26 maart 2012

Het was een mooi weekend op Twitter

En aangezien de zon scheen, vermoed ik dat jullie buiten zaten toen deze 2 interessante discussies plaatsvonden:
  • De muziek van Gers Pardoel is te horen in de nieuwe McDonald's commercial. Is hij zijn geloofwaardigheid nu kwijt? De meningen lopen uiteen.
    Eerder blogde Erik over authenticiteit. En waarom stak niemand z'n vinger op bij Only Seven Left? Interessante kwesties...
  • Afgelopen week vroeg boekhandel Selexyz surséance van betaling aan. Reden voor sommige boekenvakkers om lezers op te roepen vooral veel boeken te (blijven) kopen om zo 'het boekenvak te redden'. Anderen vinden dat 'verongelijkte retoriek' en discussieerden afgelopen zaterdag over het overleven danwel -lijden van het boekenvak, de voor- en nadelen van fysieke winkels vs. digitale distributie.
Lang leve Twitter.

9 opmerkingen:

Antonie zei

Hoi Niels,

't Gaat ook om *aan wie* je je verbindt. Ik kan me echt geen enkel merk bedenken aan wie je je beter zou kunnen liëren om het etiket 'sell-out' te bemachtigen dan McD's...

TobiasPP zei

Kees de Koning roept geheel terecht: "als je geen geld vd overheid krijgt moet je het zoeken bij de commercie mits je wilt overleven in de creatieve sector."
Dus het is niet meer dan logisch dat een hoop artiesten hun heil zoeken in commerciële zaken, om op die manier méér dan alleen kaas op hun boterham te krijgen.
MAAR, artiesten die zich zo nadrukkelijk aan een ranzig merk als McDonalds verbinden, hebben in mijn opinie totaal geen creatief moreel meer. Helemáál als ze de tekst aanpassen voor die wrap.
Maar goed, laten we eerlijk zijn: Ik denk niet dat Meneer Pardoel erg lang aan de beat van dit nummer heeft gewerkt, dus de opmerking:"...Het devalueert dat waar je pretendeert jaren aan gewerkt te hebben...", klinkt op die manier ook een beetje overtrokken.

Interessante discussie, maar in het geval van Gers Pardoel niet heel erg relevant.

Niels Aalberts zei

Tja... Ik sta, geheel tegen mijn gewoonte in, een beetje in het midden in deze discussie. Ik vind Kees' argumenten waar en overtuigend, Sanders tweet en Edwins verhaal een beetje gezeur, maar ook weer niet helemaal. Het ligt inderdaad heel erg aan artiest, song, merk, context en hoe je je materiaal gebruikt. Dit specifieke geval is een dunne lijn, precies zoals zowel Kees als Edwin aangeeft. Het merk duwt 'em er misschien wel over...

B-sting zei

Ik ken ook mensen die vinden dat als je gedraaid word op 3FM (en andere bekende zenders), je speelt op de grotere Nederlandse festivals en/of je bij de grote platenlabels je plaatjes laat maken, je ook een sell out bent.

Zijn we niet wat te oud voor dit soort 'streetcred' discussies?

Nog betere vraag; heeft de artiest überhaupt zeggenschap in dit soort zaken, of bepaald de eigenaar van de rechten dit (vaak de platenmaatschappij)? Ik vermoed in het geval van Gers Pardoel dat hij dit niet zelf bepaald heeft. Hij liet zich een paar weken geleden in Rotterdam ook gebruiken voor een campagne van een opdringerig deodorant merk en daar hoor ik niemand over.

Niels Aalberts zei

Lijkt me niet dat iemand Gers met een pistool heeft gedwongen een compleet nieuwe tekst over deze beat in te rappen...?

Cedric zei

hahaha :D deze discussie is echt belachelijk grappig, het gaat over iemand die "op reis" op "rome en parijs" laat rijmen en een duet opneemt met Guus Meeuwis. Dus omdat hij nu een McD reclame doet is ie een sellout? No shit, Sherlock.
hilarisch.

Rudi Rockstar zei

Duidelijk gevalletje slimme jongen. Iedereen praat erover, maar ondertussen spekt Gers lekker zijn rekening. En niet onterecht, hij kan zo maar eens vergeten zijn over een paar maanden.

Zoals gezegd moeten artiesten al hard genoeg hun best doen om beleg op hun toch al dunne boterham te verdienen, dus waarom niet pakken wat je kan?

Johan Derksen won de prijs voor meest irritante reclame afgelopen jaar en zei tijdens het ontvangst van de award dat hij wel mooi zijn rekeningen betaald had. Voor ± 50.000 euro had ie anders best hard moeten werken...

Dus lekker doorpraten over Gers, negatieve reclame is ook reclame en de rekeningen zijn weer betaald !

Aafke Romeijn zei

Sorry, maar een rapper die het voor elkaar krijgt zijn albumhoes eruit te laten zien als een paint-projectje van mijn nichtje van 8 (die verder alleen naar Frans Duijts luistert), die moet echt beter zijn best doen om nog cheaper over te komen. Daar helpt MacDo niet aan.

http://www.dopefix.net/wp-content/themes/DopeFix_V2/scripts/timthumb.php?src=http://www.dopefix.net/wp-content/uploads/2011/10/Albumhoes-Gers-Pardoel-Deze-Wereld-Is-Van-Jou.jpeg&w=940&h=705&zc=1

Martijn Groeneveld zei

Ik ben het geheel met Cedric eens. Gers Pardoel past heel goed qua imago bij Mc Donalds. Ik snap de hele ophef dan ook totaal niet.