En jezelf, als je muziek maakt en Piet Lut heet. Of naar Amerika wilt en Cock wordt genoemd (zoals mijn vader, van 'Cornelis'). Belangrijk dus, een goede artiesten- of bandnaam. Liefst eentje die iets zegt over de muziek die je maakt en waar niemand anders in de wereld muziek onder maakt. Het Tilburgse ZXZW ondervond het belang van een goede, unieke naam aan den lijve. Het festival heet inmiddels Incubate. Erik Luyten, verantwoordelijk voor online marketing en communicatie, legt uit waarom.
Een korte introductie: vorige maand veranderden we de naam van ons festival, helaas niet geheel vrijwillig. ZXZW kwam in de clinch met het Amerikaanse SXSW, dat een merkenrecht op de naam SXSW heeft. SXSW heeft de merknaam internationaal in diverse klassen vastgelegd, waaronder die voor het uitvoeren van een festival. Dikke pech voor ons, want ZXZW leek teveel op SXSW.
Ook bij bands kan dit gebeuren. Een voorbeeld dicht bij huis is de rechtszaak tegen de merchandise-lijn van Kane, aangespannen door het kledingmerk Karl Kani. De reden: Kane leek teveel op Kani. Dat werd door de rechter bevestigd en dus werd het Kane verboden om hun bandnaam op kleding te gebruiken. Dit kan jou als muzikant ook gebeuren. Er tegenin gaan is in de meeste gevallen zinloos en kost handenvol geld aan advocaten. Je kunt het risico nemen, wachten tot de schadeclaim op je deurmat ploft óf hoge kosten voorkomen door te controleren of je (merk-)naam geregistreerd is in het merkenregister. Zo ja, dan zit er weinig anders op dan een andere naam te verzinnen."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten