat niels al vaker herhaalt heeft)
Anton lijkt niet geïnteresseerd in de ..MAAR die volgt op de nee. Niels antwoord als een politicus altijd met een 'maar' in zijn antwoord.
heerlijk leesvoer deze discussies!
Zojuist je boek besteld, kijk er naar uit.
Een gratis online HTML versie, en een goedkopere .pdf/epub?
De jongens van 37signals verkondigen min of meer dezelfde filosofie als jij (je kennis gratis delen, e.d.) maar dan gericht op de Web business. Hun eerste boek zelf uitgegeven: http://gettingreal.37signals.com/
En uiteindelijk hebben zij hun tweede boek niet zelf uitgegeven (in tegenstelling tot Getting Real, zie link boven). Wanneer de uitgevers je helemaal 'willen' wordt het natuurlijk anders dan wanneer je nog moet doorbreken. Dat blijkt wel. Maar zonder het eerste hadden ze het tweede niet bereikt. http://37signals.com/rework/
Succes met alles!
Ziet er heel mooi uit, en die eerste pagina klinkt al heel spannend! :)
@Bram: dank!
@Rien: dank voor je bestelling.
37Signals is een geweldig interessant bedrijf met een fantastische filosofie en opvatting van hun (en andermans) werk, waar ik het zelden mee oneens ben. 'Rework' ook een superleuk, inspirerend boek. Sluit aan bij Seth Godins filosofie dat de enige goede, belangrijke en succesvolle ideeën 'ideas that spread' zijn. En dat kan tegenwoordig goed, razendsnel en maakt traditionele industrieën bloednerveus omdat zij eerder die distributiekanalen beheersten. Niet langer :-)
Pfffffrt... Dr. Phil zou zeggen: "Stop playing the victim." Times are a-changing. Get on board. Or don't. Zegt deze gedownloade artiest.
Niels, kan ik ook een boek bestellen van de discussies met Anton? :-)
Ik dacht zelf eigenlijk aan een verfilming.
@Niels, Daar kun je dan mooi Koolhoven voor vragen, verdient hij ook nog eens wat ;)
Meh, 20 euro voor een paperback. Kostte de nieuwe Franzen ook en die is twee keer zo dik.
Altijd wat te klagen!
Hopelijk komt ie ook in de bibliotheek (In Utrecht toch zeker wel!), wil het zeer graag lezen, maar hoef het niet te houden.
Zin an.
Ho, ho, ho, Marc, niks paperback! Het is 's werelds eerste papercover. Of hardback zo je wil: een paperback en hard cover ineen. Voor het aan elkaar naaien van die 2 covers, nooit eerder gedaan, heb ik uit India speciaal een leger kindertjes met extra kleine vingertjes moeten laten invliegen. Logeren bij mij in de kelder. Vandaar die €19,95.
Ha Niels,
Weet Anton eigenlijk dat hij wordt genoemd in de lezingen die je geeft?
N.a.v. je verhaal bij Bol.com gisteren even deze discussie gelezen om vervolgens wederom tot de conclusie te komen dat (een deel van) de muziekindustrie een huilbranche is geworden.
Bedrijfstakken veranderen of verdwijnen. Je ziet het in de muziekindustrie maar ook bij bijvoorbeeld een bedrijf als TNT. (die stakingen van december hebben mij als webwinkelier overigens behoorlijk veel geld en hoofdpijn gekost).
De markt is continu in beweging en zorgt voor verandering. Zie je de kansen en grijp je die door te veranderen dan is er nog een wereld te winnen. Blijf je star volhouden aan die goeie ouwe tijd dan is het 'einde nabij'.
Ik had het niet beter kunnen zeggen, John.
Niels ik denk dat ik je boek ook ga bestellen.
Wat ik wel tegenkwam in je reactie naar Anton en waar ik het niet mee eens ben is dit:
"Waar ik volstrekt niet meer in geloof is in het model 'Hier is muziek, waarvan wij bepaald hebben hoeveel tracks erop staan, dat u het beluistert vanaf een zilveren schijfje met 74 minuten ruimte, daar €15 voor betaalt, niet weet of die andere 11 tracks ook zo leuk zijn als de hit"
Sommige mensen vinden dat de cd of de collectie van songs dood is, maar de meeste artiesten stellen hun cd samen als collectie van songs en denken daar over na, de volgorde, wat past bij wat, en wat maakt het een mooi geheel. Ofwel, het draait voor de artiest niet om de hit maar om het totale pakket. De HELE cd/collectie songs is namelijk het kunstwerk dat gepresenteerd word.
Maar goed, ik neem aan dat jij er ook zo over denkt. Toch?
Voor een album als samenhangend kunstwerk op zich wel. Maar ik hang zeer sterk aan het idee dat over prijs, vorm, wijze van distributie en vooral consumptie/gebruik de maker en vooral de tussenpersoon steeds minder of niet leidend is. Ook daar bepaalt steeds vaker wie betaalt en dat vind ik in zekere zin een best goede ontwikkeling.
Besteld!
Dank!
Hmmm... even advocaat van de duivel spelen en inpikken op jouw "Waar ik volstrekt niet meer in geloof..."-zinnetje, Niels. Waarom zouden wij jouw boek dan wel in 1 geheel moeten kopen? Waarom bied je de verschillende hoofdstukken niet apart aan? Ik weet immers niet of het volledige boek de verwachtingen zal invullen van die paar teasers die je hier op je blog hebt gedropt. En wie heeft het eigenlijk over hoofdstukken - ik wil snel 2 bladzijden lezen en die daarna doormailen naar een vriend omdat ik ze zo goed vind.
Goede vraag, David.
Volgens mij staan hier na 2,5 jaar inmiddels 1.335 teasers, met 1 klik door te sturen naar de rest van de wereld. En morgen #1.336.
Ik vat het als een compliment op dat jij (en Anton) zo aan die gratis waarde gewend zijn geraakt dat het niet meer opvalt :-)
Een reactie posten