7 juli 2009

Open Dag op EHPO (3)

Gisteren ging ik in op de eerste van Brams 2 vragen. Maar ik ben nog niet klaar met m'n antwoord. Er zijn meer redenen om een volledige CD of een paar EP's op te nemen en deze uit te brengen. Je eigen ontwikkeling en de kwaliteit van je muziek staan zoals gezegd voorop, maar ik noem er nog 2:

  • Beslis niet voor je fans of muziekliefhebbers hoe ze (jouw) nieuwe muziek willen consumeren. In de moderne muziekindustrie en met de enorme mogelijkheden van internet weet je nooit precies waar mogelijke fans van je muziek zich bevinden. Downloaden ze, legaal of illegaal, kopen ze nog CD's, liever vinyl of schaffen ze sowieso nooit muziek aan en alleen maar concertkaartjes? Of doen ze alles tegelijk? Of helemaal niets? Je weet het niet, zeker als je nog onbekend bent. Marco Borsato, Bløf, Within Temptation, Milow en Anouk weten hun fans inmiddels wel te vinden, jij bent nog op zoek. Bied muziekliefhebbers dus alle keuzes, sluit niks uit. Zorg daarbij dat je zo goed mogelijk in de gaten houdt waar en hoe ze je muziek weten te vinden, beluisteren en aanschaffen; op die manier kun je met je fans communiceren en ze betrokken houden. Het is de reden dat ik zo razend enthousiast ben over de gedetailleerde statistieken van Bandcamp en Google Analytics! Verleid kopers van je CD met een verwijzing naar je website om 1-2 exclusieve bonustracks binnen te halen, liefst met achterlating van een bericht of e-mail adres. Traditionele media (radio, TV, schrijvende pers) zullen in eerste instantie niet bovenop jou en je muziek springen (enkele uitzonderingen daargelaten), dus haal de banden met je fans maximaal aan. Zoek ze op op Last.fm, tip ze vrijblijvend en vriendelijk, beloon ze met (nieuwe) muziek, hou ze op de hoogte, betrek ze via alle bekende platforms (Twitter, Hyves, Facebook, MySpace), vermijd spam en irritatie. Wie zei dat muziek maken en fans verzamelen makkelijk was?! Eendracht maakt macht, maar wees altijd relevant!

  • Heb je eenmaal een schare fans of volgers, dan is de vraag hoe je de stap maakt naar een breder publiek. Daarvoor zul je een keer zichtbaar moeten worden buiten je eigen kring. Eerdergenoemde brede media als radio, TV, tijdschriften, kranten en grote websites als de landelijke 3VOOR12, nu.nl etc. zijn daarvoor uiteindelijk de meest effectieve methode en laatste grote stap. Internet blijft de olie in je machine, maar ergens moet je een keer de cross-over maken (zo noemen ze dat in de muziekindustrie). Je fans en volgers kunnen je daarbij helpen, die maken met z'n allen meer geluid dan jij in je eentje, maar belangrijkste voor genoemde massamedia is wat momentum wordt genoemd: een piek in de aandacht en gebeurtenissen die door verschillende media en mensen wordt opgepikt en zichzelf versterkt. Journalisten en mediamensen kijken graag naar elkaar en pikken zo tips en onderwerpen op. Je krijgt ze pas geïnteresseerd als er een directe aanleiding is om over jou, je band of je muziek te berichten. Hoewel geen muziekliefhebber tegenwoordig nog wakker ligt van de releasedatum van een nieuwe CD (tenzij een album 15 jaar op zich laat wachten, lekt en daarna in de uitverkoopbak belandt...), is het uitkomen van je CD een concrete aanleiding om aandacht aan je muziek te besteden. Bij Go Back to the Zoo was dat de Nike-commercial, bij een ander YouTube. Maar een harde releasedatum van je CD of een uitgebreide tour door Nederland blijven nog steeds goede aanleidingen voor media-aandacht. Voldoende reden dus om die release in te plannen, er naar toe te werken, stap-voor-stap media erin te betrekken en zo dat momentum te creëren.
Vraag beantwoord, Bram?

1 opmerking:

bram zei

Ja, mooi antwoord, verrassend ook wel, veel dank, we gaan een cd maken. :)