3 februari 2010

Teveel. Muziek. Sites. (2)

Josh vervolgt zijn onderzoek naar nuttige online tools, platforms, widgets en applicaties voor bands, artiesten, producers en muzikanten:
  • Promotie tools/widgets
ReverbNation schijnt de ongekroonde keizer der widgets te zijn. Het wordt in Amerika erg veel gebruikt door (onafhankelijke) artiesten, in Nederland o.a. door hiphop-veteraan Deams en zijn manager Tineke Timmerman. Zij legt uit wat de voordelen zijn: "Voor de artiest zijn de vele mogelijkheden van ReverbNation wat lastig, maar de bezoeker ziet in één oogopslag alle informatie overzichtelijk op de artist page. Naast de gebruikelijke ‘About’, een overzicht van shows en een muziekspeler kun je persclippings samenstellen, chartposities en belangrijke statistieken laten zien. Omdat ReverbNation voorop loopt in het migreren van andere sites als MySpace of een Facebook Fan-page zie je in die statistieken ook de friends/fans van deze community sites. Een totaaloverzicht van al je fans dus [handig!]. En ReverbNation laat je precies zien wat de ontwikkeling is: zijn er fans bijgekomen? Hoe vaak is een widget gebruikt? Met een handige kaart [vergelijkbaar met Google Analytics] zie je snel of je populairder bent geworden of niet. Er zijn diverse widgets aan te maken, o.a. voor een mailinglijst of een audiospeler, maar je kunt deze ook combineren in één widget met diverse tabs: info, videos, audio, mailinglist, foto’s, blog, store en een share-optie. Deze widget is overal te plaatsen: op je website, maar ook op verschillende social communities. Enige jammere is dat je de tabs niet kunt organiseren. De widget begint dus altijd met de tab ‘Main’ [dit is afgelopen week aangepast, zie de reacties onderaan deze post].

Een zeer leuke functionaliteit van ReverbNation is het samenstellen van een streetteam. Fans die wat meer voor hun artiest willen doen kunnen zich hiervoor inschrijven en de artiest kan dit team specifiek inzetten voor allerlei doeleinden. Zo kun je bijvoorbeeld een doel stellen om een YouTube-filmpje zoveel mogelijk te verspreiden, er een deadline aan koppelen of een widget aan verbinden." Deams stelt: "ReverbNation geeft een goed overzicht van mijn fan-statistieken, maar houdt mij ook direct in contact met fans die willen helpen met promoten." ReverbNation lijkt aan alles gedacht te hebben. Ze geven je zelfs kennis om je band en muziek te promoten. Tineke: "Bij resources staan allerlei tips en trucs en de meeste services zijn gratis. Wil je professioneler overkomen met een geheel eigen look & feel dan moet je betalen. Zo kun je prima een mailing via ReverbNation versturen, maar wil je je eigen achtergrond en logo dan zul je wat geld neer moeten leggen. Ook voor het aanmaken van een perskit moet je betalen. Maar dat is zeker het overwegen waard: met deze perskit helpt de site je om boekers en zalen te benaderen en ReverbNation laat je de resultaten zien door middel van statistieken."

Indrukwekkend.

Josh zocht verder:

Voor het verzamelen van e-mail adressen is er Fanbridge. Ook voor verschillende SMS-mogelijkheden en het opstellen van nieuwsbrieven trouwens. Een mooie optie is dat je de mensen die zich aanmelden voor je mailinglijst iets terug kunt geven. Dit kan een MP3 zijn, maar ook een exclusieve foto. Je kunt uploaden wat je wilt, de aanmelder krijgt daar met het invullen van zijn e-mail adres toegang toe. Kosten: €24,99. Als je slechts een simpele mailinglijst wil opbouwen kan dit open source appje helpen. Kosten: 0.

Dan Topspin. Als je het moet geloven hebben Beck, de Beastie Boys en Arcade Fire allemaal van hun services gebruik gemaakt. Nergens op de site staan prijzen (je moet eerst een offerte aanvragen) dus ik verwacht een hoog bedrag. Topspin beweert een enorm bereik te genereren met op maat gemaakte widgets en tools, er worden hoge omzetten en grote resultaten beloofd en uiteraard hangt er een compleet en uitgebreid statistiekenprogramma achter. Jullie mogen het proberen. Kosten: ??? [De verhalen over Topspin waaraan Josh refereert heb ik ook van meerdere kanten uit 'de industrie' gehoord. Ik ben benieuwd naar ervaringen van lezers, red.]

Als je je afvraagt hoe je een vette page op Facebook maakt: ILike. Met een paar simpele stappen komen jouw banner, songs, Twitter-berichten, video’s en concerten op je gepimpte artiestenpage te staan. Bekijk het erg behulpzame videootje om te zien hoe. Verder kun je door je ILike-profile aan je Facebook te koppelen makkelijk nummers aan Facebook-vrienden sturen. Of zo proberen nieuwe fans voor je page te werven… Daarnaast helpt ILike met de bouw van mobiele applicaties. En ligt daar niet de toekomst van interactieve media en muziekpromotie? Om een mobiele mini-site te activeren betaal je eenmalig $195. Ilike biedt verder enkele leuke widgets aan. Kers op de taart is hun samenwerking met Garageband, waardoor je een nieuw potentieel publiek kunt bereiken. Kosten basisaccount: geen.

Zoals iedereen die hier regelmatig komt weet, is EHPO groot fan van Bandcamp. Met recht, lijkt het. Mooie, overzichtelijke site met een hoop tools. Kraties. Beluistering en verspreiding van je muziek en gebruik van andere dingen die je verspreidt kun je uitstekend tracken. Widgets kunnen gemakkelijk gedeeld en geëmbed worden, players komen in verschillende maten en zijn in kleur aan te passen. Handig is natuurlijk dat je mensen de optie kunt geven een track gratis te downloaden, in ruil voor hun e-mail adres. Je kunt ook zelf een prijs plakken op je download, maar muziek verkopen is voor ons nog niet zo interessant. Hyves laat je met een aangepaste embed-code Bandcamp-widgets plaatsen op je profiel. Ik vraag me wel af of er stukjes code zijn uitgesloopt die iets voor de statistieken van Bandcamp betekenen [zie opnieuw de reacties bij deze post]? Kosten: geen (!).

Ik ken niemand die ‘em gebruikt, maar de widget van Noisetrade is interessant genoeg om hier te noemen: muziek aan fans aanbieden, in ruil voor wat geld of de afspraak om het door te sturen naar een paar vrienden. Nadeel is dat-ie nogal groot is en zo te zien niet makkelijk te re-sizen. Kosten: geen.

Prachtige uitgebreide lijst, Josh. Wie zich verveelt, kan over ditzelfde onderwerp bij Meindert meer lezen. Morgen hier verder met tools om MP3's te verspreiden, players & radio, video, boekingen & optredens, add-ons voor Wordpress en Twitter-tools. Tot dan!

10 opmerkingen:

Theo zei

Wat een geweldige post!

Twee aanvullingen op het uitgebreide verhaal over ReverbNation:

1) Het nadeel van de tabs bestaat sinds maandag niet meer. ReverbNation heeft sinds begin deze week namelijk de lay-out van de profielpagina's aangepast waardoor alle informatie op één pagina past. Wil je meer details zien, dan kun je doorklikken.

2) Een ander interessant onderdeel van de site (dat wel heel kort wordt aangestipt) is de 'Reverb Store' die momenteel nog in een beta-stadium verkeert. Hierin is het straks mogelijk om merchandise aan te bieden aan je fans. Je kan op de site CD's samenstellen, T-shirts designen en meer. Vervolgens maak je van de store een widget die je weer op je eigen site kan zetten of op je Facebook-profiel, op je blog of waar dan ook.
Zie onderstaande link voor uitgebreide info over de Reverb Store:
http://blog.reverbnation.com/2010/01/01/new-feature-the-reverb-store/

Het verhaal over Bandcamp vind ik ook erg interessant. Daar ga ik ook zeker eens naar kijken.

Jim Offerman zei

"Ik vraag me wel af of er stukjes code zijn uitgesloopt die iets voor de statistieken van Bandcamp betekenen?"

Antwoord: nee!

De statistieken worden door Bandcamp's player zelf verzameld (en niet door het stukje embed-code).

Meindert zei

In een interview met Paulusma (ex-Daryll-Ann) voor 3v12/Adam verteld hij mij al enthousiast over de Reverb Store.

Naast muziek, statistieken over oa contact met fans, vind ik een dergelijke fysieke winkel een erg interessante feature voor muzikanten. Zeker nu merchandise een van de belangrijkere inkomstenbronnen voor muzikanten blijken.

Links:
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43000890
http://www.reverbnation.com/paulusma

Fuel zei

@jim offerman
ik vraag me wel af wat er dan wel uitgesloopt moest worden, wat volgens Hyves gevaarlijk zou kunnen zijn?

Jim Offerman zei

@Fuel Heb het ff gechecked: allowNetworking en allowScriptAccess zijn weg. Oftewel: ik was uit mijn aars aan het praten, want zonder allowNetworking kan Bandcamp vanuit Flash geen "phone home" doen om de stats door te geven. Excuus voor de misinformatie.

Fuel zei

kijken, met een beetje samenwerking komen we dr wel weer uit ;) :)

Steven zei

Zeker goeie post!

Wellicht een interessante toevoeging is Tunecore (www.tunecore.com), waarmee je makkelijk je digitale distributie kunt managen (oa naar iTunes, AmazonMP3, eMusic, Rhapsody, Napster). Je hoeft met Tunecore maar 1 account aan te maken ipv diverse accounts bij de verschillende distributeurs/winkels. Ook betaling van de verkoop gaat via Tunecore, lekker overzichtelijk dus, en daarnaast kun je je verkopen mbv diverse dashboards analyseren (welke winkel loopt het best, welke prijs, welke regio etc).

Verder biedt Tunecore nog (oa):
- muziekplayer/widget
- mastering service
- optie om airplay op diverse internetradiostations te kopen

Het kost wel een eenmalig bedrag om je muziek aan te bieden (diverse prijzen, zie website), en daarna een vast bedrag per jaar, ik dacht 20 dollar. Die ze overigens verrekenen met je verkopen, dus dat merk je amper (als je genoeg verkoopt dan :-)

Rob Menzo zei

Voor Nederlandse bands is er het gratis platform www.pajaro.nu

Het is inmiddels al een flinke community (+1000) met een breed scala aan entertainers.

Anoniem zei

Ha Niels,

Superhandige blog! Wat is volgens jou de beste tool om online mailings te doen?
Kan niet zoeken in het nieuwe design, dus wellicht heb jij het "top-of-mind"?

bedankt alvast!

Theo

Niels Aalberts zei

@Theo: ik gebruik zelf niet zo'n tool, maar hoor goede verhalen over MailChimp. Is wel een betaal-app.