Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Hiernaast is de plaat ook nog eens 2000 keer direct van onze website gedownload.
En dat zijn inderdaad een stuk meer oren dan de eerste plaat te horen hebben gekregen. In tweede instantie komt de eerste plaat alsnog aan de beurt: de teller staat nu op een dikke 2500 downloads in een maand tijd: http://www.mininova.org/stat/1786190
Vanwaar de interesse, Niek? Stel je even netjes voor als je binnen komt ;-)
En wat betreft die verkoop: dat weet Pim. Ik zou het ook best willen weten, al heb ik een vermoeden: niet veel. Maar lezers van dit blog kennen mijn mening in deze: dat doet er in deze fase voor SIS nauwelijks toe. De focus is aandacht en fans, niet omzet. De verkoop van geluidsdragers is zo goed als voorbij, uitzonderingen daargelaten. Tijd om je op belangrijker zaken te richten.
Zoals Niels zegt: de plaatverkoop doet er niet toe. We zijn geheel volgens verwachting niet in de album top 100 binnengekomen in ieder geval.
Het lijkt me zinniger om over een half jaar een balans op te maken en te kijken wat het wel / niet heeft opgeleverd. De plaat is nog maar een week te koop namelijk en al drie weken te downloaden. En bands zoals wij verkopen zoizo meer platen bij optredens dan via de winkel.
@ Niels: Ik vind je informatie en beschrijvingen zeer leuk om te lezen. Ik was benieuwd om te lezen of je blog een bezoekers stijging mee maakt. Dat dus jij ook jou "fan base" ziet groeien in de laatste twee weken. Mijn interesse komt voort uit hobby. Ik werk in een FRS filiaal en organiseer een plaatselijke bandwedstrijd.
@ Pim : Ik ben zelf van mening dat je een fan base kan meten door verkoop van producten zoals een geluidsdrager of shirts. Verkoop gaat dus niet om omzet in mijn ogen maar support van je fans. En aangezien SiS een mooie webwinkel en een mooie aanbieding heeft ben ik wel benieuwd of de actie van downloads ook tot nieuwe fans heeft geleid.
Aangenaam kennis te maken, Niek. Ik heb in de eerste helft van september m'n blog een beetje de wijde wereld in gestuurd (m.n. onder muzikanten) omdat ik toen redelijk tevreden was over vorm, toon en inhoud (feedback daarop overigens zeer welkom). Sindsdien stijgt het aantal bezoekers langzaam maar zeker: gemiddeld een kleine 100 per dag, met uitschieters naar boven (150) en beneden (65, in het weekend). Inmiddels heb ik zo'n 800 verschillende bezoekers. Kortom: die fanbase-wet gaat ook op voor dit blog. Maar tip mijn blog gerust aan andere muziekliefhebbers, programmeurs en collega's :-)
Wat betreft je opmerking richting Pim: fans meet je inderdaad af aan verkopen, maar ik blijf erbij dat anno 2008 e.v. voor bands als SiS bereik (niet per se gekoppeld aan verkoop) minstens zo'n belangrijke prestatie en graadmeter is. Bereik = bekendheid & aandacht en de realiteit voor SiS is dat jouw gewaardeerde collega Ben Hofland hun album toch niet in jouw schap zet. Doe hem de hartelijke groeten van me!
Fans meten aan aantallen bezoekers bij concerten is voor ons relevanter dan CD / merchandise verkoop.
En daarnaast geeft het idee dat mensen in India en Venezuela naar je muziek luisteren je gewoon een enorme kick. Ook al gaan die nooit een CD kopen of een concert bezoeken.
9 opmerkingen:
Hiernaast is de plaat ook nog eens 2000 keer direct van onze website gedownload.
En dat zijn inderdaad een stuk meer oren dan de eerste plaat te horen hebben gekregen. In tweede instantie komt de eerste plaat alsnog aan de beurt: de teller staat nu op een dikke 2500 downloads in een maand tijd: http://www.mininova.org/stat/1786190
Zo, da's best impressive ja!
Niels hoeveel hits heeft jou blog tot nu toe behaald.
En Pim hoeveel zijn er verkocht???
Vanwaar de interesse, Niek? Stel je even netjes voor als je binnen komt ;-)
En wat betreft die verkoop: dat weet Pim. Ik zou het ook best willen weten, al heb ik een vermoeden: niet veel. Maar lezers van dit blog kennen mijn mening in deze: dat doet er in deze fase voor SIS nauwelijks toe. De focus is aandacht en fans, niet omzet. De verkoop van geluidsdragers is zo goed als voorbij, uitzonderingen daargelaten. Tijd om je op belangrijker zaken te richten.
goed hoor!
ik ga hem nu ook checken.
Zoals Niels zegt: de plaatverkoop doet er niet toe. We zijn geheel volgens verwachting niet in de album top 100 binnengekomen in ieder geval.
Het lijkt me zinniger om over een half jaar een balans op te maken en te kijken wat het wel / niet heeft opgeleverd. De plaat is nog maar een week te koop namelijk en al drie weken te downloaden. En bands zoals wij verkopen zoizo meer platen bij optredens dan via de winkel.
@ Niels: Ik vind je informatie en beschrijvingen zeer leuk om te lezen. Ik was benieuwd om te lezen of je blog een bezoekers stijging mee maakt. Dat dus jij ook jou "fan base" ziet groeien in de laatste twee weken.
Mijn interesse komt voort uit hobby. Ik werk in een FRS filiaal en organiseer een plaatselijke bandwedstrijd.
@ Pim : Ik ben zelf van mening dat je een fan base kan meten door verkoop van producten zoals een geluidsdrager of shirts. Verkoop gaat dus niet om omzet in mijn ogen maar support van je fans. En aangezien SiS een mooie webwinkel en een mooie aanbieding heeft ben ik wel benieuwd of de actie van downloads ook tot nieuwe fans heeft geleid.
Aangenaam kennis te maken, Niek. Ik heb in de eerste helft van september m'n blog een beetje de wijde wereld in gestuurd (m.n. onder muzikanten) omdat ik toen redelijk tevreden was over vorm, toon en inhoud (feedback daarop overigens zeer welkom). Sindsdien stijgt het aantal bezoekers langzaam maar zeker: gemiddeld een kleine 100 per dag, met uitschieters naar boven (150) en beneden (65, in het weekend). Inmiddels heb ik zo'n 800 verschillende bezoekers. Kortom: die fanbase-wet gaat ook op voor dit blog. Maar tip mijn blog gerust aan andere muziekliefhebbers, programmeurs en collega's :-)
Wat betreft je opmerking richting Pim: fans meet je inderdaad af aan verkopen, maar ik blijf erbij dat anno 2008 e.v. voor bands als SiS bereik (niet per se gekoppeld aan verkoop) minstens zo'n belangrijke prestatie en graadmeter is. Bereik = bekendheid & aandacht en de realiteit voor SiS is dat jouw gewaardeerde collega Ben Hofland hun album toch niet in jouw schap zet. Doe hem de hartelijke groeten van me!
Fans meten aan aantallen bezoekers bij concerten is voor ons relevanter dan CD / merchandise verkoop.
En daarnaast geeft het idee dat mensen in India en Venezuela naar je muziek luisteren je gewoon een enorme kick. Ook al gaan die nooit een CD kopen of een concert bezoeken.
Een reactie posten