8 september 2008

Wat moet je nu nog met een platenmaatschappij?

Toen de muziekindustrie nog overzichtelijk was (lees: toen alle muziekliefhebbers ter wereld zich verzamelden in dit clubhuis) was het vrij helder wat je als band bij een platenmaatschappij te zoeken had:
  1. Promotie (pers, radio, TV).
  2. Distributie.
  3. A&R (artist & repertoire): hulp bij het verder ontwikkelen van je muziek, advies bij het maken van opnamen, selectie van repertoire, producer(s) en muzikanten (door betrokkenen ook wel omschreven als Alcohol & Restaurants).
  4. Voorschieten van je opname- en marketingkosten: de platenmaatschappij als bank en marketingmachine.
In the good ol' days was een contract daarom een hoofdprijs in Muzikantenland. Maar anno 2008? Niet echt. Na het opblazen van Napster zijn niet alleen alle heavy users van muziek een andere kant op gerend, ook veel platenbonzen met het hart op de juiste plek hebben hun heil ergens anders gezocht. De kans is uiterst klein dat de beste plugger (doet promotie), het beste Hoofd Verkoop (distributie), de beste A&R-manager en de beste directeur (die gaat uiteindelijk over het geld) allemaal achter de deur van dezelfde platenmaatschappij zitten. En is dat wel het geval, dan zijn minstens 2 van die 4 overgekocht of ontslagen tegen de tijd dat jij je plaat klaar hebt. Mag je aan iemand uitleggen waarom zijn voorganger jullie zo goed vond...

Dat is echter niet de belangrijkste reden waarom de waarde van een contract is uitgehold. Platenmaatschappijen zijn druk doende hun business om te vormen en de zg. '360˚-deal' is daarbij het toverwoord. Kort gezegd willen ze in ruil voor je handtekening niet alleen de rechten op je album(s), maar ook een percentage van alle andere inkomsten: gages, merchandise, publishing, fees voor reclames etc. Hier worden de voor- en nadelen van de 360˚-deal uitgelegd:


Bron. Of lees er hier meer over.

Maar net zo min als de beste mensen bij 1 en dezelfde platenmaatschappij zitten, teken je met een 360˚-deal in 1 keer een contract met de beste platenmaatschappij, boeker, publisher, manager, verkoper van merchandise en promotor. Je kunt je dus afvragen hoe verstandig dit is. Vooral omdat je de 4 bovengenoemde punten anno 2008 grotendeels zelf kunt regelen. Daarover morgen meer.

Geen opmerkingen: