Terzake. We zochten een nieuwe (goedkope) manier om een single te lanceren. Létterlijk. Een raket is uitgesloten. Vuurwerk ook. Heliumballonen. Dat kan nog. We kopen USB-sticks met daarop onze nieuwe single. We bevestigen die aan de heliumballonnen en we hopen dat die bij mensen in de buurt belanden. We winnen snel wat raad in bij de weerman vanop televisie. Windrichtingen, drukgebieden, we knikken ‘ja’ maar begrijpen er niet veel van. Slecht nieuws: we ontdekken dat helium duur is omdat er een heliumschaarste is. We drinken een pintje minder vanavond. Nog erger: vanaf 2030 zou alle helium op de planeet aarde opgebruikt zijn. We denken aan de kinderen die nooit ballonnen zullen krijgen voor hun verjaardag. Het leven kent geen genade.
Hoe dan ook, we voelen ons weer 16 als we de ballonnen lanceren. Adrenaline! Onze single gaat van de grond en komt straks weer in de buurt uit de lucht gevallen, denken we. Zolang ze maar gevonden worden. We doen aan kansberekening. 1 op 10 sticks willen we terugzien. Dus knallen we er 100 de lucht in.
Na enkele dagen worden ook ballonnen gevonden in de buurt. En in Nederland. Top! En dan komt die ene mail binnen. Uit Scandinavië. We willen bewijsmateriaal en krijgen dat ook. 800 km in de lucht gereisd. Over Nederland en Duitsland naar het idyllische Soenderberg.
De vinder uit Denemarken herinnert ons aan een extra pdf bestand dat we mee op de stick hadden gezet: de persoon die het verst van ons verwijderd een ballon vindt, zouden we een bezoekje brengen. Wij zijn Belgen. We houden woord. We rijden naar Denemarken. 800 Km om iemand te ontmoeten die we niet eens kennen. En vice versa. We willen hem met onze eigen ogen zien en zijn verhaal aanhoren.
Wat dan volgt is surreëel. Zowel voor ons als de vinder. Een handdruk, een glimlach, een onwennig moment. Ik heb nog nooit 800km gereden om een promo single te ondertekenen. Eigenlijk wil ik met hém op de foto en niet omgekeerd. Geluk, toeval, geef het maar een naam. We maken een filmpje van het avontuur en plaatsen het online. De mensen vinden het fantastisch. Straks zitten we prime time op de radio. Morgen in de krant. Dankzij een goedkoop idee. Dat vieren we vanavond met bier!'
Mooi verhaal! Kijk hieronder mee.
UPDATE: Coldplay viel het ook op.
2 opmerkingen:
Briljant!
I so hope this will not become a new trend! Where must I start...Balloonreleases are so harmful to wildlife, especially for sealife. What goes up must come down and most balloons end up in the sea and oceans.Especially balloons are mistaken for food to birds, turtles and seamammals because they so much look like jelly fish,which is a main food for many sea animnals.Please visit: http://balloonsblow.org/ I hope you realise it is not so funny you may think at first. There is already enough litter in the oceans. Never heard of The Plastic Soup? Why add balloons to that? It would make a difference if releasing balloons (hundred thousands in Belgium only...)is considered pure littering and people just stop celebrate, promote or remembrance with letting go of balloons.There are so many alternatives, far better than harmful balloons. Be creative without littering and harming wildlife!
Een reactie posten