20 juli 2009

Geef het beestje een naampje (slot)

Vorige week stonden op EHPO de eerste 2 delen van een serie over het vinden van een rechtenvrije naam (1, 2). Marketeer en schrijver Erik Luyten eindigde zijn verhaal met "Zonder registratie heb je geen enkel recht om de naam te behouden als er bij je aangeklopt wordt door iemand die wél een registratie heeft op diezelfde of een sterk gelijkende naam”. Wat te doen als dat gebeurt?

Erik: "Ondanks dat je zorgvuldig een bandnaam hebt gekozen, kan het voorkomen dat je een merkrecht schendt. Meestal wordt dan door een advocaat verzocht of je op korte termijn je naam wilt aanpassen. Er tegenin gaan kan, maar is vaak nutteloos. Aanpassen dus!

Op EHPO heb je al gelezen hoe je diverse media kunt inzetten voor promotie. Dat is eigenlijk precies wat je bij zo’n naamsverandering ook doet. Het belangrijkste: zorg dat alle social media en platforms die je gebruikt vrijwel gelijktijdig overschakelen op je nieuwe naam. Dat lijkt makkelijk, maar kost flink wat tijd. Vergeet ook niet je nieuwe naam te controleren op eventuele merkenrecht-schending. Een goed gestructureerde voorbereiding is van belang als je geen gezichtsverlies wilt lijden. Maak een draaiboek, da's een goed begin. Stel puntsgewijs op welke media aangepast moeten worden: te beginnen met je eigen website (nieuw webadres alias URL), maar ook je blog, MySpace, Facebook, Last.fm en LinkedIn-account.

Daarnaast schrijf je een persbericht [bijvoorbeeld zo'n uitstekende als vanmorgen!] en past je biografie aan. Voor elke actie heb je 2 deadlines: eentje dat alles is klaargezet (voor MySpace bijvoorbeeld de style-sheet, afbeeldingen in een mapje op je computer), plus een deadline wanneer een en ander daadwerkelijk omgezet wordt. Let er bij het schrijven van teksten op dat je je oude bandnaam erbuiten houdt. Dus niet “eerder bekend als…” of “voormalig...”. Dat wekt slechts verwarring.

Verdeel alle actiepunten over de bandleden en inventariseer wat mogelijk is op de verschillende platforms als het gaat om het wijzigen van gebruikersnamen en URL's. Bij MySpace [zo passé!] kun je sinds kort je webadres aanpassen: MySpace.com/bandnaamX verander je dus gemakkelijk in MySpace.com/bandnaamY. Bij Facebook gaat dat allemaal wat lastiger. Als platforms geheel geen gebruikersnamen- of groep-aanpassingen toestaan, zoals Last.fm, maak je een ander account aan onder je nieuwe bandnaam. Zet nog niets online tot het moment dat dit gepland is!

Na de voorbereiding is het tijd voor D-Day, de dag dat alles omgezet wordt. Vooral veel en vervelend werk, maar het moet gedaan worden. Zoals ik eerder zei, is het belangrijk alles zo snel mogelijk aan te passen en oude informatie weg te halen. Zo ontstaat zo weinig mogelijk ruis. Communiceren met je nieuwe naam dus! Als je je website aangepast hebt, zorg je ervoor dat de oude URL van de website doorgelinkt wordt naar de nieuwe. Zo verlies je zo min mogelijk bezoekers. Datzelfde geldt voor social media. Als ertussen zitten die niet aangepast kunnen worden, zoals Last.fm-groepen, geef je daar de URL van de nieuwe group aan. Als alle info aangepast is, is het van belang dat je wat aggressiever te werk gaat met je promotie, om toch weer snel naamsbekendheid op te bouwen. Wat meer mailings, bulletins, journals en blogposts eruit gooien kan geen kwaad! Er zullen altijd zeikerds zijn die je vertellen dat ze wel erg veel berichten van je ontvangen, maar bedenk dat dit even nodig is om je werk te kunnen blijven doen.

In het kort: plannen, omzetten, even veel en een tikje agressief communiceren en alleen maar je nieuwe naam gebruiken. Mocht het ooit nodig zijn: succes! Maar ik hoop voor je dat het nooit zover komt..."


Dank Erik, voor je heldere verhaal en concrete tips. Met Incubate hebben jullie ze duidelijk in praktijk gebracht. Volg Erik en Incubate (twee keer zelfs) op Twitter.

EHPO vertrekt komende vrijdag op vakantie. Wees gerust: iedere vakantiedag is ingevuld met een onderhoudende serie (de langste ooit!). Mocht je de komende 2-3 weken een feestje vieren, festival of concert organiseren waarvan het leuk is om lezers van dit blog op de hoogte te stellen, mail me deze week dan een digitale flyer + wat info en ik zet het er graag op. Als ík het leuk heb, mogen jullie dat ook! ☺

2 opmerkingen:

Fridolijn zei

Beste Niels en Erik,
leuke verhaal en interessant onderwerp. Voor mij erg actueel, ik heb onlangs een nieuwe naam moeten zoeken voor een nieuwe band.
1 onderdeel heb ik niet voorbij zien komen; wat als je zelf een goede, nieuwe en unieke naam hebt gevonden, maar niet de 2000,- euro kan neerleggen om deze vas te leggen. Bestaan hiervoor dan alternatieven?

Bedankt, Fridolijn

Anoniem zei

Hi Frivolijn,
Je kunt een naam, om geld te besparen, vastleggen in de Benelux (goedkoper maar niet veel). Als dat ook te duur is denk ik dat je, als je origineel bent, wel veilig zit, en anders het risico maar moet nemen. Voor zekerheid moet je helaas toch wel een flink bedrag neerleggen..
erik