Allereerst: hoe krijgen we onze band in the picture? Binnen Limburg is het redelijk gemakkelijk: Early Adopters wist als enige Limburgse act de finale te bereiken en daarom benaderden we dezelfde dag nog lokale en regionale kranten, websites en freelance journalisten met het goede nieuws. Zo deden we die dag 2 radio-interviews, stonden in 3 kranten (o.a. Dagblad de Limburger, de grootste krant in onze provincie) en zijn op veel (jongeren-)websites genoemd."
Heel slim om eerst op Limburg te focussen, heren. Zoals ik hier zeg: richt je op je omgeving, muziekliefhebbers en bands uit je eigen 'hokje'. Schiet niet met hagel op de grootste groep fans (Nick & Simon), landelijke media (De Volkskrant) of het grootste festival (Parkpop), maar met scherp op fans en bands uit je eigen genre, lokale en regionale media, plaatselijke zalen en festivals. Als je je eigen omgeving niet kunt overtuigen, lukt dat ook niet bij de kijkers van Matthijs.
Dat je bekendheid toeneemt door de Grote Prijs merkten Early Adopters onmiddellijk: "We hebben aardig wat Popronde-optredens gedaan. Ook werden we regelmatig op posters aangekondigd als 'Grote-Prijsfinalist'. Dat zorgde voor een geïnteresseerd publiek. Verder zijn we in het theater een samenwerking aangegaan met een prijswinnend orkest, luisterend publiek dat we zover kregen alvast op ons te stemmen voor de publieksprijs." Slim! En stemmen kan nog steeds.
Zo klonken het viertal halverwege dit jaar:
Maar adel verplicht: "Nu we in de finale staan, is het belangrijk dat luisteraars een goede indruk van onze muziek krijgen. Daarom zijn we de studio ingedoken met een jonge producer, Wouter Budé. Een aanrader!"
De volgende vraag is dan: hoe presenteer je je EP aan zoveel mogelijk mensen? "We kunnen natuurlijk een standaard presentatie houden in een grote regionale zaal, maar hoeveel kun je vragen van je publiek? Ze reizen overal met ons mee, betalen dus al continu om ons te zien spelen. Hoog tijd om iets terug te doen! We hebben een groot artikel op onze website en in kranten geplaatst over ons plan de EP bij mensen thuis te presenteren. Dat leidde uiteindelijk tot 13 optredens in 12 uur, gisterenmiddag afgetrapt bij de burgemeester thuis:
Onnodig te zeggen dat zo'n opvallende marathonsessie prachtige kansen biedt voor regionale en lokale dagbladen om een plaatje te knippen:
"Komende zaterdag, op de grote dag, zal Dagblad de Limburger van begin tot eind meereizen. Hun verslag verschijnt de week na de finale."
Dat Early Adopters oorspronkelijk een term uit de marketing is, is ook geen toeval: "We proberen met onze band heel bewust en regelmatig in het nieuws te komen. Zo hebben we ondertussen een aardig netwerk opgebouwd en proberen dat goed te onderhouden." Verstandig, mannen. Hopelijk levert het jullie zaterdag de overwinning op. Succes!
2 opmerkingen:
hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....
Haha, Bart Weijers is niet onze manager. hij heeft alleen de mail door gestuurd:P. Wij zijn manager loos.
Groetjes
Een reactie posten