14 oktober 2008

Wat doet een publisher? (5)

Dit dreigt een lange serie te worden, misschien wel tot het einde van deze week. Een aantal lezers gaat dat wellicht boven de pet. Onthoud dan dat rechten de meest waardevaste investering in de muziekindustrie zijn (voor zolang het duurt). Voor muzikanten is dit de spreekwoordelijke Kip met de Gouden Eieren. Dat alleen zou voldoende aansporing moeten zijn om deze posts aandachtig te lezen. Laten we het verluchtigen met een ander voorbeeld:

Bløf, Marco Borsato & John Ewbank
Marco en Bløf wisselen jaarlijks stuivertje als meestgedraaide artiest op de Nederlandse radio. Inmiddels heb je gezien dat dit qua inkomsten om flinke sommen geld gaat. In het geval van Bløf schrijven en spelen alle bandleden (in wisselende samenstelling) mee en ontvangen dus allemaal een vergoeding van BUMA/STEMRA en SENA. Marco's hits worden meestal geschreven door John Ewbank. Als uitvoerend muzikant ontvangt Marco geld van SENA, BUMA keert componist en tekstschrijver John uit. En als Marco zich deze week 8 avonden in Arnhem in het zweet werkt (en daar niet armer van wordt), turft BUMA mee en zit John lachend thuis.

Maar let nu op: John en Bløf lachen ook als jij je setlist niet inlevert bij BUMA. Of als Carl Cox de platen die hij heeft gedraaid niet opschrijft en de lijst naar BUMA/STEMRA opstuurt. Hoe zit dat?

Uit deze serie (zoals hier) blijkt dat BUMA/STEMRA en SENA op een enorme plas geld zitten door het innen van alle vergoedingen. Daar worden naast hun eigen salarissen o.a. Jerney Kaagman en de Harpen van betaald. En niet te vergeten de bijbehorende borrels waar de complete Nederlandse muziekindustrie elkaar feliciteert. Hoe nauwkeurig de registraties en administraties van BUMA/STEMRA en SENA ook zijn, er zijn altijd geïnde vergoedingen die niet geclaimd worden door de rechthebbenden en derhalve niet uitgekeerd worden. De reden daarvoor kan simpelweg zijn dat auteurs zich niet hebben aangemeld bij BUMA/STEMRA waardoor BUMA/STEMRA voor bepaalde titels niet weet aan welke rechthebbenden ze moeten uitkeren. Zo ontstaat een overschot. BUMA/STEMRA houdt dit geld voor een bepaalde tijd vast (zo'n 2 jaar) in de hoop dat rechthebbenden hun titels alsnog aanmelden. Gebeurt dat niet, dan wordt het overschot verdeeld onder de aangesloten auteurs op basis van hun aandeel in de totale uitkeringen. Relatief gezien profiteren grootverdieners als Bløf, Ewbank en Tiësto dus het meest van dit 'gevonden' geld. Gelukkig is enkele jaren geleden door BUMA/STEMRA en de Belangenvereniging Dance een eerste stap gezet voor een eerlijker verdeling.

De les die je hieruit kun trekken: al snel nadat je met je muziek de oefenruimte verlaat en de wijde wereld ingaat (live spelen, CD in eigen beheer uitbrengen of eerst online) is het zinvol om aanmelding bij BUMA/STEMRA te overwegen.

Support CC - 2007
Lezers die het nu nog niet duizelt van alle informatie over rechten, BUMA, STEMRA en SENA raad ik dringend Creative Commons aan. CC ondersteunt een flexibelere manier van omgaan met auteursrecht die beter aansluit bij de praktijk op internet. Later kom ik daar misschien nog op terug, hier vind je vast enkele voorlichtingsfilmpjes. Zeker kijken als je aanmelding bij BUMA/STEMRA overweegt! Voor de aanschaf van een nieuwe gitaar loop je toch ook eerst verschillende winkels af voor een product- en prijsvergelijking? Daarom.

Morgen bespreek ik de rol van publishers. Tot dan!

3 opmerkingen:

Jan zei

Naast dat wat je hier bespreekt is natuurlijk ook www.villamusicrights.nl een reële rechtenbeheeroptie. Die ook nog eens wereldwijd werkt. Gratis registratie, onmiddellijke beëindiging indien gewenst. Thuisgebruikers niet langer meer illegaal bezig en de muziekauteur stelt eigen muziek onder duidelijke licenties aan thuisgebruiker ter beschikking: gratis en legaal. Daarnaast maakt de licentie heel duidelijk dat zakelijke gebruikers een kleine vergoeding moeten betalen.

Niek zei

Misschien een vreemde vraag, maar wat zou voor een artiest/componist nu een rede zijn om zich niet in te schrijven bij Buma/Stema/Sena etc? In principe is er alleen maar geld mee te verdienen?

Waarom zouden dan namelijk ook niet al die leuke jonge coverbandjes dat doen? krijgen ze misschien nog hun reiskosten naar de plaatselijke kroeg vergoed.

EHPO zei

Die coverbands doen dat niet omdat ze niks te verdienen hebben: ze spelen immers door andere componisten geschreven songs :-)

Een reden om je niet bij B/S in te schrijven zou kunnen zijn dat ze weinig flexibel zijn, er een flinke 'strijkstok' is en nog zo wat redenen. Wellicht haal je wel net zoveel (of meer) op als je het zelf doet...