9 juli 2009

Open Dag op EHPO (5)

Daan stelde 2 vragen in deze serie:
  • Hoe ziet EHPO in de toekomst het auteursrecht geregeld?
  • Verder meende hij hier te lezen dat artiesten geen genoegen moeten nemen met lage royalties. Maar wat als daar nu een voorschot tegenover staat waarmee je je album kunt bekostigen?
Op die laatste vraag heeft hij met wat zoeken min of meer het antwoord op dit blog gevonden. Deze post was het slot van de 360˚-serie (onderaan beginnen met lezen). In de reacties bij mijn post van gisteren vat ik mijn mening nogmaals samen: de rechten die een platenmaatschappij doorgaans verlangt in ruil voor standaard royalties binnen een artiestencontract komen in praktijk vaak neer op een dure lening van een bank. In de tegenwoordig gangbare 360˚-deals is dat meestal niet anders. Ik denk dat je met behulp van internet en een grote inzet creatiever kunt kijken naar je eigen mogelijkheden. Je kunt veel zélf doen alvorens je je handtekening zet. Op die manier vergroot je je marktwaarde, leert en passant je eigen broek ophouden en krijgt inzicht in wat je platenmaatschappij, boeker en PR-dame voor hun geld (zouden) moeten doen. Je kunt uit eigen ervaring veel beter de waarde en inhoud van een contract inschatten. Laatste voordeel vind ik dat je zelf achter het stuur van je carrière zit en niet passief afwacht of platenmaatschappijen, distributeurs, pers, radio of TV positief op je muziek reageren.

Daarmee raak ik aan mijn antwoord op Brams vraag: door je handen op een slimme manier uit de mouwen te steken (en een CD-release is daarvoor een mooie aanleiding) vertel je je eigen verhaal, vergroot je hopelijk je bereik en wordt het voor derde partijen steeds interessanter om met je in zee te gaan. Je hebt laten zien dat je iets kunt en er markt is voor je muziek. Al doende heb je veel geleerd, kunt beter overzien welk werk gedaan moet worden en hebt je onderhandelingspositie versterkt. Opnemen kan tegenwoordig veel goedkoper dan vroeger waardoor dat voorschot om je CD te bekostigen, feitelijk een sigaar uit eigen doos, met wat slim sparen bij elkaar valt te schrapen. Je ouders lenen je nog altijd goedkoper geld dan iedere muziekmaatschappij!

Bram merkte gisteren fijntjes op "dat we ons via de nieuwerwetse kanalen dus helemaal ongans aan het sociaal-netwerken zijn zodat we uiteindelijk door de ouderwetse dino's worden opgepikt?" Daar ben ik het niet mee eens: sluit niks uit, doe veel zelf. Zolang het werkt blijf je dat doen, maar sta altijd open voor samenwerking met grote en kleine partijen die je verder kunnen helpen. Zorg echter wel dat je weet waarover je praat (dus ervaring hebt opgedaan), enige onderhandelingsruimte hebt gecreëerd en niet als een mak schaap het eerste contract ondertekent. Daar knap je uiteindelijk niet van op. En gaat het goed zónder ouderwetse dino? Gewoon lekker zelf blijven doen. Zie je gelijk welke marges je platenmaatschappij maakt!

Vraag beantwoord, Daan? Ik probeer nog in te gaan op je vraag over auteursrecht, waarbij ik in grote lijnen aanhaak bij Marco's reactie. Hopelijk vanmiddag, anders volgende week. Morgen weer veel wilde ideeën en nieuwe muziek!

2 opmerkingen:

Derek zei

"Opnemen kan tegenwoordig veel goedkoper dan vroeger waardoor dat voorschot om je CD te bekostigen, feitelijk een sigaar uit eigen doos, met wat slim sparen bij elkaar valt te schrapen. Je ouders lenen je nog altijd goedkoper geld dan iedere muziekmaatschappij!"

So true. Monstertux heeft door veel te spelen, met een gemiddelde gage van ongeveer €250,- per show The Alison Album opgenomen. Door goed voorbereid de studio in te gaan, hebben we in 1 week het hele album kunnen opnemen. De 2e studioweek is gebruikt voor afmixen en productie. Ik zeg niet dat iedereen dat zo zou moeten doen, maar het kán. Zo hebben wij alles gedaan voor nog geen tiende van die $50k die Sellaband nodig heeft voor een album. Denk dat zij daarvan ook de fans kopen. En die hebben wij natuurlijk nu niet echt, hoogstens liefhebbers. ;-)

Jim Offerman zei

Je kan ook gewoon veel thuis doen. Ik heb voor mijn nieuwe plaat bijv. veel thuis opgenomen en heb dat daarna in een "echte" studio laten afmixen. Mijn schijfje kostte uiteindelijk net iets meer dan een tiende van die $50k , maar dat is dan wel inclusief de kosten van een plugger die het straks naar de radio gaat brengen.