8 december 2009

Op weg naar de Grote Prijs 2009 (2): neWax

Next up voor de Grote Prijs-finale komende zaterdag: neWax. Goudeerlijke jongens, zoveel is duidelijk: "Als we realistisch zijn moeten we stellen dat we met neWax nooit echt geniaal zijn geweest qua promotie. Niet voor niets trekken we na zo'n 5 jaar serieus muziek maken nog steeds geen volle zalen. Voor de Grote Prijs hebben we echter ons best gedaan. Eigenlijk was het de bedoeling om de door Spread Motion gemaakte clip in te zetten, maar helaas is deze vertraagd. Het wordt echter zo'n monsterlijk vette video dat we vast een teaser op internet hebben gezet:



Zanger Jasper vervolgt: "Tijdens 100+ optredens hebben we een gigantische mailinglist opgebouwd die bij bandcompetities als deze goed van pas komt. Ook hebben we contact opgenomen met pers, verschillende belangrijke websites en deden interviews met een aantal (lokale) radiostations. Leuker is het als de promotie persoonlijker is: 2 bandleden zijn leraar Engels resp. Natuurkunde en hebben hun positie misbruikt voor het goede doel. Eén van de klassen was zelfs zo enthousiast dat ze uit zichzelf een neWax Grote Prijs Strijd-lied hebben geschreven. Daar kun je als klein bandje alleen maar heel warm van worden!" Stemmen op de publieksprijs kan hier.

De heren hebben enorm veel zin om de Melkweg zaterdag onveilig te maken: "Voor de tweede keer dit jaar, want eerder stonden we er als support van The Rifles. Eigenlijk is het neWax-jaar dus nu al geslaagd!"

Dank voor jullie korte bijdrage, mannen. Meer Grote Prijs? Vorig jaar heb ik in een vrij uitgebreide serie de site + gebruikte platforms van verschillende deelnemers onder de loep genomen en van commentaar voorzien (hier). Morgen in deze serie een oude bekende van dit blog: The Cosmic Carnival en hún route naar de Grote Prijs.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind dit nu al de leukste band van de grote prijs. Eindelijk eens niet een opgeblazen verhaal over promotie en geniale ik-geef-mijn-muziek-gratis-weg-uit-pure-armoe acties. Gewoon een bandje die mooie dingen maakt en toegeeft niet goed te zijn in de randzaken. Zo hoort het zou ik haast zeggen.

Arend Jan

EHPO zei

Heerlijk romantisch, Arend Jan, en soms zou ik ook graag willen dat de wereld nog zo in elkaar stak. Helaas is dat niet zo en ben ik persoonlijk van mening dat iedere ambitieuze muzikant ook van die randzaken kaas gegeten moet hebben tegenwoordig. Niet alleen om verder te komen, maar vooral om voor het eerst in 40 jaar muziekindustrie te kunnen genieten van 100% vrijheid en volledige controle over je eigen artistieke werk. Dat is een groot goed.

Los daarvan vind ik dat iedere muzikant die overtuigd is van zijn eigen kwaliteit en muziek (en dat zijn de meesten gelukkig) zijn talent geen dienst bewijst door erop te vertrouwen 'dat het wel goed komt'. Dat is namelijk niet zo, enkele uitzonderingen daargelaten (al kan ik die eerlijk gezegd niet noemen. Zelfs Neil Youngs quasi-artistieke en -koppige houding is een razendslimme vorm van marketing...).

Daarmee wil ik overigens niet suggereren dat de jongens van neWax niet nadenken over die randzaken. Integendeel, dat bewijst deze post wel.

Anoniem zei

Ja je hebt ook gelijk. Ik wil graag nog geloven in het verhaal van een band die gewoon door heel erg goed te zijn er komt, maar ik weet dat het niet zo werkt, omdat er veel meer bij komt kijken zoals jij ook zegt. Dat is ook altijd zo geweest.

Laat ik het zo zeggen, een band die zich wat meer in mysteries hult wat betreft die randzaken heeft mijn voorkeur eerder dan eentje die zich erop laat voorstaan bij de tijd te zijn wat dat betreft. Eerder Pavement dan Nine Inch Nails bij wijze van spreken.

AJ

EHPO zei

Eens. Sowieso denk ik dat de beste, meest geslaagde en effectieve marketing zich op dit moment kenmerkt door niet als marketing of promotie te 'voelen' (of beter nog: geen marketing of promotie te ZIJN). Ik hoop dat dat ook blijkt uit de bijdragen op dit blog. Muziekmarketing anno nu is zoveel mogelijk tweerichtingsverkeer, een direct conversatie tussen muzikant en muziekliefhebber, in plaats van een groot, onpersoonlijk instituut dat De Blijde Boodschap over fans uitstort en vooral geen reactie verwacht. Of ja, toch 1: kopen zonder nadenken.

Tom zei

ik ken ze nu al een tijdje en ze verdienen het echt om eens verder te komen