22 maart 2010

De klant is Koning (dit keer écht!)

De mooiste bijvangst van je eigen blog is ordening van je gedachten en het feit dat door het delen van kennis lezers ook hún kennis met je delen. Zoals ik eerder zei: wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.

Soms krijg je je gedachten echter moeilijk onder woorden, mis je een verbinding, maar zie je wel hoe verschrikkelijk veel er verandert in de wereld. Op dit moment gaat een aantal vaste waarden en marktverhoudingen volledig op de schop, relaties die soms al decennialang min of meer vastliggen. De belangrijkste daarvan is de relatie tussen producent en afnemer, maker en consument. Of noem het schrijver en lezer, NS Hispeed en treinreiziger, muzikant en fan. Afgelopen week vond ik in mijn Inbox, via Twitter en op de rest van internet talloze voorbeelden die ik in 1 blogpost creatief aan elkaar wilde verbinden. Soms volstaat echter een opsomming van feiten, knipsels en gebeurtenissen:

De heftigste van afgelopen week is de case van voedingsmiddelen, snoep- en chocoladeproducent Nestlé (via Charly). Zij doen een Dirk Scheringa'tje: jarenlang een twijfelachtig product verkopen (in dit geval vuile KitKat's) en denken dat moderne consumenten dat zonder protest slikken. Dirk Scheringa verkocht leningen met lage rentes maar onbeschofte verzekeringspolissen, bouwde daarmee een gigantisch kruitvat, Pieter Lakeman was de lont, Twitter en andere sociale media de niet te blussen veenbrand. Nestlés Pieter Lakeman heet Greenpeace, ouderwets paniekvoetbal door negatieve reacties van Facebook te verwijderen is de lont. Gevolg: Nestlés veenbrand woedt nu over heel internet en slaat over naar de beurs. Deze bondige blogpost vat de gebeurtenissen rond Nestlé samen. Zij die Rage Against The Machine vorig jaar naar #1 hielpen dwingen nu dit bedrijf op de knieën. Omdat het kan.

Bij de start van dit blog nam ik me voor maximaal 20% van mijn tijd en ruimte te besteden aan bad practices en de rest aan positieve, concrete tips hoe het anders kan. Kijk mee hoe anderen de mogelijkheden van een veranderde wereld benutten:

Dit was de eerste reactie onder mijn post Perfect Dusty:

Jeroen van Plato Utrecht gaat actief op zoek naar muziekliefhebbers, nieuwe en bestaande klanten en biedt ze 100% relevante, pro-actieve service en tips. Niet afwachten, maar doen. Genoemde twee verzamelaars liggen inmiddels bij mij thuis. Ik heb Jeroen gevraagd voor dit blog iets te schrijven over hoe Plato omgaat met internet, social media (bijvoorbeeld Twitter) en de verkoop van muziek anno 2010. Hopelijk doet-ie dat binnen afzienbare tijd. UPDATE:

Maar er zijn meer slimmeriken die met open vizier op een nieuwe manier zaken doen. Lees hoe Seats2Meet omgaat met leveranciers of hoe je in Breda gratis eet (via Harry de Swart):

De treffende openingszin van restauranthouder Jeroen vat zijn beweegredenen samen. Net als jouw band heeft hij gebrek aan naamsbekendheid en klandizie, maar wél iets te bieden. Door creatief na te denken over zijn product, marketing en strategie creëert hij de noodzakelijke aandacht en omzet. Het opstart-model 'gratis' haalt in de muziekindustrie de koppen nauwelijks meer, maar in de horeca wél.

Ook de boekenbranche moet totaal anders omgaan met hun product, de kracht van social media, wensen en behoeften van (digitale) lezers. Zie de letterlijke ommekeer in dit briljante filmpje (via Tom en Timo):



Misschien gooi ik een boel dingen op een hoop, maar ik zie overeenkomsten: internet zet de wereld volledig op z'n kop. Het is buigen of barsten. Alleen creatieve ondernemers met oog voor de belangen, wensen en eisen van winkelier en klant, boeren én eters overleven de komende jaren.

2 opmerkingen:

Guuzbourg zei

Dankzij die reactie van Jeroen werd ik op het bestaan van die twee Goffin&King-compi's gewezen, en vandaag kletterden ze via Amazon.de op de mat. Samen met een compilatie van door Jackie DeShannon geschreven liedjes, want Amazon.de geeft ook goede suggesties als je iets koopt. Zo werkt dat ook nog 'ns een keer.

Unknown zei

Die zetten we er gelijk even bij, Guuz. Thanx!