1 maart 2010

Bij ons staat op de keukendeur...

Niet De 2 Pinten. Wel de eerste synopsis van Het Groot EHPO Boek dat ik tijdens mijn vakantie heb besloten te gaan schrijven. De inhoud is onder voorbehoud, evenals titel en uiteindelijke vorm, maar door het vandaag hier aan te kondigen hoop ik mezelf ertoe te dwingen het daadwerkelijk te gaan schrijven. Zo hangt het voorlopig bij ons op de keukendeur het prikbord, Edding 3000 ernaast:

Voorafgegaan door een proloog wil ik de onderwerpen op dit blog bundelen rond bepaalde thema's, aangevuld met oude en nieuwe voorbeelden, cases, nieuwe inzichten en informatie. Om te beginnen hoor ik graag welke onderwerpen en thema's volgens jou absoluut niet mogen ontbreken. Laat het weten in de reacties. Suggesties voor een goede titel en welk bedrag je over zou hebben voor mijn boek zijn ook welkom.

Zo, dat is eruit. Heb er zin in én zie er huizenhoog tegenop :-)

21 opmerkingen:

Marinus zei

Tof! Gefeliciteerd! Ik ga 'm zeker kopen. Ik zou er 20 a 25 Euro voor over hebben.
En uiteraard kom ik spelen op de presentatie (als je daar behoefte aan hebt ;-)

Silence is Sexy zei

Goed plan!

Ik zou er graag cases in zien van NL artiesten die doorgebroken zijn. Dan denk ik aan namen als Voicst, Moke, De Staat en Kyteman. Hoe zijn zaken aangepakt en wat heeft het verschil gemaakt met die 100 artiesten die net zulke goede platen gemaakt hebben maar nog steeds voor lege zalen staan.

Van Hooft zei

@Niels indeed een goed plan
@silence; maar dan mag jullie verhaal natuurlijk ook niet ontbreken ;-)

Age zei

Goed nieuws!

dat mijn kinderen over 25 jaar op de HKU 'het grote EHPO boek' maar als verplichte lesstof tot zich nemen ;-)

Koen Zuurbier zei

Ik zou het zo schrijven dat het over 5 jaar niet een achterhaald verhaal wordt. Of je moet het net zoals Al you need to know about... structureel aanpassen en opnieuw uitbrengen ;-)

Unknown zei

@Koen: ik denk dat de essentie van de huidige tijd én het onderwerpen/de onderwerpen van mijn boek nu juist is dat het per definitie over 2-3 jaar (deels) achterhaald is. Dat is niet anders en maakt het boek en deze tijd juist zo ontzettend boeiend :-)

@allen: Dank voor de reacties tot zover.

Arno Dreef zei

Ha Niels,

dat klinkt goed!
Ik zou er tussen de 20 en 30 Euro voor over hebben. Beetje afhankelijk van de inhoud natuurlijk:)

Ik zou zeer geïnteresseerd zijn in DIY-methoden en nieuwe verdienmodellen voor enkel componisten (lees: niet- optredende artiesten). Deze groep sneeuwt naar mijn idee een beetje onder als het gaat om nieuwe ideeën aan de (uiteindelijke)verdienstenkant.

Veel succes met schrijven!!

Aram Haagsman zei

Gaaf Niels!

Mooi als boek voor 19,95 en for free (met digitale reclame) als PDF. Maar nog mooier: als de tijd er rijp voor is, prachtig interactief op bijv. de iPad. Filmpjes, muziek (!), foto's.

Heel veel succes met de Edding3000, en net als Marinus kom ik ook graag spelen op de presentatie(s!) :)

Angelique zei

Woh Niels, echt boter bij de vis... Omdat jij het bent, zal ik er max. Euro 25,00 voor over hebben. Enne... mocht je nog een klankbord nodig hebben, ik luister graag. Heel veel succes, angelique

Lykle zei

Goed dat je gestart bent, maar je hebt duidelijk nog wel wat te doen ;-) Want een erg overzichtelijke weergave van de inhoud zet je hier nog niet neer. Daarom een wedervraag: wat is nou Het Punt dat je in het boek wilt gaan maken? En aan wie wil je dat vertellen?

Cheers,

Unknown zei

@Lykle: volgens mij vraagt Niels dat aan ons ;-)

Maar goed initiatief, ben erg benieuwd naar het resultaat (al zal dat nog wel even duren gezien het eerste concept :-)

Ik zou graag ook cases willen zien, waarbij expliciet wordt ingegaan op de verschillende stappen die werden genomen en platforms die werden gebruikt en effectief bleken. Een echt kijkje in de keuken dus.

Qua kosten zeg ik een euro of 20. En natuurlijk interactief in een ebook versie. Ook lijkt me een online wikiversie van het boek mooi, waarbij bepaalde onderdelen door gebruikers aan te passen en uit te breiden zijn. Maar daar heb je zelf ongetwijfeld ook al genoeg ideeen over denk ik :-)

Misha zei

Goed idee. Het mooiste aan EHPO is de inspiratie die je er als beginnende (of ervaren) muzikant opdoet. Dus dat, keer 10, zou volgens mij dé kracht van het boek moeten zijn. En ik geef eigenlijk nooit meer dan €20 uit aan een boek ;)

@magneetfestival zei

Zet hem op Niels! dat achterhaalde is een punt. Doe als de Oor popencyclopedie. Met een deel als ijzeren repertoire en jaarlijks een deel verversen. Studenten moeten natuurlijk jaarlijks een nieuwe versie hebben. Daar doen leraren het toch voor? :)

Mag ik ook even reclame maken voor het eerste crowdsourcedfestival in Nederland svp?

groet!

Daan

Kris zei

Goed idee, je weblog lees ik als eerste in de ochtend. Ongeveer 19,95 euro is een mooie prijs. Ik wacht nog steeds op een boek met tips, theorie en praktijk van social media en DIY met goede voorbeelden. Daarnaast ben ik benieuwd wat je doel gaat worden. Wat wil je er precies mee doen.

rembrandt Frerichs zei

heej, da;s goed nieuws! het zou inderdaad mooi zijn als je een paar cases uit de doeken zou kunnen doen.
25,- zou ik er zeker voor overhebben...

zie je!

Rembrandt

Alfred zei

Goed idee Ik zou er,afhankelijk van de inhoud wel 20-30 euro voor over hebben.
inhoud?:bv.
cases besproken en geanalyseerd.
Carrière opbouw van een act/artiest.

Groet
Alfred

Sly Nova zei

20 euri en dan een handboek voor de band van 2011 ! Een beknopte samenvatting van je blog eigenlijk maar dan in kop romp staart stijl aangevuld met do's & don'ts uit de praktijk lijkt me gegarandeerd succes!

Anoniem zei

15 euro. meer mag je er niet voor vragen, wil je wat verkopen buiten de vaste fans.

Unknown zei

@Allen: Dank voor alle reacties. Nuttig om te weten wat de bandbreedte qua prijs ongeveer is (zat zelf ook aan genoemde richtprijzen te denken) en wat jullie de meest dode-bomenwaardige inhoud van EHPO vinden.

@Lykle e.a.: 'Hét Punt' dat ik met het boek wil maken komt uiteraard in grote lijnen overeen met het punt dat ik dagelijks met dit blog maak. Voor papier voeg ik daar, zoals ik er nu over denk, grofweg 2-3 belangrijke extra aankoopredenen/USP's aan toe:
1. Een verhalende introductie/proloog die het boek breder interessant zou kunnen/moeten maken dan uitsluitend voor (beginnende) muzikanten.
2. De grootste terugkerende thema's van mijn blog overzichtelijk en leesbaar gerangschikt in aparte hoofdstukken...
3.... Aangevuld met nieuw materiaal, andere voorbeelden en cases.

En om je gerust te stellen: in mijn hoofd zit e.e.a. al stuk scherper dan op dit kladje aan de wand. Je kent me ;-)

Arne Coomans zei

Handboek communities gaat ook voor 20eur de toonbank over. Calimeromarketing 2.0 voor 22.50. Ik denk dat je zeker in de zelfde sector zit qua doelgroep en wat je hebt te bieden. Dus van 20-25euro zou ik niet terug schrikken.
Maar een toffe layout zou ik wel fijn vinden. Iets mooier dan dit blog ;)

Anoniem zei

verandert de rol van producer erg op dit moment? Of blijft de voornaamste bezigheid gewoon: retegoeie muziek retegoed vastleggen...
Mag niet ontbreken m.i.