- Het leesvoer van deze week is een blogpost die heel concreet en stap-voor-stap uitlegt hoe je je fanbase vergroot (via Steijn). DIY-er wordt het niet!
- Gijsbert over De Dood van Pop. Veel boeiende reacties. Ook dood: de functie van A&R-manager. Mooi nostalgisch artikel. Weer levend: Jan & Anny!
- De boekenbranche dan. Vorige week in Eén Vandaag:
- En driemaal raden wat de bestverkochte apps bij iTunes zijn? Letten we op, uitgevers en boekhandel?
- De filmindustrie is ook lekker bezig. Consumentje-pesten, daar is de muziekindustrie ook stukken wijzer van geworden (via EB):
- Harde wetenschap, daar hebben we behoefte aan! Dit dikke online rapport lijkt daarop en haalt de stelling onderuit dat internet muzikanten en artiesten niets dan onheil brengt (via Arrien). Fijn dat dat is onderzocht in een écht laboratorium.
- Aspirant-DJ's vinden hier het recept voor een goede mix-CD.
- 5 Mantras for the New Music Business (via Mars). Onderstaand filmpje komt ook via hem. Gebruikt door EMI, dús goed:
- Over EMI gesproken: het legendarische Abbey Road staat in de etalage (als ik geld had...) en investeerder Guy Hands probeert z'n inschattingsfout goed te maken door het winstgevende deel van het verliesgevende te scheiden. Dit dreigt een lang en pijnlijk verhaal te worden, met niet per se een gelukkige afloop. Is de reddende engel Paul McCartney?
- Ook op EMI: het solodebuut van Sigur Rós-zanger Jónsi. Zijn optreden in Paradiso belooft iets bijzonders te worden:
- Acteer-ambities? Doe auditie bij Van Binnen voor hun nieuwe clip! Zwemdiploma mee.
- De Top 10 Rock 'n' Roll regels. Apple is ondertussen op weg naar 10 miljard (!) muziekdownloads. Dit zijn de 10 best verkochte:
- Mooie visie op innovatie van een hoge ome bij Google. Verder op het blog van Erwin: prachtig verhaal over crowdsourcing en werken anno 2010 met als voorbeeld C-Mon & Kypski's geweldige clipconcept.
- Zou dit werken? Flattr (via Lykle, van de mensen die ons Pirate Bay brachten):
- Ook van Lykle, 3 keys to social media marketing:
- Een grote voorjaarsschoonmaak op Twitter hoort daar bij (via Gerhardt).
- Tof nieuw project van de jongens achter In A Cabin With: korte reportages met muzikanten op plekken en/of steden die van invloed zijn geweest op zijn of haar muzikale carrière. Michiel Flamman (SOLO) trapt op 10 maart af in de studio waar hij zijn eerste plaat opnam en vertelt over zijn bijna-doodervaring in de Oudegracht.
- Gratis track van Booka Shade en een mixtape van Gonzalez met pianocovers van o.a. Daft Punk. Ook nieuw werk van About. Ik vind het práchtig:
- Vorige week berichtte ik dat Plato Den Haag ermee stopt. Lokale website Hofstijl heeft een mooi interview met eigenaar en popspeciaalzaak-icoon Harry.
- The Smiths' "Meat Is Murder" vierde afgelopen zondag z'n 25ste verjaardag. No Age, Xiu Xiu, Colin Meloy (The Decemberists), Beirut e.a. blikken terug op wat die plaat voor ze betekent.
- Waarom je nooit moet meedoen aan muzikale talentenjachten op TV: zo werkt het écht (via Marinus).
Tot over anderhalve week.
1 opmerking:
Jezus, wat een zeurreacties op het artikel in de volkskrant. Vreselijk om zo'n grote groep mensen te zien neuzelen over het feit dat "hun" smaak niet populair is en hoe vreselijk dat wel niet is.
Ik heb (om een voorbeeld te noemen) bijvoorbeeld helemaal geen last van frans bauer die op tv is in plaats van een stel hippe powerpop gasten. Ik kijk niet naar die man en ik luister niet naar die man. Ik heb ondertussen zelf genoeg muziek gevonden via het internet. Dat lijkt een grote groep van de reageerders niet te willen of kunnen doen en daarover moet gemiept worden met veel "ach en wee!"
Een reactie posten