In aanvulling op mijn betoog van gisteren: er is geen absolute waarheid. Voor Madonna, Jay-Z en Nickelback is een 360-deal met Live Nation een uitstekend plan. Net zo goed kan het voor een jonge Nederlandse band boeiend zijn om op een bepaald moment een contract met een traditionele muziekmaatschappij te tekenen. Maar je kunt moet tegenwoordig veel zelf doen. Bijkomend voordeel: je wint aan geloofwaardigheid, leert je broek ophouden en wat je straks van je manager, platenmaatschappij, boeker of plugger mag verwachten. Hoe ga je te werk?
- Promotie: als startende muzikant/band kun je de eerste periode uitstekend toe met online media. Die zijn gratis, effectief en gemakkelijk bereikbaar. Begin met de lokale 3VOOR12-site, Kindamuzik, Musicfrom.nl, sites van je oefenruimte en plaatselijke zaal. Bouw dat uit naar Live XS (hun Locals Only bijv.), OOR's eigen beheer-rubriek, de landelijke 3VOOR12, lokale kranten, regionale radio en TV. Speel jezelf in de kijker op basis van de kwaliteit van je muziek & optredens (posters!) en laat vooral niet na opvallende wapenfeiten (voorprogramma internationale artiest, uitverkochte zaal) rond te bazuinen, on- en off-line. In een later stadium kun je PR Indies, Corné Bos, De Rebellenclub, Nandy de Bock, Jammm of andere 'vrije jongens' inschakelen voor promotie, marketing of product management. Da's alleen niet gratis.
- Distributie: gezien hoeveel CD's er in 2007 werden verkocht? En dit jaar is nog erger. Focus dus niet op omzet maar op aandacht. Stream en distribueer snel, gemakkelijk en gratis via je eigen site, MySpace, Hyves, Last.fm en Facebook. Geef bezoekers en fans de keuze: luisteren, gratis of betaald downloaden, doorsturen of je steunen via Paypal of andere gemakkelijke manieren van online betalen. iTunes heeft meer dan 80% van de legale downloadmarkt in handen en via partijen als FUGA kun je later kijken of je daar je muziek kunt aanbieden. Zorg eerst maar 'ns dat er iemand voor wil betalen.
- A&R: daarvoor weet je waar je moet zijn. Maar er lopen meer goeien rond.
- Financiering & marketing: Dirk Scheringa krijgt veel kritiek op zijn kleine lettertjes. Maar heb je wel 'ns stilgestaan bij wat je feitelijk tekent met een artiestencontract? Je opnamen worden eigendom van de maatschappij en met wat mazzel krijg je 8% over de totale inkomsten NA aftrek van alle investeringen. Vind je het gek dat de meeste artiesten geen cent zien van hun CD-verkoop tot hun vierde album? Investeer daarom in een eenvoudige Pro-Tools set-up of een Mac met GarageBand en neem thuis op. Mixen doe je in een betaalbare studio met wat spaargeld plus een lening van je vader. Wedden dat de voorwaarden van je vader stukken beter zijn dan in een artiestencontract? En als die eerste demo of CD genoeg aandacht krijgt en verkoopt, sta je een stuk steviger in gesprekken met geïnteresseerde boekers, platenmaatschappijen en publishers.
Aan de slag.
1 opmerking:
Heerlijk geschreven en erg behulpzaam, fijn.
Een reactie posten