25 september 2008

Zo gaat dat bij 3FM

Fijn, dit blog roept reacties op. Da's de bedoeling. Kevin Moens mailde naar aanleiding van de 'Klinkt Als'-serie van de afgelopen dagen. Hij is eindredacteur en muzieksamensteller van het LLiNK-programma MoveYourAss op 3FM (ook te vinden op MySpace en YouTube). Hij boekt daarnaast bands voor het Radio 5-programma OBA Live en sinds dit jaar doet hij de Neude-programmering (= muziek) van Festival a/d Werf in Utrecht. Wie op zoek is naar optredens en aandacht klopt dus aan bij Kevin. Het is namelijk ook een hele aardige jongen.

Onderstaand delen uit een gemiddelde mail die hij ontvangt (in fraai EHPO-groen), met Kevins reactie:

'Wij zijn [bandnaam], een pop-rockband uit [plaats] en wij zouden het supertof vinden om een keer onze opwachting te maken in het programma move your ass!'

Kevin: Pop-rock kan alles zijn. The Raconteurs durf ik pop-rock te noemen, maar Intwine ook. Slordig dat ze onze programma-naam verkeerd schrijven (MoveYourAss). Is een detail, maar kan je wel zien als je onze site bezoekt.

'Via http://www.[bandnaam].nl/[album]_snippet.mp3 kun je een aantal fragmenten van onze meest recente plaat beluisteren.'

Kevin: Fragmenten? Een onbekende band die hun plaat al zo heilig vinden dat ze geen mp3-tjes durven rond te sturen noch op hun MySpace te plaatsen? Ik heb het gecheckt: ook daar valt alleen deze snippet-file te beluisteren. En op basis daarvan willen ze op 3FM? Dacht het niet... Op hun site staat verder ook helemaal niks, geen recensies of leuke foto's. Mijn indruk is dat het vroeger een studenten-bandje is geweest.

'Deze ceedee hebben we op [**] september gepresenteerd in een ramvol [lokatie] in [plaats]. Via onderstaande link kun je de recensie lezen van de lokale 3voor12-site.'

Kevin: Dit is wel goed. Maakt me duidelijk dat ze in ieder geval proberen om zichzelf in de kijker te spelen.

'Verder heb ik een foto bijgevoegd.'

Kevin: Een 4,5 mb grote hi-res foto bijvoegen is nooit zo handig. Hadden ze er beter een mp3 bijgevoegd; daar heb ik tenminste wat aan.

'Ik hoop dat wij een keer ons (muzikale) verhaal kunnen doen in de uitzending!'

Kevin: Tja, dus niet. Mijn regel bij 3FM is dat ik een band pas uitnodig als er echt iets aan de hand is: dus plaat is klaar (of komt er snel aan) en gaat ook bij 3FM gepromoot worden door een plugger. Dat laatste is belangrijk, anders zet het voor mij geen zoden aan de dijk. Ik kan wekelijks 3 bandjes in de uitzending neerzetten die je voor de rest nergens ziet of hoort, maar daar zit onze luisteraar niet op te wachten. Soms zet ik wel eens een band neer die verder geen promo doen op 3FM. Nobody Beats The Drum bijvoorbeeld, maar die hebben al zo'n buzz en volle toeragenda dat dat geen bezwaar is.

Hoort U het 'ns van een ander.

Oja, ik had beloofd deze week iets te melden over auteursrecht en publishing. Dat komt later.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

"dus plaat is klaar (of komt er snel aan) en gaat ook bij 3FM gepromoot worden door een plugger. Dat laatste is belangrijk, anders zet het voor mij geen zoden aan de dijk. Ik kan wekelijks 3 bandjes in de uitzending neerzetten die je voor de rest nergens ziet of hoort, maar daar zit onze luisteraar niet op te wachten."

de luisteraar eet niet wat hij niet kent en blijft op deze manier slechts de hapklare 3fm brokjes opgediend krijgen

blijft lastig om deze poreuze cirkel te doorbreken

Anoniem zei

Het gaat er niet om of de luisteraar het niet kent, het gaat erom dat er wel iets met deze band / artiest aan de hand moet zijn.

De komende weken staan oa Anderson, Silence Is Sexy en Kensington geboekt. Dat zijn bands die nu druk bezig zijn, aandacht krijgen en dan is het moment goed om bij ons langs te komen.

groet,

Anoniem zei

Ik onderschrijf van harte en compleet wat Kevin zegt. En daarnaast wil ik graag ook nog eens onderstrepen voor een nieuwe onbekende band die een promo mail stuurt met uitnodigingen voor premieres, acties, whatever aan wie dan ook in de muziekindustrie: HANG ER EEN MP3 AAN! Anders heb ik geen beeld bij die band en ben ik ze sneller vergeten dan dat ik de delete knop van outlook in kan drukken.

Zeg Niels, vergeet je bandjes-scout-platformen als 3FM Serious Talent en TMF Kweekvijver niet mee te nemen in de mogelijkheden voor een band voor promotie en positionering?

Unknown zei

Boeiende tips. Een belangrijk punt op dit blog is echter dat bands met creativiteit en positieve actie zélf het verschil kunnen maken. Om op genoemde platforms serieus op te vallen moet je uiteindelijk langs een soort jury die er 1X per periode iets uitpikt. Of vergis ik me?

Ander probleem vind ik dat deze platforms en de zenders erachter de uitverkorenen weliswaar (dik) steunen, maar daarin te vaak (bijna) alleen staan. Een band wordt er uitgelicht, is er eigenlijk nog niet helemaal klaar voor, krijgt steun van 1 misschien 2 partijen en verdwijnt dan vaak weer net zo snel als ze gekomen zijn. Oorzaken: te korte steun, te weinig breed (1-2 zenders; boeker, platenmaatschappij of promotor ontbreekt vaak nog) en belangrijkste: onvoldoende steun aan de basis, fans.

Of onderschat ik het effect en bereik?