- The Axe Effect? Nee, Hollywood-marketeers spreken al van The Twitter Effect. Dat ook voor muziek geldt, lees maar. Dank voor die laatste tip Leon, en benieuwd naar die acties van jullie!
- Valt daar onder dat je Twittert, maar een ouderwetse ansichtkaart als antwoord krijgt? Vast niet.
- Of dat je Twitter gerust kunt overslaan wanneer je mobiele telefoons, kranten, games, muziek of ander entertainment bij een jonge doelgroep aan de man wil brengen? Een 15-jarige stagiair legt uit waarom en haalt de voorpagina van The Financial Times. Is je Engels niet zo goed? De Volkskrant las het stuk ook.
- Voor mijn werkzaamheden als Hoofddocent Music Management aan de HKU maakte ik onlangs gebruik van Basecamp. BRILJANTE applicatie, punt-uit! Een slimmerik heeft Basecamp en het even briljante Bandcamp soort van gecombineerd tot BandCentral. Een mash-up van 2 geniale applicaties tot 1 online management-tool voor (beginnende) bands & muzikanten: donders goed opletten dus! Een groot deel van BandCentral is gratis, de volledige versie kost $7,99 per maand. Een platenmaatschappij en PR-assistent zijn aanzienlijk duurder. Lees het stuk en check de video:
- Aanrader: Andrew Dubbers e-book The 20 Things You Must Know About Music Online is omgezet naar 20 video's (ook voor je iPod) en 20 Podcasts/MP3's. Cool!
- Ook gratis (de titel zegt het al): de .pdf van Chris Andersons nieuwe boek 'Free', in de Nederlandse vertaling notabene. Klasse.
- Twee weken geleden mailde Moby Bob over z'n gratis download. Gelul schijnt.
- Bob wees me verder op deze: Soundcloud, de nagel aan de doodskist van MySpace? Beck helpt in elk geval een handje. Lezen!
- Tom Silverman richtte ooit het grensverleggende Tommy Boy op (De La Soul, Naughty By Nature, Coolio, House of Pain, Afrika Bambaataa). Met zo'n indrukwekkend CV let ik extra goed op als iemand spreekt. En kijk eens wat hij halverwege zegt? Juistem! (via Hans)
- Dinosaur Jr. haalt hun laatste album terug uit de winkel wegens 'te hard'. Check of je de juiste hebt:
- Guy Hands kocht EMI, maar schijnt vreselijk spijt te hebben. Logisch, als mensen daar plompverloren besluiten dat CD's verkopen geen prioriteit meer heeft... [update: ook onzin.]
- Misschien een lucratieve suggestie van een stel ex-EMI-ers: stap in de verkoop van regenjassen! Gemaakt van PET-flessen, tip van Job.
- Illegaal downloaden is uit (samenvatting), songschrijven gewoon een optelsom (via Lykle) en het album is dood. O nee, toch niet!
- Promotie gaat over de wet van de grote getallen, aldus bassist Steve Lawson. Ook een tip van Lykle. Hij weer...
- Waarom je misschien toch bij een major moet tekenen.
- Microsoft komt met een eigen Spotify-variant. Maar er zijn vreemdere manieren om je muziek te verspreiden. Wired verzamelde 10 bizarre varianten (dank voor de tip, Mitch), dit is de leukste:
- Voor nop: nieuwe mixtape van Buraka Som Sistema (via Joris).
- Nog even over The Gasoline Brothers: op 10 oktober presenteren ze hun nieuwe album in EKKO, met als support de onvolprezen Tim Knol. T.z.t. herinner ik je er nog wel even aan.
- The Beatles' Guitar Hero komt 09-09-'09 uit, samen met geremasterde versies van alle albums en vast ook voor het eerst verkrijgbaar op iTunes. Dus we hoeven voorlopig geen medelijden te hebben met Paul, Ringo, de erven Harrison en Lennon. De remasters van alle albums bevatten ieder een nieuw 'Making Of'-filmpje, een stuk van die bij 'Revolver' kun je vast bekijken.
- Hè hè, Colin zit op het vliegtuig dus ik heb het een stuk rustiger. Hij niet: samen met Morris Kliphuis is-ie druk in de weer met 45 Thai de komende weken. Noem je dat vakantie...?
- Ik eindig romantisch. Onderstaand beeld van Woodstock is een icoon voor/van een generatie. Wat heerlijk om dan te lezen dat ze samen oud zijn geworden!
Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
17 juli 2009
Wilde ideeën & nieuwe muziek (26)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
vind die opmerking van moby, zelfs in het licht van dat nieuwe 'bewijsmateriaal', bepaald geen gelul. dat bilboard artikel ontkent volgens mij niet dat a) shot het (een van de) meest verkochte nummer van moby's nieuwe album is en b) nog steeds gratis wordt weggegeven. wat het artikel wel doet is mogelijke verklaringen daarvoor geven. alsof moby heeft gezegd dat shot het meest verkocht wordt *omdat* het gratis werd gegeven (wat hij niet doet).
Een reactie posten