17 september 2008

Zo werkt dat bij grote platenmaatschappijen

Je maakt een prachtige plaat,



je album komt op #2 binnen in je thuisland, maar je platenmaatschappij aldaar dénkt er niet over om die plaat dit jaar ook in Nederland uit te brengen. Jammer van die eerste 1.000-1.500 stuks die je zonder moeite verkoopt aan fans die al een paar maanden druk over je doen. Wedden dat Concerto, Plato, Sounds, Velvet, Kroese en Bol.com de CD importeren in dezelfde week dat Revu 'em 5 sterren geeft?

Ook veelzeggend: het ongetwijfeld door SONY BMG gehoste gegijzelde YouTube-kanaal van Glasvegas verbiedt je om clips te embedden:
Eén van de fundamenten onder je beginnende populariteit (fans die elkaar continu, overal en overtuigend - vooral online - vertellen hoe goed ze je vinden) weggeslagen. Leren ze het nooit?

Ook gezien dat een slimme fan leuk geld verdient met een kopie van de clip, inclusief een link naar zijn site met Glasvegas ringtones?

[update: Ard verklaart hieronder in de reacties e.e.a. Bewijst maar weer dat platenmaatschappijen liever vandaag 2 dubbeltjes reclame-inkomsten ontvangen dan op lange termijn echt profiteren van het effect van YouTube. Dat kun je namelijk niet op de balans aan je aandeelhouders laten zien.]

3 opmerkingen:

Ard Boer zei

Youtube deelt advertentie inkomsten met SonyBMG. Er zijn geen directe advertentie inkomsten als je een filmpje embed op een andere site en daarom wordt dit niet toegestaan. Ik vind dit ook niet zo wijs. Embedden van je video op andere sites is nu juist de manier om je muziek onder de aandacht van veel mensen te brengen. Wat SonyBMG doet is wat dit betreft nogal korte termijn denken..

EHPO zei

Da's mijn punt: het paard achter de wagen spannen inderdaad. Platenmaatschappijen leren het nooit.

Marco Raaphorst zei

sterker nog: YouTube laat de embedders vet betalen, evenals YT zelf!