Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Fraai artikel over geloofwaardigheid, de kracht van je verhaal (een stokpaardje, zie hoofdstuk 1 in mijn boek), op basis van #liefde voor Bruce Springsteen in Europa: 'The oddest moment came midconcert when I saw 56,000 enraptured Spaniards pumping their fists in the air and bellowing at the top of their lungs, “I was born in the U.S.A.!” Did it occur to them at that moment that, in fact, they were not born in the U.S.A.?' Mooi verhaal, mooi inzicht.
En nóg een uitstekend stuk: Music as a service, #2 - Community over content (via Digimuziek). Must-read: 'The best freemium models allow anyone to use the service for free and then convert the most serious/frequent/power users to paying customers. [...] It’s the reason that giving away some free music is important for artists, and why pulling your music from streaming services is a bad idea. Artists need a freemium model more than they need piracy protection.' Zo is het, Theo beaamt het min of meer: The Kids Are Alright, over jeugdige onbezonnenheid, waardeloze cultuur en gratis muziek.
'Online muziekdienst Spotify op één na grootste inkomstenbron platenmaatschappijen'. Gaat dit over Noord-Amerika, alle territoria waar Spotify live is, wat zijn de verhoudingen met fysieke verkopen en downloads etc.? Vage claim, zonder enige referenties of vergelijkende cijfers. Billboard twijfelt ook (via Werner). Dan is deze case stukken beter, want gedetailleerder (opnieuw via Digimuziek): 'We’re not back in the 90s yet, but if you hear someone complaining that streaming services don’t work, that they don’t replace the artists or companies, that accessibility is not the model – ask them to contact us. We can show them that the trend is very positive, and that we mainly have Spotify to thank for it.' Spotify start overigens met artist apps (eerst Quincy Jones, Tiësto, Rancid en Disturbed, maar ook onze eigen NU.nl, TopNotch, AD.nl, 3FM en OOR hebben een app). Adele's 21 staat nu ook op Spotify. Werd tijd.
MusicHype, 'Focus on the fans that matter' (via Bert):
Twee *nieuwe* songs van Blur in aantocht en daverende powerpop op EP #1 (van 3) van Sunday Sun (aanrader, en nog heel even downloadbaar). Sander deed vorig jaar een oproep ('Foutje!') en liet zijn song daarna door medemuzikanten onder handen nemen, hierrr. En oude muziek: de meest gewilde compilaties van mijn eerste werkgever Arcade zijn opnieuw verkrijgbaar, digitaal ditmaal. De nieuwe Justin Bieber is 'een anoniem klinkende popplaat - maar niet eens zo slecht', aldus de Volkskrant. Maakt z'n fans niet uit: Inside the brains of Bieber fans (via Tom), over dopamine, adolescentie en muzieksmaak van gillende meisjes.
Bram legt omroepbazen uit hoe de statistieken van YouTube werken bij de filmpjes van zijn band, eindigt met 3 duidelijke don't's en 1 dilemma.
Na het zeer succesvol zelf verkopen van zijn DVD gaat comedian Louis CK nu op eigen kracht touren. Goed verhaal! Heel benieuwd of dat werkt, welke problemen hij tegenkomt en hoe dit afloopt (via Jarn). UPDATE: hup, $4,5 miljoen! Daar kun je best een uitstekende klantenservice en stel probleemoplossers van betalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten