24 juni 2009

Open Dag op EHPO

Ik nam afgelopen weekend vast een kijkje op m'n eigen Google Analytics, als voorschot op de geplande kwartaalcijfers eind deze maand. De voorlopige winnaar verklap ik niet, de runner-up (met minimaal verschil) wel: Promo op EHPO doe je zó. Dit was een actie waarbij muzikanten en bands hun eigen verhaal of bio presenteerden op dit blog, waarna ik de geplaatste stukken een week later door de mangel haalde. De piek hierboven zijn 173 views op 1 dag voor deze blogpost. Alle inzendingen + mijn feedback lees je terug door in de rechterkolom, onder 'Labels', op actie te klikken.

Ik ben liever lui dan moe en dol op crowdsourcen. De promo-actie bleek duidelijk in een behoefte te voorzien (ik moest zelfs een aantal inzendingen weigeren) dus waarom niet nogmaals een vergelijkbare actie in elkaar draaien? Bio's en presentaties hebben we gehad: wat zou jij nú willen lezen op EHPO? Over welk onderwerp zou je willen zien hoe mede-muzikanten hun zaakjes regelen? Welke ontwikkeling(en) in de muziekindustrie, op internet of daarbuiten zou je onder de loep willen nemen? Waar wil je dat EHPO z'n licht over laat schijnen? 't Is Open Dag op EHPO: vraag maar raak en deponeer suggesties in de virtuele ideeënbus onder deze post. Domme vragen bestaan niet, niks is gek genoeg. Het beste, leukste of nuttigste idee wint en is binnenkort te lezen op EHPO.

P.S. Niks te doen vanavond? Dacht van wél:

14 opmerkingen:

Bram de Wijs zei

Wat ik zou willen weten, van mensen die er écht goed over na hebben gedacht: breng je een cd uit, zo ja waarom? Een album, of een ep, of alleen een download, of...

En voor bands die hun online sociale netwerken goed voor elkaar hebben: wat levert het het uiteindelijk eigelijk (tastbaar) op? Fans, geld, bekendheid?

Anoniem zei

Niels, er zijn twee dingen waar ik je graag over zou horen:

- je hebt eerder gezegd dat Buma/Stemra verouderd is en alleen maar belemmert, terwijl het een vereniging is van muzikanten. Hoe zie jij in de toekomst het auteursrecht geregeld? "niet" als antwoord is overigens al duidelijker dan het gedoogbeleid dat de overheid op dit moment voert.

- artiesten moeten in jouw ogen geen genoegen nemen met lage royalties. Maar wat als daar voorschotten van platenmaatschappijen tegenover staan die artiesten nodig hebben om hun album te financieren?

Daan

Unknown zei

Al paar toffe suggesties, Bram en Daan! Moet even kijken hoe ik dit zou kunnen oppakken, al dan niet met input van lezers, bands of muzikanten. Ik wil ook even afwachten of er morgen, na het versturen van de wekelijkse Headlines, nog wat meer suggesties binnen komen. Wordt vervolgd.

Ruud zei

Ik denk dat er veel muzikanten zijn die vraagtekens hebben bij de effectiviteit van Buma Stemra. Het is zo'n enorm apparaat dat alleen het idee om daar vragen te stellen weerstand oproept. Ze zijn van goede wil, maar het voelt soms wel als de Belastingdienst. Je moet ontzettend opletten dat er geen geld wat je toekomt blijft liggen omdat je de regeltjes niet volgt.

Marco Raaphorst zei

@Daan: ik denk dat Creative Commons een goede keuze is op dit moment, maar het zal een overgangsfase zijn, het auteursrecht zoals we dat kennen is op internet niet te handhaven en heeft ook weinig nut meer. Het gaat om sharen terwijl copyright juist sharen voorkomt.

Platenmaatschappijen geven voorschotten, dat doen banken ook. Het is een lening. Op die manier moet je het bekijken. Bv vanuit kosten/baten of gewoon op gevoel. Ik doe het laatste. Met Bandcamp heb je geen label meer nodig. En een blog ernaast, Flickr, Vimeo en een Twitter account. Direct-to-fans. Roll from day 1! Kwestie van doen.

Unknown zei

Daan, Marco vliegt er doorheen als een expert, kort & bondig. Maar ik volg zijn verhaal wel (ik hoop jij ook) en geef hem gelijk. Hij loopt vooruit op de fanfare, maar ik denk ook dat dit is waar het naar toe gaat. En de opmerking 'kwestie van doen' is me uit het hart gegrepen!

daan zei

@marco en EHPO hebben jullie het dan over uitsluitend Creative Commons of de CC/Buma pilot? http://creativecommons.nl/extra/bumapilot/

Wat denken jullie van de regel van Lira dat citeren mag mits de bron vermeld wordt?

Unknown zei

Wie is die Lira waar je naar verwijst?

daan zei

Die Lira (www.lira.nl) int voor schrijvers en journalisten. Dat ligt natuurlijk wat anders dan bij muziek. Ik geloof dat ze vooral bij bibliotheken innen en die gelden verdelen.

Je hebt het nog over de marges van platenmaatschappijen, ik denk dat die de laatste 10 jaar bij platenmaatschappijen gemiddeld negatief zijn geweest.
@Derek dit in tegenstelling tot Sellaband @EHPO misschien interessant om ook daar 's een topic aan te wijden.

Unknown zei

Ha, die Daan :-)

Wat betreft die marges: het is natuurlijk verre van goed gegaan bij jou en je collega's de afgelopen jaren, maar die marges gemiddeld negatief noemen lijkt me wat ver gaan. Jullie hebben overal in gesneden, maar bestaan nog steeds. Dan wordt er geld verdiend, simpel zat.

Inmiddels ken ik uit eigen ervaring de marges als je strak op de kosten let en alleen distributie betaalt. De gigantische marges op CD-verkoop, rechten en bijkomende inkomstenstromen toen de handel nog uitstekend was (van de jaren '50 tot 1997 ongeveer) staan ook zeer gedetailleerd beschreven in Appetite For Self Destruction. Dat maakt dat ik even geen medelijden kan hebben met jou en je collega's, Daan. De artiest heeft nu gewoon het initiatief, sorry. 50 Jaar goed beheer van het huishoudboekje tijdens de vette jaren zou 10 magere moeten opvangen en ruimte moeten creëren om de bakens te verzetten en het tij te keren. Darwin geldt ook in de muziekindustrie.

Wat betreft SellABand: daar wordt niet gelachen door de investeerders hoor. Dat stel je je iets te rooskleurig voor. Met €50.000 per artiest/album, hoge reis-, verblijf- en recordingkosten, weinig in-house ervaring (dus veel leergeld) en nauwelijks aansprekende cross-over van artiesten en albums is die strijkstok daar bitter klein.

daan@pias.nl zei

Ha die Niels :)

Over de volgende punten ga ik met heel veel plezier en overtuiging van artist-minded indie company de discussie met je aan:
-dinosaurussen
-marges
-Appetite For Self Destruction (geef me daarvoor even, ben er nu in bezig, tussen "Timewaster Letters" door, wat ik iedereen kan aanraden)
-Darwin (geloof dat er nog geen label/maatschappij failliet is)
-Sellaband (wat gebeurt er met de publishing van gecontracteerde bands en de investeringen in bands die de 50K niet halen?)

MAAR, ik dacht ik on topic moest blijven en dat we het over auteursrechten hadden?
Dat het auteursrecht, zoals de artiesten dat zelf door de Buma laten controleren, op het internet niet te handhaven is ben ik met jullie eens. Maar wat nu (creative commons of de buma pilot?) en wat in de toekomst?

Unknown zei

Da's de vraag die nu nog openstaat inderdaad. Hoop ik volgende week op terug te komen, al zal dat inhoudelijk niet verschillen van wat Marco hierboven al zegt. Alleen wil ik mijn mening voor de wat minder-ingevoerden op dit blog toelichten.

Mijn verhaal was een reactie op jouw opmerkingen over marges en Sellaband. De publishing van de gecontracteerde bands gaat inderdaad deels naar Sellaband; heel slim en inmiddels standard procedure bij bijna alle muziekmaatschappijen. Echter, ook daarvoor geldt dat die concrete waarde nog niet groot is omdat Sellaband er nog onvoldoende in slaagt de cross-over voor hun bands te creëren. De waarde van die publishingrechten is dus ook nog niet groot.

En wat betreft de investeringen in bands die de 50K niet halen: bij mijn weten wordt er geen cent overgemaakt/binnen gehaald TOT het moment dat de drempel van 50K is behaald. Tot die tijd is het virtueel geld. Dat is de reden waarom ik zeg dat ze bij Sellaband financieel echt nog niet zitten te lachen. Maar misschien ben ik verkeerd geïnformeerd? Sowieso heeft Sellabands voornaamste winstbron niets met muziek te maken: rente :-)

riekus zei

Hoi Niels,

ik weet niet zeker of je nog open dag houdt, maar zo ja, dan heb ik een vraag / opmerking.

Veel opinieleiders in "nieuwe muziek" hebben het over het "einde van schaarste" in de muziekwereld (o.a Andrew Dubber) en daarmee het gratis verspreiden van je muziek. Aan de andere kant zie ik een tendens om juist weer schaarste te creëren door middel van merchandise: limited editions, speciale verpakkingen etc. Hoe zie jij het begrip schaarste binnen de huidige en toekomstige muziekwereld?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden

Unknown zei

Boeiend item ja. Snelle reactie:

Dubber heeft natuurlijk gelijk dat door de digitalisering (MP3's) er feitelijk nooit meer sprake kan zijn van schaarste van (opgenomen) muziek. The Pirate Bay en iTunes raken nooit meer 'uit stock', simpel zat.

Als je dit blog leest weet je dat dat enerzijds bedreigend kan zijn, maar dat ik ervoor kies om te focussen op (het aanjagen van) de positieve aspecten en mogelijkheden van die situatie. Die kansen zijn er wat mij betreft te over. Bovendien heeft zeuren over de nadelen geen zin. Het is zoals het is, let's move on.

De andere trend zie ik ook en heeft daar inderdaad mee te maken. Het kan werken, maar te allen tijde moet je focussen op 1 ding: maak extreem goed duidelijk waarom het publiek zou moeten/willen betalen voor jouw muziek. Dat is niet makkelijk, maar kan nog steeds. Mooie verpakkingen of bijzondere formaten kunnen daarbij helpen, maar het heeft ook te maken met gunnen en (impliciet) laten zien dat je aandacht hebt besteed aan je muziek en de wijze waarop je die uitbrengt. Met Kyteman waren we die 1.000 Limited Editions binnen 1 maand kwijt en dat is fijn. Maar de kracht is ook de beperkte oplage, de dure uitvoering en dus zul je daarnaast, op creatieve manieren, moeten blijven aantonen dat je muziek het waard is om aangeschaft te worden. Ook op een 'gewone' CD.