Een publisher stelt zich eigenlijk op tussen BUMA/STEMRA en SENA bij het uitbetalen van de vergoedingen aan jou. Het is feitelijk niets anders dan een dienstverlener die aanbiedt de vergoedingen waar jij recht op hebt bij BUMA/STEMRA en SENA 'op te halen'. Voor die dienstverlening houden ze standaard 1/3 van je totale vergoeding in (het publishers-aandeel), 2/3 betalen ze aan jou door (het auteursaandeel). Buiten Nederland is die verhouding zelfs 50/50. Wanneer je een gewilde of succesvolle componist of tekstschrijver bent, kun je onderhandelen over het deel dat je publisher inhoudt. Van zijn 1/3-deel betaalt je publisher je dan nog een extra percentage door: de kickback. Het ligt aan je naam, faam, hits en de onderhandelingskwaliteiten van je manager hoe groot die kickback is.
De grote vraag is natuurlijk: waarom zou ik iemand (in het slechtste geval) 1/3 van het geld geven dat ik met een simpele actie ook zelf bij BUMA/STEMRA en SENA kan ophalen? Twee belangrijke redenen:
- Je songs worden niet alleen in Nederland gedraaid en gebruikt. Een publisher heeft kantoren in het buitenland of is een samenwerking aangegaan met een buitenlandse publisher die bij de lokale BUMA/STEMRA en SENA jouw vergoedingen ophaalt en doorsluist naar Nederland. Het is vrijwel onmogelijk en in elk geval (te)veel werk om dit zelf goed en snel te doen en zo krijg je uit het buitenland toch waar je recht op hebt. Uiteraard doet een publisher dat niet gratis: ook de huur van het buitenlandse kantoor moet betaald worden. Tussen je Nederlandse publisher en zijn buitenlandse collega zit standaard een strijkstok. Ook nu geldt dat tot op zekere hoogte onderhandelbaar is hoe dik die internationale strijkstok precies is.
- Je publisher maakt de taart groter. Hij zet zich actief in om je inkomsten als auteur te vergroten: hij biedt jouw songs aan voor gebruik in films, games en reclames, vraagt je nieuwe dingen te schrijven voor datzelfde doel of te schrijven voor andere artiesten. Op die manier is Guus beter geworden van Antonie. Als dienstverlener bewijst je publisher zijn meerwaarde door additionele inkomsten voor je binnen te halen die je zonder hem of haar niet had gehad. Sterker nog: die additionele inkomsten moeten je totale inkomsten met meer dan 1/3 vergroten om een publishingdeal zinvol te maken! Actieve en succesvolle publishers hebben daarom directe lijnen naar reclamebureaus, filmmaatschappijen, de publishers van andere schrijvers & artiesten, game- en TV-producenten. Zo heeft Chrysalis Alamo Race Tracks 'Black Cat John Brown' in 'Grey's Anatomy' gekregen (en naar verluid $25.000 voor de band opgehaald!).
Naast deze 2 zakelijke argumenten is er nog een derde die minder makkelijk in geld is uit te drukken: je publisher kan je, net als een A&R-manager, helpen bij het ontwikkelen van je eigen muziek. Daarin een coachende rol spelen. Door feedback op je songs, maar ook door je met anderen te laten schrijven of te investeren in een inspirerende 'writing trip'. Dat is natuurlijk ook iets waard.
Morgen sluit ik deze serie af met een voorbeeld lezersvraag + het antwoord van een publisher en, geheel in de traditie van dit blog, een nieuw on-line initiatief waardoor je misschien geen publisher nodig hebt om je muziek in Grey's Anatomy te krijgen.
1 opmerking:
"Een publisher stelt zich eigenlijk op tussen BUMA/STEMRA en SENA bij het uitbetalen van de vergoedingen aan jou."
je bedoelt toch dat een publsher staat tussen de artiest aan de ene kant en buma/stemra en sena aan de andere kant? jouw zin is ook anders uit te leggen, vandaar dat ik het maar vraag.
Een reactie posten