7 december 2009

Produceren doe je zo (3)

Het CV van producer/muzikant René de Vries is bijna te groot voor 1 blogpost. Hij is te vinden op MySpace en LinkedIn en zit op dit moment in de studio voor het solo-album van a balladeer. Naast spelen in diverse bands (o.a. Rollercoaster 23 en zie René op de rug achter het drumstel bij This Beautiful Mess) produceert en arrangeert hij ook. Daarover zegt hij:

"Wanneer een band mij vraagt voor productie beluister ik veel CD's en muziek in vergelijkbare genres. Daar krijg je leuke ideeën van, bijvoorbeeld over wat er mogelijk is met veelgebruikte instrumenten en arrangementen in die stijl. Het maken van een album is een soort werkstuk: je moet je eerst in de materie verdiepen en het helemaal leren begrijpen."

Volgens René heeft een goede producer een muzikaal concept in gedachten: "Het komt er wat mij betreft op neer dat je goed kunt onderscheiden welke stijlkenmerken jouw muziek heeft, zodat je een raamwerk hebt waarbinnen je werkt. Anders bestaat de kans dat het een ratjetoe wordt, een samengeraapt zooitje. Mijn ervaring is dat bands die goed nadenken over hun stijl juist niet 13-in-een-dozijn gaan klinken. Wanneer je je bewust bent van je stijl, kun je makkelijker spelen met veelgebruikte elementen daaruit of je juist onderscheiden met een opvallend geluid."

De Vries (midden) noemt een voorbeeld: "Neem New Wave, een stijl waar ik de laatste tijd mee bezig ben. Daar hoor je veel chorus gitaren, Yamaha CP-70 piano's, een distorted bas die een melodisch loopje speelt: allemaal dingen die mij zijn opgevallen en die ik tof zou vinden te gebruiken in een productie van een band die 'New Wave' wil klinken. Dit principe vind ik één van de belangrijkste dingen van het produceren: goed nadenken over de richting die je als band wilt opgaan en niet zomaar week-in-week-uit wat jammen in de oefenruimte. Haal er een producer bij als je durft en wie weet kan hij/zij je band naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk kun dit ook zelf doen. Veel bands denken dat ze uniek zijn (dat wil iedereen graag zijn), maar wees eerlijk of je dat wel écht bent. Kun je minstens 5 bands noemen die klinken zoals jullie, dan zou ik een interessante draai aan je stijl en sound geven!"

Dank voor je bijdrage, René. Op Music Think Tank vind je een lijstje concrete tips bij het mixen van je muziek in de studio. Doe er je voordeel mee!

Vanmiddag de eerste aflevering van een korte serie over Grote Prijs-finalisten van dit jaar. De finale is komende zaterdag in De Melkweg en Paradiso. Morgenochtend Perfect WARP door Nuno dos Santos, om 10u sharp alhier.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hij zit niet meer in A'dam maar in Koog a/d Zaan (nog steeds goed te doen met ov). En wat betreft little things that kill kunnen we René niet genoeg veren in zijn achterste duwen! Geniaal muzikant, ontzettend tof persoon en idd een producer die je songs naar een hoger niveau kan tillen.

michel
lttk

Unknown zei

Dank voor de correctie (aangepast) en de aanbevelingen!

Rene Sebastian - Two Days Left zei

Maar als je juist een uniek geluid wilt opleveren, dan is werkt het toch juist averechts dat je meer delen van de "globale" stijl in je muziek gaat duwen? Of ben ik nu gek?! Ik ben er heilig van overtuigd dat producers nummers omhoog kunnen halen, dat heb ik in levende lijve ervaren, maar dit argument vind ik (persoonlijk) wat zwakjes...

Anoniem zei

Klopt dat René's argument er niet helemaal lekker uitkomt. Ik weet alleen dat hij ons ontzettend geholpen heeft met het proces om eruit te halen wat wij in ons hoofd hoorden en zelf nog niet helemaal voor elkaar kregen.

michel
lttk

Tasya Timothy zei

deposit sbobet88 pulsa

live chat sbobet88

link alternatif sbobet88

link login sbobet88 mobile

login wap sbobet

aplikasi asla sbobet88 apk

sbobet88 apk