Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Popstars working the web (via Michael), artikel met o.a. Tom Waits, Rihanna, Azealia Banks, OK Go, David Byrne en Björk. Interessant.
Op zijn beurt klaagt OK Go's manager niet over hun huidige deals, wel over de oude (via Erik). Vanwege de laatste alinea mag meneer de hand deels in eigen boezem steken: gewoon slecht onderhandeld! Wat daarin staat heet cross collateral recoupable (het ene tekort met het andere dichten) en is zo ongeveer les #1 uit iedere contractonderhandeling voor de beginnende manager.
DIY is ook niet alles volgens dj/producer Ewan Pearson. In praise of middle-men (via Job): 'They will tell you that this is the age of DIY, of cutting out middle-men, but I am thankful for the A&Rs who’ve stood behind my musical choices, the editors who’ve focussed my arguments, the shop assistants who’ve shoved my record into a punter’s hands and said ‘have you heard this? I reckon you’ll love it’. Some things can’t be replaced with an API or an algorithm.'
Valt in de smaak bij fans. Over fans gesproken: 5 Ways to treat your fans like gold (via Kris). Iemand bij Spotify heeft daar uitgesproken ideeën over (ook via Erik): 'The notion that you would want to withhold records from people who are paying 120 euros a year is just really mind-boggling. It's pretty hostile to punish your best customers and fans. [...] There's certainly no data whatsoever to suggest that this increases unit sales.' Die man praat geen poep...
Ikzelf hopelijk ook niet in een interviewtje met Roosmarijn Reijmer van #3VOOR12Radio over reclamemuziek, Best Kept Secret Music en commercials met op maat gemaakte muziek van GRAM en Only Seven Left: HIERRR terug te luisteren of lees een samenvatting.
Mooie waarschuwing van Seth: 'The definition of a revolution: it destroys the perfect and enables the impossible. The music business was perfect...'
Digitale kluizen als Fileshare en YouSendIt zijn die industrie al tijden een doorn in het oog. Is na Megaupload Hulkshare aan de beurt? Een potentiële bedreiging voor (de promotie van) hip hop, aldus de 21-jarige CEO: 'Free mixtapes drive the hip-hop economy. If that’s eliminated, I don’t know how things will be.' (via Saul)
Tweede poging om the reageren (eerste werd ergens in een zwart gat gepost, geloof ik). Windowing is helemaal niet zo'n slecht idee. Het helpt in ieder geval structuur aanbrengen in je marketing strategie. Spotify heeft natuurlijk een heel ander belang met deze uitspraak. Het is helegaar niet in hun voordeel als bands in eerste instantie niet op Spotify posten. Dit commentaar is nogal over-the-top.
1 opmerking:
Tweede poging om the reageren (eerste werd ergens in een zwart gat gepost, geloof ik). Windowing is helemaal niet zo'n slecht idee. Het helpt in ieder geval structuur aanbrengen in je marketing strategie. Spotify heeft natuurlijk een heel ander belang met deze uitspraak. Het is helegaar niet in hun voordeel als bands in eerste instantie niet op Spotify posten. Dit commentaar is nogal over-the-top.
Een reactie posten