7 april 2011

Kap. Met. MySpace. Nu.

Ik word ziek van muzikanten en producers op MySpace. En nog zieker van zij die het als homepage gebruiken en daarmee de belangrijkste plek waar ze online te vinden zijn. Doodzonde, onverstandig, oliedom.

Waarom?
  1. MySpace is lelijk, onhandig (zowel voor bezoekers als jezelf) en vooral: extreem slecht deelbaar. Je kunt je muziek niet gemakkelijk aanbieden op andere platforms, netwerken, fora of je eigen site. Er zijn -tig manieren waarop je je muziek sneller, beter, gemakkelijk, betaald en onbetaald aanbiedt in je eigen huisstijl in plaats van Rupert Murdoch's schooluniform. Bandcamp en Soundcloud bijvoorbeeld. Maak je muziek maximaal deelbaar, want je speelt slechts 2 wedstrijden: om aandacht of inkomsten. Die laatste win je niet zonder de eerste, dus delen is cruciaal.
  2. Maar het belangrijkste: Rupert neemt slechts en geeft niks terug. Jij geeft hem je muziek en je bezoek, hij registreert wie binnenkomt, maar geeft die informatie niet aan jou maar aan Coca-Cola. Ook de recente update helpt niet. Diverse andere tools, apps en platforms geven je De Heilige Graal van internet en (DIY-)marketing: gedetailleerde statistieken waarmee je je aanpak verscherpt, rechtstreeks, op een relevante manier en het juiste moment kunt communiceren, delen met en uiteindelijk verdienen aan (potentiële) fans. Ieder dag dat je dat niet doet is een gemiste kans om fans aan je te binden. Kijk bij Soundcloud of Bandcamp hoe het werkt:

Koppige mensen zeggen nu: 'maar boekers, labels en managers kijken altijd eerst op MySpace!' Daar heb ik 2 antwoorden op:
  1. Wat er niet is, kunnen ze niet vinden. Zorg dat bij Google je eigen site en desnoods je Bandcamp of Soundcloud bovenaan eindigen als mensen '[je naam] + MySpace' intikken. Iedereen klikt op de bovenste link, zorg dat MySpace daar niet eens kan staan.
  2. Dat boekers, labels en managers zo stom zijn te denken dat MySpace er nog toe doet is hún probleem, niet het jouwe. Act, don't react. Jouw taak is allereerst jezelf plezieren, daarna je fans. Die vind én houd je met de platforms die ik noem, niet met MySpace. Boekers, labels, managers, pers en media komen op muziek en fans af, niet op Rupert Murdoch.
Rot ook op met je argument dat MySpace internationaal het meest wordt gebruikt. De meesten van jullie komen nooit voorbij Eindhoven of Enschede, voor de rest geldt hetzelfde als voor Nederlandse boekers, labels en managers: niet zij bepalen wat jij moet gebruiken om je muziek te delen en fans te bereiken, dat doe jij! En met 10 miljoen gebruikers per maand die het zinkende schip verlaten, wordt het tijd dat jij dat ook doet. Zeg ook niet 'baat het niet, dan schaadt het niet': MySpace vervuilt je Google-resultaten. Dat is ernstig, zeer ernstig. Wegwezen. Nu!

Niet overtuigd? Wees dan 'ns héél eerlijk hoe jij als regelmatige internetgebruiker MySpace vindt functioneren als je muziek van anderen zoekt. Je fans en andere internetgebruikers denken er net zo over. Nog steeds niet overtuigd? 8 Reasons why you need to have your own website en An open letter to independent artists to delete their MySpace. Happy #QuitMySpace Day! De laatste is een anderhalf jaar (!) oude blogpost, sindsdien is er nog geen steek veranderd. Goes to show...UPDATE: metalliefhebbers weten het al.
UPDATE V: MySpace uiteindelijk verkocht voor €35 miljoen. Was ooit €580 miljoen... Wat ging er mis?

23 opmerkingen:

Stonehead zei

Sjezus. Wat MAKKELIJK SCOREN dit artikel. Natrappen. Hoor eens, het boeit de eindgebruikers geen bal waar ze nieuwe muziek kunnen horen, of dat nu MySpace is of iets anders. En die bezoekeranalyses en andere makeovers zullen bij MySpace ook wel een keer komen, ze moeten wel (die bezoekersdaling is er niet voor niks). Maar Soundcloud heeft óók zijn nadelen en Bandcamp kan óók zo verdwenen zijn. Ik blijf gewoon linken naar datgene wat een band gebruikt. Boeie.

Niels Aalberts zei

Fijn dat je m'n punt dubbel en dwars bevestigt, Stonehead.

1. Het gaat me inderdaad niet om de eindgebruikers, zoals ik schrijf. Het gaat me om muzikanten en voor hen is MySpace volkomen ruk.

2. 'Die bezoekersanalyses zullen bij MySpace ook wel een keer komen, ze moeten wel'. Vooral lekker op blijven wachten en ondertussen duizenden andere bands en muzikanten per dag fan voor fan binnen zien hengelen. Ik meen dat de meeste muzikanten iets willen met hun muziek, beste Stonehead. Netjes wachten op een miljardair die z'n zakken gevuld heeft om jou daarna aan 3 extra fans per dag te helpen is wat mij betreft niet de meest voor de hand liggende en beste strategie. Happy #QuitMy Space Day dateert inmiddels van anderhalf jaar (!) geleden; dat is een eeuwigheid op internet en Rupert is in die tijd nog niet uit z'n stoel gekomen...

3. Jij blijft gewoon linken naar wat een band gebruikt. Prima. Ik raad bands daarom ook ten zeerste aan te zorgen dat jij niet eens kunt linken naar MySpace. Zo hebben ze ook iets aan jouw link.

Gijsbregt zei

MySpace is nauwelijks zinkend te noemen maar eerder gezonken. En naast de fijne muziek platforms soundcloud en bandcamp zeg ik maar 1 ding: Facebook. Op dit moment het meest onderschatte netwerk in de muziekwerld. Voor het eerst dat de sport iets sneller door heeft dan de muziek.

marjoleindevliegher zei

@stonehead Mij maakt het ondertussen weldegelijk uit of ik op Myspace moet luisteren of een andere site. Juist omdat Myspace er voor gezorgd heeft dat als je niet ingelogd bent ongeveer 2 nummers volledig kan luisteren en daarna alleen nog maar stukjes van 30 seconden. Ik heb geen myspace account meer dus ik kan ook niet meer inloggen.

De reden dat ik die tweet die hier boven staat plaatste was omdat ik inschrijvingen voor een bandwedstrijd aan het luisteren was. Na een paar bands kon ik dus geen goed oordeel meer geven. Wachten... later weer een paar bands luisteren etc. Dat is niet in je voordeel als je je inschrijft voor zo'n wedstrijd.

Anoniem zei

Even offtopic: Heb je dit al gelezen?
http://webwereld.nl/nieuws/106287/muzieklobbyist-wordt-hoofd-europees-auteursrecht.html#utm_source=list_news_headline_1&utm_medium=website&utm_campaign=ww

Scary shit...
Groet, Paul

Niels Aalberts zei

@Gijsbregt: Dank voor je reactie.

Eens dat Facebook superbelangrijk is voor zo ongeveer iedere internetgebruiker. Maak echter niet dezelfde fout die ik in deze post beschrijf door alleen/vooral FB je bezoek te geven en het niet (ook) naar je eigen site (= je hoofdkwartier) te leiden. Ook FB geeft nl. zeer, zeer magere statistieken aan gebruikers (bij fanpages is dat al iets beter).

Dat muzikanten in deze achter sporters aan hobbelen heeft volgens mij vooral te maken met het feit dat FB pas vrij recent goed in te richten fanpages en tools voor specifiek muzikanten heeft geïntroduceerd, om te beginnen een goede player. Want ook op FB draait het nog steeds om muziek en da's lastig zonder goede afspeeltool.

Stonehead zei

@marjoleindevliegher Dan maak je toch een MySpace-account aan? Facebook en Hyves zijn exact hetzelfde verhaal als MySpace en daar had EHPO ook wel eerder over kunnen klagen. Onbekende muzikanten profiteren (profiteerden) op MySpace juist van het feit dat ze als vriend bij een bekendere band gelinkt staan en zo ontdekt werden, ik vind het uitgesproken opportunistisch om nu naar Bandcamp te wijzen waar dat hele aspect bijvoorbeeld niet inzit. Gelukkig staat het bands vrij om AL die dingen te doen. Niks mis mee.

Het wordt pas interessant als Googles komende muziekplatform wél beschikt over een goede player, bezoekersstatistieken én een sociaal bandnetwerk.

Peter Onstein zei

Nog los van t feit dat de MS-player ook nog eens ruk klinkt!
Maar speel het vooral ook door aan bijv. 3v12, zij hebben nogal eens de neiging bij artikelen over artiesten te linken naar myspace ipv de website.

Niels Aalberts zei

Prima als jij vindt dat MS exact hetzelfde is als FB en Hyves. Ik denk dat er grotere en vooral kleinere maar fundamentele verschillen zijn. En zoals ik hierbovem Gijsbregt antwoord ben ik over al die platforms meer of minder kritisch op basis van duidelijke argumenten. Bij MySpace slaat de balans nu al een paar jaar sterk naar de verkeerde kant door, dan moet er wat van gezegd worden. Geweldig, fijn en waar dat MySpace in 2007 veel betekend heeft voor muzikanten, maar de wereld draait door. Pas je aan, update, blijf toegevoegde waarde creëren of sterf. Ik vrees dat die tijd is gekomen voor MySpace.

Als jij niet ziet hoe Bandcamp de onderlinge connecties tussen bands en muzikanten faciliteert (véél slimmer, relevanter en vooral nuttiger voor hun gebruikers en muzikanten dan MySpace), moet je nog even goed verder kijken. Nogmaals: Bandcamp stelt de belangen van de gebruiker voorop, niet de adverteerder. Dat lijkt me de juiste volgorde.

En tot slot: waarom Marjolein er heel slim aan doet haar MS niet opnieuw aan te maken betoog ik in de blogpost en mijn eerste antwoord aan jou: wat er niet is (en wat je resultaten aantoonbaar in de weg zit en niks oplevert), kun je ook niet vinden. Ik denk dat ze groot gelijk heeft.

Angelique zei

Goed bezig jullie allen, ik zeg... geniet van deze mooie dag, in stilte

Stonehead zei

Heldere reactie, Niels, mee eens. Punt is wel dat degene die een site bouwt of faciliteert daar óók van moet kunnen leven, hosting kost nu eenmaal geld. Momenteel rent de hele muziekindustrie van startup naar startup. Vóór MySpace was er Audioscrobbler, wat nu weer last.fm heet en waar het momenteel ook niet goed mee gaat. Als al dat soort dingen verdwijnen gaan we weer terug naar de P2P-sites, en dan is de artiest de controle pas écht kwijt.

Daniel Apituley zei

Ik, en met mij velen ben zeker wel bereid om een bedrag te betalen voor een hosting als bandcamp.

Maar zolang ik daar gratis kan hosten, mijn eigen header met linkmap kan plaatsen naar een externe site.
Waarom zou ik dat dan niet doen.

Als voorbeeld geef ik Listener
http://listener.bandcamp.com/
(een Amerikaansr artiest)

Meer heb je toch niet nodig!

Paul B zei

Elke band die zich enigszins serieus neemt kan het toch wel opbrengen om met z'n allen 100 euro te lappen voor een jaar lang webhosting? En dan heb je zelfs een website met bv wordpress en email... leuk themaatje erbij, knopjes voor social communities en een bio/foto's/muziek (bandcamp player erop;) erop... weekje werk, 100 euro, klaar ben je. Kun je na die tijd altijd verder kijken. DIY ten top, maar het werkt goed genoeg, zeker voor een eerste jaar naar mijn mening.

De reden dat er van startup, naar startup wordt gerend is dat de industrie steeds sneller en sneller ontwikkeld. De fout die myspace en last.fm hebben gemaakt is een genoegen nemen met wat zij hebben bereikt en daar geld mee wilden gaan verdienen. Geen rare gedachte, als je het mij vraagt, maar zorg dan wel dat je met dat geld door blijft ontwikkelen. Myspace is ingehaald door bandcamp en soundcloud. Last.fm is op het scrobblen na buiten spel gezet door Spotify e.a.. Last.fm vroeg geld voor een radio die enkel op muziekstijl aan te passen was. Spotify/grooveshark/(of in het buitenland Napster) heeft een radio ontwikkeld waarbij men 'eigen playlists' kan luisteren, tegen een schappelijke prijs, waar dan ook. Dan is het gevolg dat het slechter gaat met Last.fm, spotify en soortgenoten zijn simpelweg beter.

P2P is een stap terug. Mensen (waaronder ik) die over zijn naar bovengenoemde streaming services. Zullen niet willen wachten tot er eindelijk een discografie van die en die band is gedownload, nee. We zijn inmiddels gewend eraan geraakt, of 'verpest' vanwege de luxe, dat alles één klik van ons verwijderd is. Artiesten zouden er alleen nog wat meer aan mogen verdienen. Maar ik geloof er wel in, dat dit soort ontwikkelingen er voor zorgen dat de relatie tussen internet en muziek steeds liefdevoller en eerlijker wordt.

Dieuwer zei

waar ik mij voor mijn werk altijd enorm aan irriteer is dat er ontzettend veel bands zijn die geen email adres op hun website, of het nou bandcamp,myspace of soundcloud is, hebben staan. Dan kan je iemand wel een berichtje sturen via een van de bovenste drie maar dat is toch altijd minder succesvol dan een mailtje. Verder zou mijn leven een stuk makkelijker zijn als artiesten geen myspace meer beruiken.

Paul B zei

Dat is dus makkelijk te verhelpen om voor 100,- (of zelfs goedkoper) toch naar een webhoster te stappen. Dan heb je eigen mail enz, het staat ook nog een stuk professioneler, dan een hotmail/gmail bijvoorbeeld. Dus bands, doe Dieuwer en vele anderen een lol ;) stop met myspace en neem een website. Het is die 100,- meer dan waard :)

Martijn zei

Bandcamp en Soundcloud hebben geen mogelijkheid tourdata toe te voegen. Dat is dé reden dat veel bands hun MySpace nog aanhouden.

Niels Aalberts zei

Tourdata moet je dan ook wat mij betreft, net als muziek, vooral en eerst op je eigen site zetten. Persoonlijk zie ik het niet als voldoende reden je MySpace aan te houden...

Glen zei

MS heeft zijn eigen graf dichtgegooid nadat ze hun laatste veranderingen hebben doorgevoerd. IPV de samenwerking aan te gaan met hun concurenten hebben ze een volkomen klant onvriendlijke site bewerkstelligd.

FB, Bandcamp en Soundcloud doen het (nog) erg goed. Maar als artiest moet je gewoon up to date en inventief blijven om je muziek aan de man te krijgen en niet denken dat het allemaal wel vanzelf gaat. Zorg dat je alle pagina's met elkaar connect en zoek je bezoekers op om hen via readers, feeds, mailings, sms, msn, fb, ms, bandcamp, soundcloud en laten we mixcloud niet vergeten, tweets of wat dan ook te bereiken.

Janken over wat niet goed is hoort zo lekker bij ons volkje maar daar verkoop je niets mee. Duin over het net en zorg dat je muziek of welk soort uitspatting je ambieert daar komt waar jij dat wil. Beter nog daar waar je fans het wil hebben of nog ambitieuser daar waar jij wil dat de fans het vandaan moeten halen (maar dan ben je wel een grote jongen als je dat lukt). Het www heeft vrij weinig beperkingen. Mensen en sites wel. maak daar gebruik/misbruik van.

o ja nog even een reactie op 1 van de laatste posts: Als je nu echt alleen MS wil gebruiken om je tourdata te delen dan denk ik persoonlijk dat je optredens karig bezocht zullen worden.

Robert-Jan zei

@ Martijn, inmiddels kun je bij bandcamp ook je tourdata invullen! 't Is een wat omslachtige methode maar het kan...

Bas zei

Groot artikel in Bloomberg Businessweek deze week http://www.businessweek.com/magazine/content/11_27/b4235053917570.htm

sosolobi zei

Grote hemel wat een opgeblazen en overtrokken stuk. Al die community sites zijn gimmicks en speeltjes. Myspace is dood, leve Facebook? Ook die gaat op lange of korte termijn ten onder. En is nog een graadje erger dan MySpace. Mensen zijn snel verveeld en switchen weer naar het volgende "nieuwe". Allemaal kicks en de Nieuwe Kleren van de Keizer. Op zich was MySpace zo gek nog niet. Ik ben daar veel muziek tegengekomen die anders aan mij voorbij zou zijn gegaan. o.a. Grayson Capps, Mofro en nog meer bands die nog weinig bekendheid genoten. Daarna ga je dan naar hun website voor uitgebreidere informatie. Sinds ik niet meer ronddool bij MySpace, kom ik minder snel onbekende goeie bands tegen die nog niet zijn doorgebroken.

Niels Aalberts zei

@Bas: dank!

@sosolobi: is dat MySpace's verdienste/schuld of jouw probleem/surfgedrag/gewoontes (doorhalen wat niet van toepassing is)? Je opsomming is waar, maar doet volgens mij niets af aan het punt dat ik hier maak: wat voor baat hebben moderne muzikanten nog bij MySpace? Geen.

Rik Janssen zei

@sosolobi waarom schakel je dan niet over naar Facebook/bandcamp/spotify om nieuwe muziek te ontdekken? Dit is iets dat blijft veranderen en je kan niet verwachten dat een dergelijk platform eeuwig blijft bestaan.

Inmiddels werk ik met een combinatie van bandcamp, twitter en facebook die allemaal naar een centrale website wijzen. Werkt prima! Programmeurs, boekers, promotors en fans hebben er enkel een goed woord over. Daarnaast kan ik alles meten en inspelen op trends. Wat wil je nog meer?!

(helaas is er nog een conservatieve gitarist die geen afscheid wil nemen van de myspace pagina, dus het 'staat' er helaas nog wel)