Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Als 'delen' op internet het toverwoord is (en dat is het wat mij betreft) én een businessmodel kan zijn, gaat BO.LT een prachtige toekomst tegemoet (via Okke). Wow, De Vooruitgang zichtbaar aan het werk. Alleen Prince houdt niet van delen.
Ook een mooie visionaire verhandeling over impact van digitalisering, het verspreiden en delen van content: In the orbital content model, users vote with their content (opnieuw via Okke). Seth zegt ondertussen veel moois en waars over de toekomst, het einde van de industriële revolutie en de impact van de digitale: 'There's an idea that somehow, if we just do things with more effort or skill, we can go back to [...] mass markets and mediocre products that pay off for years. It's [...] a myth.' En hij vervolgt: 'The opportunity is there for anyone [...] smart enough to take it - to develop a best in class skill, to tell a story, to spread the word, [...] to run from the mediocre middle and to change everything.' Prachtig, hard en waar tegelijk.
Wat de precieze impact van de digitalisering voor nieuwsorganisaties is, beschrijft Jeff Jarvis in een blogpost die afgelopen week onontkoombaar was op het web. En volkomen terecht. Alleen al zijn 'rules for business models' zijn een absolute must-read! Ik noem er 3: 'Tradition is not a business model. The past is no longer a reliable guide to future success', '“Should” is not a business model. You can say that people “should” pay for your product but they will only if they find value in it' en tot slot: 'Disruption is the law of the jungle and the internet. If someone can do what you do cheaper, better, faster, they will.' Vervang 'news organization' gerust door 'entertainment industry'...
Eat that, Tim Kuik! Danny Mekic' in dialoog met Tim (BREIN) over (gebrek aan) innovatie, The Pirate Bay, elektrische tandenborstels en WC-eend. Last.fm is ook op zoek naar een succesvol business model: 'Free on-demand not successful for us' (via Digimuziek). Of wees slim, beste muziekindustrie, en kopieer een bewezen succesvol nieuw businessmodel met groeicijfers van 20-30%: Netflix. Spotify businessmodelt vrolijk verder: straks ook voor films? Daniël Ek ontkent ten stelligste.
En wat houdt innovatie, delen en verspreiding van cultuur vaak tegen? Juist, auteursrecht... Doodzonde (via Meindert).
Na de grote lijnen, nu weer terug naar details: Stemra verdubbelt de tarieven. 'Omdat de verkoop van geluidsdragers al jaren daalt.' Tja...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten