20 april 2009

Spotify - The Verdict (1)

Sinds afgelopen week heb ik via-via een Spotify Bèta-account. Handig, zo'n netwerk :-) De muziekindustrie en vele internetters roepen her en der dat dit eindelijk is waar muziekliefhebbers al jaren naar verlangen: tegen een redelijke prijs (€9,99 per maand) vrijwel alle muziek ooit gemaakt overal kunnen beluisteren en delen. Of zelfs gratis, als je je niet stoort aan advertenties tussendoor. En het moet gezegd: mijn eerste indruk is goed, heel goed.

De korte commercial op Spotify.com kun je om onverklaarbare redenen niet embedden, maar gelukkig heeft een behulpzame internetter 'em voor jouw en mijn plezier geript:



De focus in bovenstaand filmpje ligt op Spotify als logische opvolger van achtereenvolgens de LP, cassette, CD en iPod. Subtiel worden de nadelen van die formaten in de commercial verwerkt: het kraken van een LP, kapotte cassettes, het overslaan van een CD en de beperkte ruimte op al deze geluidsdragers. Dat laatste is zelfs van toepassing op de iPod in vergelijking met Spotify. Op zich een slimme marketing-tactiek die voor een gemiddelde muziekliefhebber duidelijk maakt wat de toegevoegde waarde van Spotify is.

In het gebruik lijkt Spotify op een combinatie van iTunes (met name door de vergelijkbare interface) en de apparaten die je tegenwoordig achter de bar in je kroeg ziet hangen en waar het personeel de juiste muziek voor het juiste moment aanklikt (zo'n apparaat bedoel ik). Ook die bevatten zo ongeveer alle muziek ooit gemaakt en houden automatisch de verschuldigde BUMA/STEMRA- en SENA-vergoedingen bij. Handig.

Waar je je iTunes zelf handmatig danwel digitaal vult met je favoriete muziek (door je CD's te rippen, legaal/betaald of illegaal te downloaden), voelt Spotify alsof je de vuilnisman van Joost Tonino bent: je vindt een laptop met daarop een variant van iTunes met alle muziek ooit. Luilekkerland!

Wat lijkt die Tonino eigenlijk op Leon de Winter hè?

Psychologisch moet ik nog even wennen aan het idee dat ik de muziek in Spotify niet bezit, maar zolang ik deze onbeperkt kan luisteren en delen met andere Spotify-gebruikers, persoonlijke playlists kan maken en hopelijk straks ook CD's kan branden voor in de auto en op het werk, is er natuurlijk niets aan de hand. Essentieel voor dat onbeperkt delen is dan wel dat Spotify snel door een grote groep gebruikers wordt binnen gehaald en enthousiast gebruikt. Toestemming voor het fikken van mijn eigen compilaties en favorieten zal aan de rechthebbenden (lees: de platenmaatschappijen) liggen en derhalve een lastiger verhaal worden.

Vanmiddag een niet-representatieve Spotify-steekproef: kan ik echt alle muziek vinden?

Voor de mensen die in het weekend niet internetten (bestaan die?): afgelopen vrijdag heb ik geprobeerd de Pirate bay-rechtszaak in 1 post samen te vatten, wat zaterdag leidde tot een levendige en interessante discussie. 36 Reacties op moment van schrijven, een nieuw record op dit blog.

15 opmerkingen:

Joris zei

hopelijk straks ook CD's kan branden voor in de auto en op het werkdat gaat nooit gebeuren dat zou, in wat ik begrijp van de filosofie van spotify, een stap terug zijn. dankzij 'cloud computing' hoeven we niets meer te 'hebben'. we doen alles - mail in gmail, wordprocesses in google docs, photoshoppen en vanaf nu dus ook het beheren van onze 'muziekcollectie' - online maar online hoeft niet altijd achter een computer te zijn. wat bijvoorbeeld *wel* gaat gebeuren is dat er binnenkort een iphone-app komt waarmee je spotify overal met je mee kunt dragen.

en nee, je kunt lang niet alles vinden op spotify. ik vind ongeveer 50% van wat ik zoek maar in weer 50% van de 50% die ik niet vind, vind ik dingen waar ik *niet* naar op zoek was maar bij nader inzien eigenlijk liever wil horen en dat ik no-time glad vergeten was waar ik eigenlijk in eerste instantie naar op zoek was.

ik hoop dat spotify een succes word en dat de platenmaatschappijen een beetje meewerken. getrut over dingen die wel in engeland te horen zijn maar niet in de rest van europa (of andersom) is *zo* vorige eeuw. het wereldwijde web enzo hoor.

Jim Offerman zei

Die iPhone app waar Joris het over heeft zou een noodzakelijke toevoeging zijn voor mij. Spotify lijkt me erg hip, maar vooralsnog zie ik een groot probleem: ik luister 90% van de tijd muziek op mijn iPhone (de overige 10% staat een bandje rechtstreeks in mijn oor te tetteren).

Atze zei

De crux zit inderdaad in het idee dat je de muziek niet meer bezit. Naar mijn idee zijn we aan die stap wel zo'n beetje toe.

Eerst was er de gedachte: als ik iets echt goed vind, wil ik het hebben. In een mooi doosje, met boekje. Dat idee begint naar mijn idee weg te ebben. Ik koop zelf nog wel eens cd's. Inderdaad, dingen die ik heel goed vind, die ik wil supporten. Maar wat gebeurt er? 9 van de 10 keer komt het cd'tje niet een keer in mijn cd-speler. Ik draai namelijk alles op mijn computer. En daar staat die plaat al op, want ik had hem al gedownload. Kortom: pure waanzin.

Een mp3 hoef ik ook niet in bezit te hebben, zolang ik mijn muziek maar altijd en overal af kan spelen. Dat betekent dus inderdaad dat een iPhone app (en doe dan ook meteen een voor mijn G1) essentieel is. Zo'n app zou ook jouw probleem in de auto op moeten lossen, want op een beetje autoradio kun je je iPod/iPhone zo inpluggen.

Wat zijn we toch verwend he. Spotify ziet er geweldig uit, het heeft goede geluidskwaliteit en er staat echt veel muziek op. Toch zouden kleine dingetjes al persoonlijke show stoppers kunnen worden. Scrobbelt het ook naar Last.fm? Werkt mijn Airport Express (voor draadloze connectie met mijn versterker) erop? Toch denk ik dat Spotify echt een goede kans heeft om te slagen. Het is namelijk eindelijk een product met een prijs die past bij de moderne markt.

Roel zei

Spotify is inderdaad erg mooi (ik heb nu een paar weken een premium account). Ik ben het helemaal met je eens dat het een vreemd gevoel is muziek niet te bezitten. Je hebt eigenlijk een soort bibiotheek-abo waarmee je altijd en op veel plekken veel muziek kunt luisteren.

Niet alle muziek trouwens, net als Joris loop ik er wel tegenaan dat sommige cd's/artiesten nog niet terug te vinden zijn (The Gaslight Anthem bv.). Dat is natuurlijk een 'probleem' dat op termijn opgelost zal worden. Tenzij de platenmaatschappijen dwars gaan liggen...

Net als Joris, Jim en Atze lijkt het mij het belangrijkst dat er een mobiele cliënt voor Spotify komt. Want muziek luisteren doen we volgens mij merendeels onderweg. Bottleneck zijn daarbij natuurlijk de 3G-netwerken, want die vinden het vast minder prettig als iedereen continu aan het streamen is.

Waar ik daarnaast op hoop is verdere sociale innovatie van de Spotify software. Spotify scrobble't al wel naar Last.fm, maar ze zouden alle info in mijn last.fm account moeten gebruiken om interessante muziek te suggereren. En dat te koppelen aan alles wat mijn vrienden/contacten luisteren. Als ze dat goed doen knikkeren ze iTunes/Windows Media/Player/etc zo van de troon.

Joris zei

(The Gaslight Anthem bvdie staan er (laatste album tenminste) maar met een spelfout. zoek op: gasKight anthem...

(sowieso is 'identificatie' niet spotify's sterkste punt. artiesten met dezelfde naam worden liefdeloos op 1 hoop gegooid en tracks in verschillende versies - remixen, live-uitvoeringen - zijn ook niet van elkaar te onderscheiden.)

EHPO zei

@Joris: wat betreft die CD's branden heb je een punt. Als die goede mobiele partner(s) er is/zijn, is die functie nergens meer voor nodig. Kan niet helemaal overzien of het evt. succes van Spotify niet beter gegarandeerd kan worden door voor de overgangsfase daarnaar (en dat ligt dan met name in de snelheid waarmee het publiek ook die mobiele apparaten en apps overneemt) toch die brand-functie toe te staan. Lezers hier zijn allemaal 100% connected en bijna full-time online, maar voor een echte doorbraak naar het publiek en het bereiken van de massa moet je ook aan hun wensen en omstandigheden voldoen. Denk dat er een flink % mensen is dat de komende paar jaar nog steeds wil kunnen branden.

En over The GasKight Anthem: ook met die type-fout vind ik "The '59 Sound" niet.

Verder tik ik nu deel (2) in deze serie af en vind bijvoorbeeld bij Kane (...) dat is dat laatste probleem (tracks in verschillende versies - remixen, live-uitvoeringen - zijn niet van elkaar te onderscheiden) goed hebben opgelost door die verschillen te vermelden als toevoeging aan de titel.

Joris zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Joris zei

zijn er nog mensen die branden dan?
begrijp dat er een (uitstervende...) groep is die perse een fysieke cd wil maar ik had de indruk dat die ze dan vooral kocht en niet eerst downloadde om dan op een schijfje te branden. kan me ook herinneren ergens gelezen te hebben dat er van de 'lege cd'tjes'-markt weinig meer over was. plaatsgemaakt voor ipod's en usb-sticks.

(en dat van de gaslight anthem zal wel zo'n internationaal rechtendingetje zijn. niet in nederland, wel hier in engeland)

Sander Hoogendoorn zei

Ik ben het met Niels eens dat er zeker een brand-functie moet worden ingebouwd.

Let wel, wij zijn hier natuurlijk allemaal netjes met onze tijd mee met onze iPhones/Windows Mobiles met een flat-fee internet abonnementje (waar ik overigens door een onverklaarbare reden nog niet mee kan streamen, tips anybody?), maar het gros wil gewoon nog steeds de muziek kunnen branden.

Over dat streamen, volgens mij kan dat bij heel veel providers (ik heb Vodafone) nog niet, of gaat het je klauwen met geld kosten.

Ik ben ook benieuwd of Spotify nog iets gaat doen met de iPod, want zolang nog niet iedereen een iPhone of vergelijkbaar toestel heeft zullen zij waarschijnlijk weinig gebruik gaan maken van Spotify. Of alleen thuis.

Mickel zei

De aanbod-kant even buiten beschouwing gelaten ('alle muziek' is nogal een statement) ligt nu dus niet meer de nadruk op 'wat' je kan beluisteren, maar op 'hoe' en 'waar'. Zolang daar geen toegevoegde waarde in te vinden valt in verhouding tot wat er al is heeft het allemaal weinig zin, want een beetje handige Internetter kan datgene wat hij zoekt toch wel vinden.

De hele mobiele infrastructuur in NL is er nog niet klaar voor, en zolang de Apple's, Google's en Microsoft's met hun eigen mobiele software blijven komen zal voor een bedrijf als Spotify lastig worden om met goedwerkende applicaties te maken die altijd conform de gebruikerswensen opereren (ik zie de gefrustreerde mensen in de trein al zitten als hun favoriete song weer blijft 'hangen', net voor het meezing-gedeelte).

Zoals Joris al riep is het wel interessant om te zien wat dit kan opleveren qua links naar Last.fm en dergelijke; voor een 'personal music advisor' die on the spot muziek kan laten horen heb ik best geld over; mits het werkt. En dit kan je doortrekken naar elke sociale/openbare database die er is; Ik zie het nog wel ooit gebeuren dat zo'n applicatie spontaan 'Geef mij maar Amsterdam' gaat spelen als hij via GPS ziet dat je Amsterdam CS binnen rijdt..

roh! zei

Net zo leuk en verrassend als Spotify is Grooveshark (http://listen.grooveshark.com/). Alle muziek van de hele wereld ooit direct af te spelen, te delen, te indexeren, te favorizen etc. Voor gratis.

Joris zei

want een beetje handige Internetter kan datgene wat hij zoekt toch wel vinden.maar dan onderschat je het gemak van spotify - of meer: het voordeel van het gemak van spotify - schromelijk. tuurlijk is zo'n beetje alles gratis te vinden om op m'n harde schijf te parkeren maar daar moet ik voor naar soulseek hopen dat iemand daar die plaat heeft en lang genoeg online blijft voor mij om hem binnen te slurpen of langs diverse schimmige rapidshare en megaupload's in de hoop dat a) die nog werken, b) geen virus bevatten, c) uberhaupt de juist plaat bevatten terwijl intussen m'n scherm vergeven is van de pop-ups en pop-unders. bij spotify kost het me, eenmaal geinstalleerd, een muisklik. het voordeel van de muziekindustrie tegenover de 'piraten' is de compleetheid, de zekerheid en vooral het gemak en daar zit volgens mij behoorlijk geld in. (spotify zelf zegt ook dat ze de piratenkant, en niet de itunesen van deze wereld, als hun voornaamste concurrenten zien. dat merk je en wat mij betreft liggen ze straatlengtes voor).

en het branden van gedownloadde muziek op cd'tjes is dat niet net zoiets als het uitprinten van ontvangen e-mailtjes?

Sander Hoogendoorn zei

Het gaat erom dat Spotify of welke service dan ook, nooit succesvol kan worden als 'de man uit de straat' (zonder iPhone/Windows Mobile) zijn muziek mee kan nemen, onderweg kan luisteren en kan delen met andere 'mannen uit de straat'.

Joris zei

iedereen heeft straks een iphone-achtig iets. een draagbaar apparaatje in wat voor vorm dan ook waarmee je altijd online bent. kwestie van tijd.

en waarom zou je moeten delen als iedereen drempelloze toegang heeft tot dezelfde poel aan muziek? 'delen' gaat uit van 'bezitten'. spotify (en diensten als spotify, het gaat me verder niet specifiek om spotify maar om de ontwikkeling in het algemeen) is een volgende stap voorbij het 'bezitten' van muziek. dit is het begin van het einde van de muziek'collectie'.

je kunt selecties delen en dat kan al in spotify: je kunt playlisten maken en aan anderen laten horen. je kunt ook gezamenlijk een playlist maken.

(voorproefje van een spotify iphone app).

EHPO zei

het branden van gedownloadde muziek op cd'tjes is dat niet net zoiets als het uitprinten van ontvangen e-mailtjes? Sterke vergelijking!

Dank voor de leuke & nuttige links, Joris. Je Spotify-playlist schalt straks door m'n keuken (eerst Lloyd Cole nog even afluisteren).