Dan wat opvallende dingen van de afgelopen 3 weken opnieuw/alsnog naar boven halen:
- Uit de school geklapt, via Nils: celliste Zoë Keating laat via Google Docs gedetailleerd de opbouw van haar inkomsten via Spotify, iTunes en andere diensten zien. Onthullend en inzichtelijk, al blijft het een individueel geval en verschillen terms en inkomsten per artiest aanzienlijk, territorium, track etc.
- Aansluitend, in Nederland: "Spotify gaat eind dit jaar iTunes voorbij". Norbert Plantinga, managing director van Universal Music Nederland: “Mensen vergelijken de streamingdienst vaak met cd-verkopen, terwijl een vergelijking met de radio veel logischer is. En als 100.000 mensen naar de radio luisteren en 100.000 naar Spotify, levert het laatste de artiest vele malen meer op.” Is Spotify becoming the music business?
- Where does the music industry need to go from here? The Oatmeal ziet het verkeerd volgens Jaap Stronks (maar best grappig was het wel):
- *Nieuwe* muziekdienst Ziggo en *nieuwe* track van Solo, *gratis* EP met covers van The Vaccines (via Job), EP van het Utrechtse Riverdistrict in aantocht, prachtige clips van Gotye (die ongeveer alle versies van zijn wereldwijde monsterhit 'Somebody That I Used To Know' ook op 1 fraaie remix-hoop gooide - leuk!) en Nobody Beats The Drum. En Beck's nieuwe album? Alleen op muziekpapier te krijgen straks. Lefsetz analyseert deze actie weer uitstekend, must-read! Daarna illustreert-ie z'n punt verder met deze E-mail of the Day. Daarvoor geldt hetzelfde.
- Twitter haalt Hyves in, Instagram groeit sterk en Facebook verreweg de grootste. Via Erwin, net als spannend en veelbelovend nieuw blog-(?)/publicatieplatform Medium. Lees maar, inclusief 13 Ways of looking at Medium.
- 32% (!) jump in revenue from digital music sales made up for decline in physical sales in Germany in first half of 2012 (via Robert). Meer onderzoek, cijfers en grafieken HIER (via Werner): de wereldwijde digitale muziekomzet zal in 2012 uitkomen op $8,6 miljard, de omzet uit streaming stijgt met 40%, die uit downloads met 8,5%. Toch is de digitale omzet nog altijd stukken minder (39%) dan die uit de verkoop van fysieke producten (61%).
- Digitaal? Daar hoort YouTube ook bij: More teens now listen to music through YouTube than any other source (via Bobby). Niet gek dus dat Lowlands met ze in zee gaat, in navolging van andere internationale festivals als Sziget, Coachella, Bonnaroo en Primavera:
- A breakdown of every single dollar a major label makes (via Tom). Over diezelfde (major) labels schijnt Werner nogmaals zijn licht in deel 2 van Verhoudingen muzieklabels-media-luisteraars op de schop. En over hun kleinere collega's (via Roger, die er zelf bij 1 werkt): The little labels that could. 'Independent music labels are gaining a bigger slice of market share by changing up the formula so that label, artist and consumer all win.' Goede zaak.
- Genânt en schandalig als het klopt: verschillende (hele) grote (ook Nederlandse) DJ's en producers zouden DJ Magazine betalen voor positieve recensies en aandacht. Een kat in nood maakt rare sprongen, dat geldt zowel voor dode-bomenmedia als over-the-hill dj's...
- How remix culture fuels creativity & invention: Kirby Ferguson at TED.
- Kim Dotcom, the first interview after the Megaupload raid:
- Want internet pirates will always win (via Jan, zelf winkelier notabene (en een hele goede)): 'Stopping online piracy is like playing the world’s largest game of Whac-A-Mole.'
- Drie merkwaardige uitspraken van BREIN, op Bits of Freedom.
- 10 Rules for giving your music away for free en Social media & email management for musicians (via Meindert).
- Grappig: geheel in lijn met de serie Rock Your English analyseert St. Paul de tekst van Jeroen van der Booms Jij Bent Zo. Ja echt! Ook leuk, via Frank: Fandalism. Lekker simpel vormgegeven site waar je filmpjes waarin je live speelt kunt uploaden en zo andere muzikanten leert kennen.
- Lachen...? Mwoâh.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten