18 april 2011

Delen doe je zó

Marinus mailde:Ging om dit filmpje. Zó tof, leuk en bijzonder dat ik het direct op Twitter zette, Marinus bedankte en de mannen achter het label van De Jeugd van Tegenwoordig, Kees en Farid, op kopie zette:
Die retweetten onmiddellijk, via het Twitter-account van het label (= ruim 5.000 volgers):
Die paar Tweets alleen al bereikten samen ongeveer 7.689 mensen in 10 minuten, waaronder mensen bij 3VOOR12. Die het aan het einde van de dag onderaan hun nieuwsbrief zetten:
De 3VOOR12-nieuwsbrief gaat naar zo'n 80.000 adressen meen ik. Kees vond Ruben en zijn filmpje zó leuk dat hij het gisterenavond nogmaals tweette:Da's weer ruim 7.300 volgers van Kees bereikt met slechts 1 Tweet. Al maak je nooit iedereen blij:Terug naar de kern: 7.689 + 80.000 + 7.370 = potentieel zo'n 95.000 mensen bereikt met het spelen van een cover op je akoestische gitaar voor de camera van je PC. Geen dure cameraman, regisseur, studio, producer, mixer, postproductie, platenmaatschappij, manager, boeker, marketeer of TNT voor nodig. Natuurlijk zijn Ruben en zijn filmpje een uitzondering en oogst niet ieder van jouw muzikale oprispingen in 1 dag datzelfde aantal kijkers, de bewondering en 5.000 views binnen een maand. Daarvoor moeten jij, je muziek of het filmpje écht bijzonder en goed zijn. Een flinke dosis geluk om het snel van de ene ontvanger naar de andere te krijgen helpt ook. Maar bovenal: het moet er staan, anders valt er weinig door te sturen, op te bouwen en te bereiken.

Waar wacht je nog op met delen? Je schijnt er uiteindelijk zelfs mee op de *ekte* TV te kunnen komen:

6 opmerkingen:

Martijn zei

Op zich in theorie heel leuk. Maar als je dan ziet dat die clip 5.000 views heeft, dan is het uiteindelijke resultaat uit het bereik van die 95.000 dus minimaal..

Marco zei

Van dit fanatieke getwitter kan ik nog een hoop leren want ik had de video al op de 13e op mijn website staan: http://www.mixedgrill.nl/2011/04/13/ruben-zingt-sterrenstof/

Niels Aalberts zei

@Martijn: 5.000/95.000 = respons van ongeveer van 5,3% (waarbij aangetekend dat deze clip viral ging via meerdere routes, deze blogpost slechts mijn gezichtspunt toont en dus verre van een compleet beeld geeft). Vraag elke marketeer wat de gemiddelde respons op een mailing is (zelden meer dan 2%, vaak minder) en dan weet je dat dit een prima resultaat is. Met €0 budget.

Van Hooft zei

Met alle respect voor Ruben, maar ik vind deze versie van Sterrenstof beterder en leukerder: http://youtu.be/y083rK91ctw

Erik Luyten zei

Hoge responsrate! Het aantal potentiele kijkers ligt in werkelijkheid nog een stuk(je) lager, omdat in volgers en nieuwsbriefleden natuurlijk ook nog flink wat overlap zit.

Bas zei

Merkte ook veel respons toen ik hem via Tim Kamps op facebook had gezet. 6 mensen hadden hem geshared die dag.

Heb geprobeerd contact te krijgen maar Paul de Leeuw had een leuker aanbod...