27 augustus 2012

Overpeinzingen bij The Voice of Holland #TVOH: #Hyves is een spookstad (en da's best triest)

Afgelopen vrijdag was de eerste aflevering van een nieuw seizoen The Voice of Holland. Sandra van Nieuwland maakte indruk, haar auditie haalt de #1-positie in iTunes:
Knap. Maar opvallender, en triester, vind ik wat online te zien is in de rechterbenedenhoek van haar succesvolle auditie [screenshot van maandag 27 augustus 2012, 15.30u, 3 dagen na de uitzending, click to enlarge]:
Na een uitzending met ruim 2,7 miljoen kijkers vind ik 868 'likes' op Facebook eerlijk gezegd al aan de magere kant, maar echt schokkend is het aantal 'respects' op Hyves: 19. En het is nog wel de grootste button...

Hyves is vaker en eerder dood verklaard, maar vaak te vroeg of niet helemaal eerlijk: de doelgroep van een evenement, artiest, sporter, merk, radio- of TV-programma sloot niet aan bij Hyvers en dan is het niet reëel om lage bezoekersaantallen en 'respects' als argument op te voeren. Voor doorwrochte analyses van Zomergasten (topuitzending gisterenavond) kijk ik ook niet op Telegraaf.nl.

Het lijkt typisch Nederlands om (internationale) succesverhalen af te kammen, koppen boven het maaiveld af te hakken. Tot ongeveer een jaar geleden weerstond Hyves Facebook als populairste social platform in Nederland, maar bovenstaand screenshot laat weinig aan de verbeelding over. Kijkers van The Voice of Holland waren ooit 100% doelgroep en gebruikers van Hyves, maar die tijd lijkt voorbij. Wellicht is Hyves in aantal accounts nog steeds groot, misschien wel groter dan Facebook, maar het is duidelijk een spookstad [UPDATE: nieuwe cijfers zijn nog minder hoopgevend. 23% springt van boord...].

Geen reden voor een feestje, wel een eresaluut. Het boek van oprichter Raymond Spanjar, Van 3 naar 10.000.000 vrienden, download je HIER. Nog steeds een fraai jongensboek.

Morgen: Overpeinzingen bij De Beste Singer-Songwriter van Nederland (#DBSSW).

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Even iets anders : Sandra Nieuwland haalt nr 1 in iTunes EN ze was zeer prominent te zien in de commercials tijdens de aanloop naar de nieuwe TVOH... toeval ? Dacht het niet ! Volgens mij wordt er dus wel degelijk gemanipuleerd bij dat programma !

Rob zei

Hyves is net zo dood als Google+ dat is: Niet. Misschien is de smaak van de gemiddelde Hyver er dan toch op vooruit gegaan. :) Waarom zou je niet van meerdere sociale platformen gebruik kunnen maken? Met Eredivisie en Tour de France Voorspellen laat Hyves zien nog wel degelijk te leven.

Patrick Heemstra zei

Bij Leona Philippo is het zelfs 0,0.

http://thevoiceofholland.com/video/leona-philippo-mesmerized/

Martijn Groeneveld zei

Ik vond het een heel vervelend boek, maar goed...

Niels Aalberts zei

Waarom?

Renzo zei

de toch wel erg snelle en niet voldoende onderbouwde conclusie ' hyves is dood' , vind ik een vorm van een succesverhaal boven het maaiveld afhakken. Ai, pijnlijk niels, hoe jij je daar nu ook schuldig aan maakt. Ik denk dat TVOH-kijkers niet van die hyvers of fb-ers zijn. Mss zetten ze daarna wel filmpjes op hun pages, maar niet tijdens de uitz. Mss PRATEN ze tijdens de uitzending wel gewoon met elkaar in de huiskamer (die mensen heb je), en/of sms-en ze en/of twitteren ze. TVOH is maar 1 programma (meen ik), dus om daar dan die conclusie aan te verbinden.. wat een gehak! eerst onderzoek! (maar ik vind je wel lief hoor niels, ben niet boos)

Niels Aalberts zei

Ha Renzo, ben me bewust van de N=1-basis van mijn volstrekt niet-representatieve 'onderzoek' en ook de inconsistentie van mijn post. Bloggen is soms ook uitlokken :-)

Ben met je eens dat de combi TV-twitter inmiddels een betere/veelvoorkomende is en dat Facebook en Hyves meer voor 'nabeschouwen' worden gebruikt (filmpjes doorposten, en dan vermoedelijk nog eerder vanaf YouTube dan vanaf de TVOH-site), maar zelfs dan zijn 19 'respects' in 3 dagen voor een programma met 2,7 miljoen kijkers bizar weinig.

Overigens lokt de kop uit, verwijs ik naar doodverklaringen, maar noem Hyves in de post zelf 'slechts' een 'spookstad'. Daar sta ik nog steeds achter, ik pas het aan in de kop.

Martijn zei

Omdat het niet integer is. Ik begrijp wel dat je enorm blij bent met jezelf als je dat hebt bereikt (en laat ik er geen misverstand over bestaan; daar heb ik respect voor), maar in elke zin ruik ik een patser die geilt op beroemde mensen, geld en succes en daar maar al te graag bij wil horen.
Als ik zo'n boek lees ben ik daar dus niet in geïnteresseerd, ik wil gewoon weten hoe die het heeft gedaan. Misschien ben ik daar wel een uitzondering in.

Ik moet je wel zeggen dat ik het op een gegeven moment niet meer aan kon, dus als de tweede helft veel beter was, dan heb ik niks gezegd.

Maarten zei

Ik denk dat je hier wel hier erg kort door de bocht gaat...

Hyves puur afmeten op het aantal respects op een enkele pagina lijkt me wat kortzichtig.

Zeker gezien het feit dat we - vooral binnen de jongerendoelgroep - een van de grootste websites zijn. Zie ook de cijfers van STIR. Die lijken mij een meer objectieve graadmeter voor het bereik van Hyves dan het aantal respects op de door jou genoemde pagina.

Daarnaast mikken wij bij TVOH vooral op de ondersteuning vanuit onze community pagina's (http://thevoiceofholland.hyves.nl/). Met 140.000+ leden een actief supportersplatform van TVOH.

Mocht je hier nog vragen over hebben dan ben je altijd welkom natuurlijk.

Groeten!

Maarten

Hyves

Niels Aalberts zei

Ha Maarten, dank voor je reactie.

Ik ga in deze post wellicht wat kort door de bocht, jouw aanvullingen werpen een iets breder licht op de zaak.

Tegelijkertijd kijk ik naar diezelfde jongerendoelgroep voor 1 van de bands die ik manage en zijn in alle eerlijkheid de cijfers en signalen die ik daarvan krijg nog verontrustender: niet alleen ontvangen de 5 bandleden nog zelden nieuwe Hyves-uitnodigingen (het afgelopen halfjaar 'hooguit 5'), maar het aantal volgers en fans op Hyves neemt zelfs af. De afgelopen 1 à 1,5 jaar tussen de 10 en 20%, terwijl Hyves vóór die tijd hun belangrijkste platform was met bijna 10.000 fans.

Dat mensen Hyves niet, minder of minder intensief gebruiken is tot daar aan toe, maar dat zo'n groot aantal Hyvers actief de moeite neemt zich af te melden lijkt me op z'n zachtst gezegd geen gunstige ontwikkeling...

Voorts was ik afgelopen week op bezoek bij een groot online activatie bureau dat verschillende platforms, fora en netwerken intensief en langere tijd monitort en volgt. Ook die cijfers sloten aan bij het signaal uit deze blogpost en de band die ik manage. Mijn indruk werd daar bevestigd. Het bureau tekende daarbij uitdrukkelijk aan dat cijfers als die van de STIR door partijen vaak gemanipuleerd worden, een fenomeen dat ik ken uit de papieren wereld. Ik hoop voor Hyves dat hij overdreef.

Nogmaals: ik vind het vooral triest te zien dat 's Neerlands trots op social media het zwaar heeft. Ben benieuwd hoe en of jullie het tij weten te keren.

Ruud zei

Spookstad is helaas een passende beschrijving, zoals ook ik ik in allerlei rapportages tegenkom. Ander punt: de manipulatie van TVOH is inmiddels zo ver doorgeslagen dat het de echte betrokkenheid in de weg zit, Iedereen voelt (op onbewust niveau) inmiddels dat het zo is en dat het ten koste gaat van de (gepercipieerde) echtheid. Het is jammer dat De Mol de verleiding niet kan weerstaan omdat zijn in essentie briljante concept dit helemaal niet nodig heeft en ik er zelfs van overtuigd ben dat hij nog veel succesvoller met het concept had kunnen zijn en meer lengte had kunnen geven. Daarmee blijft het een leuk avondje TV maar beklijft er uiteindelijk weinig. En was het 2 jaar geleden nog talk of the town, nu is het niet alleen op Facebook en Hyves erg stil. Over Twitter valt nog van alles te zeggen maar minstens 6 miljoen Nederlandse spookaccounts is een kleine indicatie.

Niels Aalberts zei

Couldn't agree more. Wat De Mol met z'n prachtconcept doet gaat mij ook aan het hart. Professionals onderschatten helaas wel vaker wat 'het publiek' onbewust wel/niet voelt/doorheeft én wat de langdurige kracht van authenticiteit is (zelfs als dat op korte termijn minder of minder veel goede audities oplevert)...