Eerder kon je hier de link naar Feed The Animals vinden, een geweldige mash-up (tracklisting). Die originele post bevat bovendien een uiterst boeiend achtergrondartikel. Over producer Girl Talk maakte Brett Gaylor een documentaire die kwesties over (her-)gebruik van (andermans) muziek, auteursrechten en creativiteit aan de orde stelt. De trailer stond eerder op dit blog, bij Marco vond ik deze 'remix':
De complete film download je hier (betaal wat je wil) en is vanavond om 20.30u te zien op Nederland 3 in Het Uur van de Wolf. Kritische geluiden zijn er ook (via Job), maar ik zit voor de buis vanavond!
4 opmerkingen:
Ha! dat betaal-wat-je-wilt is alleen beschikbaar binnen de US. Dan maar gewoon downloaden...
haha mooi dat je mee-twitterde :) Al iets teruggehoord van Verhagen of Plasterk?
Bij de derde keer kijken ook nog steeds interessant trouwens. En het zwart/wit verhaal klopt misschien, maar is in alle gevallen wel waar. En zo maak je natuurlijk wel een stelliger punt. Zelfs in het metallica-verhaal. Vooral dankzij die toch-al-irritante Lars hebben zij zichzelf destijds onwijs voor schut gezet. Hij heeft dat inmiddels zelf ook toegegeven, maar it still happened.
En jup; Girl Talk op windows, hij zit zelfs in de "I'm a PC"-campagne van windows ; http://www.youtube.com/watch?v=sUVAA1cGREo
Dit: how does art continue to get made if nobody pays for it is inderdaad steekhoudende kritiek. ik sprak er vanmiddag over met striptekenaar H., die opmerkte dat vroegah mensen van de kunstacademie (de Echte Creatieven) doorstroomden naar de muziek, terwijl dat nu nauwelijks nog gebeurt. Hij voorzag een probleem voor de muziek - waarom zou je dat nog gaan maken als er geen geld mee te verdienen is? Kun je beter games gaan maken. Verder, ook interessant punt van H., is dat cds van jonge artiesten vooral gekocht worden door bejaarden (vanaf 40, zegmaar), en dat het dan om jonge artiesten gaat die oude muziek maken (Adele, Duffy, Jamie Cullum, you name 'm ).
Lijkt me juist heerlijk. Laat iedereen die het vooral voor het geld doet maar lekker optyfen en bij een bank gaan werken. Er blijven voldoende mensen over die muziek maken omdat ze dat simpelweg moeten / niet anders kunnen. En laat dat nou vaak ook de beste muziek opleveren.
Verder maakt H. de denkfout dat een muzikant zijn geld vooral zou moeten verdienen met CD verkoop. Dat is al heel lang niet meer zo voor 90% van de artiesten. Geld verdienen doe je met optreden, merch verkopen, je muziek verkopen voor gebruik in commercials ect. en airplay.
Een reactie posten