12 juni 2012

@OnlySevenLeft doet het zo (21) - 1 Nieuwe single, 1.000 (of meer) nieuwe clips! #DanserGezocht

Deze week komt Higher, de nieuwe single van Only Seven Left uit. Daar hoort alles op en aan: single op iTunes (inclusief nieuwe B-kant voor fans), een download die je kunt betalen met SMS, streaming via Spotify en Deezer, straks radio- en wie weet wat TV-optredens (altijd lastig in komkommertijd...). Hopelijk ook airplay, waarbij de eerste klap een daalder waard is: 82,6% 'gemaakt' bij Radio 538. Hup!

En een clip? Die maak je tegenwoordig niet voor TMF of MTV, maar voor je eigen YouTube-kanaal. En zelfs dat... Een eenvoudige lyrics-video haalt binnen een paar weken 49K+ views. Waarom zou je veel tijd en geld steken in een uitgekiend scenario, goede regisseur, camera, crew en dure beelden? Omdat het leuk is en iets zegt over je band en muziek. Maar OSL wil meer. Want adel de Interactive Award verplicht. Daarom DanserGezocht.nl.

Drummer Bram de Wijs: 'Zoals ik hier schreef hou ik erg van videoclips, maar als je ze toch alleen voor internet maakt, ligt een lineaire video waar je passief naar kijkt niet voor de hand. Ik waardeer interactieve probeersels van Arcade Fire, Red Hot Chili Peppers en Cold War Kids - niet allemaal even geslaagd, maar ze dóen het wel. Onze band heeft vanaf dag 1 het succes voor een belangrijk deel aan internet te danken. We willen graag voorop lopen en experimenteren met nieuwe technieken (mits we ons dat kunnen veroorloven). Voorwaarde is dat de muziek op één blijft staan, en mooi meegenomen is als we onze fans de hoofdrol kunnen geven. Een lyrics-video is snel gemaakt, maar dit keer wilden we iets dat je onmiddellijk door wil sturen. Omdat het cool is, grappig én omdat het nog nooit is gedaan. En oh ja, wij kunnen inderdaad niet dansen. Dus schaam je niet en doe mee!'
Bedenker van het idee is Wilbert Leering, de man achter de onovertroffen Perfect-serie op deze blog, twitteraar, blogger Perfect Alles en in het dagelijks leven werkzaam in de reclamewereld. Hij legt uit: 'Dansen met mensen waar je nog nooit mee hebt gedanst', dat was het basisidee. Met als werktitel 'Danceroulette'. Dan gaat er gelijk een wereld aan mogelijkheden open. Na verschillende brainstorms met Jochem, Bram en Niels werd het nog veel meer een clip waar je 'live' in kunt dansen. Een flinke stap verder dan dance-roulette ook (wat nog steeds een prima idee is voor een vrijdagavond radioprogramma, overigens).

Dit concept is ook ontstaan vanuit de wens fans te betrekken bij de band, een leidraad voor veel dingen die Only Seven Left doet, maakt en onderneemt. Met Zanger Gezocht punt nl bewezen ze interactiviteit en online slim in te kunnen zetten om mensen te betrekken bij hun muziek. Dat smaakte naar meer. DanserGezocht.nl is in die zin eigenlijk een logisch vervolg.'

Hoe werkt het bedenken en uitwerken van zo'n concept dan precies? Wilbert: 'Belangrijk punt is dat we met alle betrokkenen hetzelfde idee over het idee hebben. Dat is cruciaal. Als je wilt dat mensen bijdragen aan een idee, moet iedereen begrijpen wat er wel en niet bij hoort. Het is als bij een kerstboom: best een leuk experiment hoor, een luie stoel in een kerstboom hangen, maar ik prefereer zelf mooie ballen, engelenhaar, een piek en een paar kadootjes eronder. Tot zover de metafoor :-) Vorm en versiering moeten logisch volgen uit idee en inhoud, niet 'bedacht' zijn, leuk-om-het-leuk. Toen we met z'n allen het idee helder hadden, konden de tovenaars van Rhinofly laten zien hoe goed ze zijn. Hoe ze met techniek niet zomaar 'een handwarm sausje' over het idee gieten, maar het geheel echt een stap verder helpen. Van het bierviltje, naar een compleet aangekleed café vol mensen.'

Gerben van Heijningen had voor Rhinofly de leiding over het realiseren van DanserGezocht.nl. Hoe ging dat in z'n werk? 'We zoeken bij Rhinofly graag de grenzen van interactieve communicatie op. Dus toen Wilbert, Niels en Jochem met het bierviltje-idee bij ons langskwamen, begonnen onze ogen te glimmen en mondhoeken te krullen. Niet alleen vanwege de potentie van het idee, maar ook omdat de jongens van Only Seven Left zo verdomd enthousiast en gedreven zijn.

We hebben flink gestoeid met het idee om te ontdekken tot waar we konden gaan. En dat is niet moeilijk als je stuiterend-gedreven mensen als Bertram, Johan, Linda en Hugo in je team hebt. Als het vuur bij hen oplaait wordt een idee groter, hoger, breder, wereldbestormender en vanaf dat punt is een gezonde realitycheck nodig. Als projectmanager is het dus meer de kunst ze te temperen dan ze te motiveren ;-)

Er zijn aardig wat antwoorden die we in zo’n traject moeten vinden: conceptuele mogelijkheden, insteek voor design, user-interactie en technologie, maar ook de haalbaarheid in een beperkte tijd. Om die antwoorden te vinden hebben we vanaf het eerste moment proof of concepts gemaakt en die weer met OSL doorgenomen. Dit helpt om het concept aan te scherpen en geeft grip op de mogelijkheden en onmogelijkheden. Misschien nog wel het belangrijkst: iedereen begrijpt wat we gaan maken.

Toen iedereen enthousiast was over het proof of concept, startte 'de magische fase': de ontwikkeling. Dan komen onze designs, de storyboards, animaties, videos, webcamkoppelingen bij elkaar, dan beginnen de databases te zoemen, de servers te snorren en komt het project stap voor stap tot leven. De band zorgde zelf voor de video-opnames. Ze weten uitstekend raad met een camera en leverden binnen no-time een grote selectie aan (soms hilarisch) beeldmateriaal. Bij de eerste testversie gebeurde waar we op hoopten; we zagen ze glimlachen, de wenkbrauwen optrekken, rechtop gaan zitten, we zagen interactie met iets dat ooit een krabbel op een bierviltje was.

Ondertussen hebben we met de band en andere betrokkenen nagedacht over de url, viraliteit, invulling van de andere video's en timing. Deze zaken zijn essentieel voor de lancering van een complete website en om het geheel tot een succes te maken. Na een strenge gebruikerstest in de afgelopen 5 dagen staat alles klaar en is het tijd om op de knop te drukken. De nieuwe Higher-site staat live!'

Dank iedereen voor het idee, enthousiasme, zijn bijdrage, inzet en harde werk! Volgens mij is DanserGezocht.nl te gek geworden. Dansen maar! De eerste compilatie van de leukste uploads:


En uitgebreid touren na de zomer (voorverkoop):
- RIP Menno † -

7 opmerkingen:

Erwin Blom zei

Mooi project, maar over viraliteit, wat ik mis is dat ik nu naar de site kan gaan en wat zie. Andermans clip, de laatste versie, etecetera. Misschien kijk ik er overheen, maar ik zie nu alleen de oproep tot op REC drukken. Maar dat heb ik al een keer gedaan.

Niels Aalberts zei

Als je rechts klikt, kun je kijken zonder filmen/uploaden.

Thomas zei

Ik zocht ook al naar de plek waar de resultaten te zien zijn, ik gokte dat ze automatisch op youtube geplaatst zouden worden (als degene die het opneemt dat wil uiteraard), zodat je een soort overdaad aan OSL clips krijgt?

Niels Aalberts zei

'Overdaad' lijkt me nooit goed :-) Wat ik zeg: rechts van het klikken mét camera kun je klikken en kijken zónder.

Erwin Blom zei

Dat is user interface technisch dan suboptimaal ;-) Deze twee mededelingen lijken bij elkaar te horen.

Thomas zei

Excuus ik formuleerde het onhandig, ik bedoelde overdaad in positieve zin. Ik vond het zo vet aan zangergezocht om al die audities te kunnen zien, ik hoopte dat ik hier ook alle vreemde dansjes ergens kon zien. Briljant concept trouwens hoor, niets dan lof.

Niels Aalberts zei

Die razendsnelle, slimme en hardwerkende mensen van Rhinofly hebben intro en openingspagina inmiddels aangepast, kijk maar. Beter?