8 december 2011

Drummen doe je zo (3)

Terwijl ze hun tweede album op dit moment opnemen, blogt Only Seven Left dagelijks. Drummer Bram de Wijs gaat een stap verder: uitgebreid en tot in het diepste detail bloggen over drums, drummen, drumsounds, drumspullen, drums opnemen, toms, floors, kicks, snares, hi-hats en mics. The works! Die serie plaats ik integraal door.



Bram: 'Een dagje zonder drums, want de gitaar, piano en zang voor track 2 moesten er nog op. Dus vandaag beantwoord ik een paar lezersvragen. Nogmaals: ik ben helemaal geen pro die álles van drumgear en opnametechnieken weet. Ik heb samen met producer Arno wel een visie over hoe ik mijn partijen op deze plaat wil laten klinken, en daar vertel ik graag over. Er is volgens mij geen perfecte manier waarop het moet, uiteindelijk heeft iedere drummer toch zijn eigen sound.'

Christian: Geen toms, dus geen vette fills?
'Het waren inderdaad 2 liedjes met behoorlijk recht-toe-recht-aan drumpartijen. Maar sowieso ben ik niet echt een drummer van de grootse fills en hou ik het graag lekker basic. De track van gister benaderde ik vanuit en soort dance-beat (zie bovenstaand filmpje), en hoeveel toms hoor je daar nou in? Het voordeel van de uitgebreide preproductie is dat ik al precies wist wat de bas en de zang gaan doen, voor mij altijd belangrijke partijen om de drums op af te stemmen. Drukke bas en veel tekst? Wat minder drums.'

Hubrecht: Hoe verhouden Istanbuls zich t.o.v. Zildjian A Customs?
'Tja, geluid laat zich lastig omschrijven, maar ik zou zeggen: de A Customs klinken helder, scherp met veel tophoog en op de ride vrij veel definitie. De Instanbuls zijn 'ronder', 'warmer', meer vintage met meer mid-hoog, dat dus minder penetrant doorkomt. Het zijn voor mijn doen wel vrij grote bekkens, dus ze klinken langer door, maar vallen in de mix juist wat meer weg. En voor mij ook belangrijke overweging om niet steeds die A Customs (die ik zelf heb en waar ik erg op gesteld ben) op te hangen: ik kén dat geluid nu wel. Onze hele vorige plaat is één grote A Custom-sound, dus ik vind het tof om nu wat anders te doen (hoewel dat soms best wennen is). Ik kan me goed voorstellen dat we de Zildjians er later alsnog bijpakken.'

Adrian: Welke microfoons gebruiken jullie?
'Verschilt per liedje en ligt ook aan welke bekkens en trommels we gebruiken. De instelling is in ieder geval om het simpel te houden. De drums van It Was All A Dream zijn met 13 microfoons opgenomen, nu gaan we uit van de 2 room-mics, en gebruiken de close-mic snare en kick (en eventueel hihat) als aanvulling. Overheads nemen we wel op maar Arno gebruikt ze uiteindelijk soms niet in de mix. De microfoon bepaalt een deel van de sound, maar ook plaatsing, pre-amps en zelfs kabels spelen een rol.' Een overzicht:

Kick: AKG D12E (voor het gat) en een Yamaha subkick
Snare: Shure Beta 57A en een Audix i5
Hihat: SE electronics 3 of een Beyer M201 TG
Overheads: 2 x Røde NT1000
Room: 2 x Coles 4038

Geen opmerkingen: