13 oktober 2008

Wat doet een publisher? (4)

Afgelopen vrijdag heb ik de basisprincipes van auteursrecht, naburige en mechanische rechten behandeld, inclusief de instanties die een rol spelen bij het innen en verdelen van die inkomsten (resp. BUMA, SENA en STEMRA). Kort gezegd komt het erop neer dat deze 3 instanties voor het gebruik van muziek via alle mogelijke kanalen vergoedingen innen (denk je eens in hoe groot die plas geld moet zijn!) en dit op basis van bepaalde verdeelsleutels verdelen onder ingeschreven auteurs.

Tijd om aan de hand van wat voorbeelden de theorie te verduidelijken:

Mark Ronson feat. Amy Winehouse - Valerie
Grootste wereldwijde hit van het jaar, maandenlang gedraaid op alle radio- en clipzenders. Te pas en te onpas onder een TV-reportage gezet, meest gecoverde song in de nieuwe Popstars-serie. Zowel de versie die Ronson produceerde als Amy's akoestische solo-versie. Wie woont hier nu het grootst van? Amy? Mark? Allebei? Het antwoord: David McCabe. Hij schreef 'Valerie' voor zijn band The Zutons. Amy haalde Mark Ronson daarna over er een eigen (veel betere!) versie van op te nemen.

Wie vangt nu wat? David ontvangt van BUMA en STEMRA een vergoeding voor elk gebruik van zijn song: verkocht op CD, LP, als download of ringtone, gedraaid op radio, TV, in commercials, films of games, als Amy het live speelt, als Mark het live speelt (al dan niet met Amy), een DJ het draait of uitgevoerd door duizenden coverbands en Popstars (in Amy's versie). En dat jaar na jaar na jaar... David is binnen, fully loaded!

Maar met Amy en Mark hoeven we ook geen medelijden te hebben: in het huidige klimaat is hun 'Valerie' één van de weinige échte verkoophits op single. Over de verkopen van hun single, album, downloads en ringtones ontvangen ze royalty's van hun platenmaatschappij. Daarnaast heeft hun versie van 'Valerie' een positief effect op beider carrière: met Amy ging het al uitstekend (ook fully loaded, maar dan met drank & drugs), maar 'Valerie' heeft Ronsons eigen album veel aandacht opgeleverd. Met zo'n joekel van een hit speel je bovendien in 1 klap voor grotere zalen en vertigvoudigen je gages. Tot slot keert de SENA uit: aan Amy voor het zingen van beide versies van 'Valerie', aan Mark voor de productie van zíjn versie en aan de muzikanten voor de versie(s) waarop zij te horen zijn.

Morgen een ander voorbeeld. En maak je niet druk: langzaam maar zeker komen we ook bij de zin en onzin van publishers.

4 opmerkingen:

Marco Raaphorst zei

en let wel: in Amerika kennen ze geen SENA dus verdient Amy niets wanneer ze met dat nummer op radio of tv te horen is. Dat wordt zuiver als promotie gezien. Ik vraag me dan ook af wat er vanuit onze SENA gaat Amy gaat want op wiens rekening moet dat overgeboekt worden?

EHPO zei

Die van Pete Doherty? Of direct overgemaakt naar The Priory?

Angelo zei

Nou ben ik vandaag ingesneeuwd dus een goede kans je gehele blog door te lezen en tussendoor is zeker een hulde waard! Topblog!

Mijn vraagstuk zit wel hier, ik heb wel eens wat van de Buma binnengekregen door radio airplay maar bij god geen idee hoe ze altijd bij de juiste terecht kunnen komen. Ik speel mijn stukken in verschillende bezettingen en niet iedereen weet daardoor wat de componist is, lijkt me? Hoe regel ik dat?

En over een week wordt een arrangement van me op tv uitgezonden door heel Europa en Canada. Hoe doe ik dat qua rechten, ik ben er niet voor uitgekocht? Ik meen dat de componist daarvoor een nieuwe aanmelding moet doen, of is er een andere optie?

Als laatste nog een klein vraagje, lopen de rechten bij Creative Commons nog steeds via de Buma als je commercieel gebruik betaald wilt krijgen?

Groetjes!

Angelo

Niels Aalberts zei

Beste Angelo, dank voor je complimenten! Mijn gehele blog gelezen? Dan moet je vandaag (en gisteren) niet veel anders te doen gehad hebben ;-)

Hoewel ik mijn best doe zoveel mogelijk informatie zo goed en overzichtelijk mogelijk op mijn blog te zetten, ben ik geen helpdesk of de BUMA zelf ;-) De specifieke vragen die jij stelt zou ik dan ook gewoon aan iemand bij BUMA stellen. Als je mij mailt op niels[at]ehpo.NET mail ik je de naam en het e-mail adres van een zeer welwillende iemand binnen BUMA.