De zg. 360˚-deal is het nieuwe toverwoord in de muziekindustrie. Hier kwam het ook ter sprake en staat een interessant filmpje. In het kort komt deze overeenkomst erop neer dat de platenmaatschappij niet alleen de rechten op (exploitatie van) je album(s) en opnamen verwerft, maar ook een percentage van andere inkomsten bedingt: gages voor optredens, merchandising, publishing (= je auteursrechten), management fees en fees voor gebruik van je muziek in commercials, films etc.
De exacte vorm van zo'n 360˚-deal wijzigt continu: soms worden afspraken gemaakt om alles in 1 pot te gooien (inkomsten én uitgaven) en de winst 50/50 te delen. Dat is dus eigenlijk een joint-venture: een gezamenlijke onderneming. In andere gevallen wordt specifiek benoemd wat en hoeveel binnen de overeenkomst valt, bijvoorbeeld 50% van de studiotijd & clips als kosten en 10% van de verkoop van merchandising & gages boven een bepaald bedrag als inkomsten. Je publishing buiten de deal houden is doorgaans niet mogelijk. Platenmaatschappijen weten inmiddels ook wat hun meest waardevaste investering is (daarover later meer). Je kunt er van uitgaan dat de contracten die Nederlandse bands en artiesten de afgelopen 3-5 jaar getekend hebben met grote muziekmaatschappijen elementen van een 360˚-deal bevatten. Enkele uitzonderingen zijn licentie- en distributiedeals van kleinere bands met labels en maatschappijen als PIAS, Rough Trade en V2, maar ook daar valt het woord 'publishing?' inmiddels in de 2e zin.
Ik heb vandaag geprobeerd de verschillende contractvormen redelijk volledig maar ook zo kort en bondig mogelijk uit de doeken te doen. Niet helemaal gelukt. Ter afsluiting 2 presentaties die mij om meerdere redenen van de bank deden stuiteren. Hierover ga ik het later deze week hebben:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten