8 juli 2009

Open Dag op EHPO (4) - nu is het jullie beurt!

Gisteren en eergisteren beantwoordde ik een vraag van Bram. Hij stelde er nog één, aan bands die hun site en andere platforms op orde hebben: wat levert het concreet op? Fans, inkomsten, bekendheid? Bram is benieuwd.

Laat ik zelf het startschot geven: een toffe clip (gemaakt door 2 enthousiaste gasten, voor nop!), een unieke registratie van een hoogtepunt op het podium (ook als mozaïek), lieve, leuke, grappige en ontroerende reacties op het gastenboek en Hyves, stapels filmpjes van jam-sessies die slechts 1 keer zijn gespeeld (leuk voor het nageslacht of het digitale plakboek) en heel veel mensen die elkaar op al die platforms vertelden dat ze een mooie avond hebben gehad of een goede CD hebben gehoord. Stukken geloofwaardiger en vooral interessanter dan de eenzijdige promo-praatjes van de manager.

Bram vroeg specifiek naar ervaringen en vooral concrete resultaten van andere bands, muzikanten en producers. Post ze in de reacties. Ik doe m'n best om morgen in te gaan op de vragen van Daan, maar beloof niks. Tikkie druk en Daans vragen zijn lastig...

[Update: Marco Raaphorst geeft bij de oorspronkelijke post kort, krachtig maar zinnig antwoord op Daans belangrijkste vraag. Laat even weten of je hiermee, en met de aanvullende info op dit blog, uit de voeten kunt, Daan. Ondertussen ook al een aantal boeiende reacties bij deze post!]

9 opmerkingen:

Pien zei

Ha Bram en Niels,

Ik heb veel te danken aan internet. Je muziek gaat de wereld over dankzij blogs etc. Zo is The Very Sexuals via het internet veel gedraait op KXP Radio (US) en in Zuid Amerika. Waardoor we online bestellingen kregen vanuit die kanten. Het levert niet altijd concreet iets op, maar soms ook wel. Ik heb onlangs via online distributeur CD Baby een liedje van twee jaar oud verkocht aan een film. Dat is toch een fijn zakcentje die ik in de nieuwe opnames kan investeren. Ik denk altijd maar, als je geen maatschappij hebt die ervoor gaat zorgen dat je muziek op veel plekken te horen bent, dan moet je er zelf voor zorgen dat je muziek zich verspreid. Daar is internet heel erg geschikt voor.

Groetjes, Pien!

daan zei

Hoi Niels,

Om het je makkelijker te maken, ik zag dat je eerder al ingegeaan bent op het financierings vraagstuk dus die kan je wat mij betreft laten vallen. Blijft het auteursrecht over. Overigens schreef ik dat de buma een vereniging is van muzikanten, maar dat zijn natuurlijk auteurs.

grt!

Daan

EHPO zei

Welk stuk heb je gelezen over die financiering van je album dan? Mijn mening samengevat: de rechten en vergoedingen die een platenmaatschappij doorgaans verlangt binnen een traditioneel artiestencontract komen in praktijk vaak neer op een hele dure lening van een bank. In de meer gangbare 360˚-deals van dit moment is dat niet anders. Ik vind dat je daarom creatiever moet kijken naar je eigen mogelijkheden, wat je zélf kunt doen alvorens je je handtekening zet.

Die auteursrechten-kwestie is natuurlijk ook de meest lastige vraag die je stelde. Heb daar zeker een mening over die regelmatig, verspreid over verschillende posts, naar voren komt. Wellicht een idee om daar Marco Raaphorst eens z'n licht over te laten schijnen hier? Zijn mening in deze deel ik voor een groot deel.

Barbarella zei

Hallo Bram, Niels,

Ons (Barbarella) levert het nu vooral (naams-)bekendheid op. Dat is voor ons waardevol. We krijgen veel goede reacties (via Lastfm, myspace etc.) Onze muziek wordt redelijk veel (gratis) gedownload. En daarnaast worden we gedraaid op (internet)stations in Scandinavie, Frankrijk, Duitsland en de VS.
Maar zoals ook Pien al zei, het levert lang niet altijd iets concreets op. Het meest concrete voor ons is dat we via Myspace met Adriano de Vincentiis in contact zijn gekomen. Hij vond onze muziek goed en heeft de tekening gemaakt voor de hoes van onze EP.

groet,
Joost

bram zei

Dank jullie! Dat het naamsbekendheid, fans, leuke ervaringen en fijne reacties oplevert heb ik met OSL wel ontdekt - en dat is al het getwitter-hyve-myspace het ook zeker waard. Maar daar koop je natuurlijk geen brood voor, laat staan een pot pindakaas.

Het levert voor ons wel eens een optreden op, je verkoopt wel eens een cd of een mp3, maar misschien is het belangrijkste is misschien nog wel het vertrouwen van 'belangrijke' mensen dat je ermee wint.

Een programmeur die ziet dat we veel fans hebben in het hele land, zal eerder geneigd zijn om ons te boeken. En een label dat ziet dat we best wel cd's verkopen, zal ons eerder een deal aanbieden. En dat geldt dus ook voor radio/tv/schrijvende pers.

Maar eigenlijk zijn we ons dus helemaal ongans aan het sociaal-netwerken via de nieuwerwetse knalen zodat we uiteindelijk door de ouderwetse dino's worden opgepikt? Ironisch! :)

EHPO zei

Hier nog wat meer achtergrond bij Piens ervaringen. Het gaat misschien om een bescheiden bedrag, maar toont in essentie wel de kracht van internet. Het kan uiteindelijk uitlopen op Alamo Race Track-achtige taferelen.

Rene zei

Murder Manifest is in december 2007 gestart. In mei toen we nog geen noot op het podium gespeeld hadden hebben we ons album "Mental Surgery" online gezet. Registeren, daarna downloaden (http://tinyurl.com/mgctf3).

Gevolg: Veel aandacht (MM was TOEN de eerste METALband in Europa die eerst de CD vrij heeft weggegeven als geregistreerde download en daarna nog weer gereleased heeft als CD), Dik 1000 geregistreerde downloads binnen een week. Mininova en tig download/blogsites buiten beschouwing gelaten. Elke week groeit het aantal tot op de de dag van vandaag.

We zijn nu 1 jaar verder: Europese tour als headliner, veel gedraaid op diverse (internet)radiostations, Eurosonic, veel clubshows, festivals, CD doet het goed ondanks dat iedereen het kan downloaden + dat erg goede reviews in binnen- en buitenland.

We zijn nu weer bezig met de opvolger en ook die wordt op een hele andere manier via internet gereleased en gepromoot. Het wachten is om nog een geschikt label te vinden die écht mee kan in het internettijdperk. Tips? Tot die tijd blijven we alles zelf doen.

daan zei

Niels,

Hier zeg je wat over financiering: http://eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com/2008/10/180-anders-slot.html maar is minder geschikt voor solo-artiesten zonder technische kennis, relevante contacten of rijke vader.

Op Marco's blog gekeken maar kan zo snel geen eenduidige mening over het auteursrecht vinden. Wel veel verwijzingen naar andere stukken en dat het soepeler moet, maar ik lees graag waarom en vooral hoe. Ik heb daar ook een idee over.

groet!

Daan

EHPO zei

Voorstel: waarom beginnen we niet met jouw idee als uitgangspunt, Daan? Dat kadert de discussie op een heel prettige manier in en hoogstwaarschijnlijk kunnen we daarna veel relevantere feedback geven. Zeg het maar: hoe denk jij er over?