Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Eén van de betere Wilde Ideeën, al zeg ik het zelf. Het was een week vol leerzame en nuttige citaten (zie verderop) en heel veel spannende samenwerkingen. Daar start ik mee:
Het onvolprezen Bandcampgot even better met Bandalizer (via Josh). Daarmee analyseer je die prachtige en super waardevolle statistieken van Bandcamp nog makkelijker, sneller en beter. Da's goud waard! Nog geen account bij Bandcamp? Snel doen. Josh schreef eerder deze 4-delige serie op EHPO. En zo analyseer je je kijkcijfers en publiek bij YouTube (via Niek):
Nog een citaat, via Lykle: 'With a strong ecosystem, one also doesn’t need to worry about gatekeepers that one traditionally would need, such as the people who decide what to play on MTV. Now gatekeepers are more likely to follow the trends instead of determining them.'
Ook hele ware woorden in een interessante discussie over digitalisering in de boekenbrache op LinkedIn: '[Het] lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het traditionele boekformat veel sneller gaat verdwijnen dan we denken. [...] Lange tijd werd gezegd dat we de veranderingen op de korte termijn overschatten en die op lange termijn onderschatten. Misschien is het eerste deel van de stelling aan herziening toe. [...] [Er] is meer aan de hand dan een herhaling van historische zetten. Oude wetten gelden niet meer. [...] De verhouding van het nieuwe tot het oude is nu anders. Nieuwe media absorberen de oude niet alleen, ze transformeren ze en vermengen ze met andere.' Ondertussen staat DJ St. Paul bij de kwaliteitsvideotheek die sluit en blogt erover.
Meer relevante citaten, Steve Jobs nogmaals: 'Hey, do me a favor, will you? Don't let what happened to the music business happen to yours -- keep coming up with better ways to provide people with your content.'
Interessante preso via Paul (slide #25: 'YouTube = MTV', en zo is het!):
Geen opmerkingen:
Een reactie posten