9 december 2011

Drummen doe je zo (5)

Terwijl zijn band blogt over album #2, doet Bram de Wijs hetzelfde over drums, drummen, drumsounds, drumspullen, drums opnemen, toms, floors, kicks, snares, hi-hats en mics. Vrijdag, dag 5: 'Piano en gitaar van het liedje van gisteren opgenomen, en daarna mocht ik track 4 drummen. Een vrij hard nummer met stevige beukstukken. Episch als 30 Seconds To Mars, met The Killers als referentie voor elektronica en Gavin DeGraw voor de pianopartij. En er zit een mooi 'We Will Rock You' stuk in, op toms. Drumgeluid: groots en lomp, maar wel enigszins naturel.

Kick
De Sonor van gisteren geprobeerd: ok, maar de 26" Ludwig was ook een poging waard. Met wederom de Sennheiser voor het gat, voor de attack. Omdat het liedje snelle stukken heeft, dempten we de bass een beetje met een Evans EQ-pad (een soort kussen met klittenband). Het coated vel dat ik besteld had, was nog niet binnen, dus om een plastic klank te voorkomen gebruikten we een vilten klopper op het pedaal.
Snare
Het was even een bevalling, de juiste snare kiezen. We begonnen met de Black Beauty van Ludwig, die meteen goed was maar niet in de juiste toonsoort gestemd wilde worden. Er zit nogal een aanwezige 'ring' in, dus dat was irritant. Toen de Classic Maple geprobeerd, werden Arno en Jochem niet heel enthousiast over. Toch maar weer de Vistalite? Vet, maar te kort en flapperig, vond ik. Terug naar de Classic Maple, opnieuw stemmen, toch wel vet. Niet te opvallend, mooi warm door het hout, maar punky door de hogere stemming.

Cymbals
Ik dacht wederom: punky liedje, A Customs erop. Maar na één take toch maar weer de Cindy Blackman hihats, 19" Istanbul crash links, Zildjian ride rechts als crash voor washes.

Toms
De lompste die we konden vinden: een 14"x14" Sonor Phonic tom en de bijbehorende 16"x16" floor. Enorme houten ketels met veel laag en veel 'oempff' en dankzij de Black Suede vellen ook genoeg attack.

Het bleek een pittig nummer om te spelen, waarbij de toms en kick soms moesten 'flammen' en soms juist precies tegelijk geslagen moesten worden. We experimenteerden met een refrein op crash of hihat en kozen voor de crash (meer energie). Een take of 3 later stond het er wel op en maakte Arno er één perfecte take van. En toen mocht ik weer een vinkje zetten!


Morgen beantwoord ik weer wat lezersvragen, dus vraag maar raak! Of als je specifiek iets wil zien of horen, maak ik graag een foto of filmpje.'

Track 4, de samenvatting:
- 15" Istanbul Cindy Blackman signature hihats
- 19" Istanbul traditional heavy crash
- 20" Zildjian A Custom ride (als crash)
- 26" Ludwig Classic Maple Kick
- 14" Ludwig Classic Maple snare
- 14" x 14" Sonor Phonic Plus tom
- 16" x 16" Sonor Phonic Plus floor

Geen opmerkingen: