31 maart 2010

Een gouden horloge

Vandaag is officieel mijn laatste dag als manager van Colin Benders en marketeer van Kyteman's Hiphop Orkest. Een gouden horloge en een afscheidsreceptie zit er niet in, wel een moment om nog even bij stil te staan. Niet met het zoveelste linkje naar "Sorry" of bedankje aan het adres van Colin, alle Orkestleden en iedereen om het Orkest heen die ruim 2 jaar keihard werken tot zo'n groot genoegen maakten. Dat weten ze allang.

Sinds de aankondiging van mijn vertrek ben ik bezig dit blog te vertalen naar een dode-bomen-variant. Ik ben inmiddels een pagina of 10 ver, dus moet nog flink aan de bak. Gestart ben ik met het Kyteman-verhaal vanaf december 2007, met daarin alle meevallers, tegenslagen, lachsalvo's, huilbuien, sex, drugs en rock 'n' roll zoals ik me die herinner. Kortom: 'Kyteman doet het zo', maar dan op echt papier. Vandaag, als herinnering aan een aaneenschakeling van hoogtepunten en voorproefje op Het Groot EHPO Boek (werktitel), één van de sleutelmomenten die ik in dat eerste hoofdstuk uit de doeken doe:

"Nadat ik halverwege 2008 de organisatie van de Culturele Zondag overtuigd had onze debuutshow te verplaatsen naar Tivoli De Helling, maakte ik een afspraak met programmeur Johan Gijsen. Op het afgesproken tijdstip kwam ik Tivoli binnen, waar Johan mij vriendelijk maar zonder omhaal begroette met “Wat wil je precies, Aalberts?” Hij had haast, want moest een vergadering in. We stapten de kleedkamer binnen en hielden onze jassen aan. Johan kende Colin uit het Utrechtse live circuit, zijn optredens met C-Mon & Kypski, Relax, Voicst en andere bands. Johan en ik kenden elkaar ook al enkele jaren; ik woon praktisch tegenover zijn zaal. Ik lichtte kort toe wat onze plannen waren, de gesprekken met Donica [organisatie van de Culturele Zondag], Productiehuis Oost-Nederland (ON) en ons voornemen om het eerste optreden van Vredenburg naar zijn kleine zaal te verplaatsen. Het slechte nieuws bewaarde ik voor het laatst: financiering van het geheel was, ondanks de bijdrage van de Culturele Zondag en ON’s betrokkenheid, nog steeds een probleem met 21 orkestleden, licht, geluid, productie, begeleiding en minimaal 12 repetities. Op dat moment waren zes minuten van ons gesprek verstreken. Johan stond op, op het punt om zijn vergadering in te gaan, en zei langs z’n neus weg: “De zaal is OK en je mag de deur houden”. Hij schold ons daarmee de huur van De Helling kwijt en sponsorde ons plan, bij een uitverkocht huis, met 450 tickets à €6. In zevenenhalve minuut hadden we een grote kostenpost geschrapt en €2.700 aan ons budget toegevoegd. Maar belangrijker: Johan bewees een fantastische programmeur te zijn, met een neus voor idiote, maar veelbelovende muzikale ideeën. Hij staat daarmee aan de basis van het succes van Kyteman’s Hiphop Orkest. Nog geen half jaar later bewezen we zijn gelijk: in no-time verkochten we tweemaal Tivoli's grote zaal uit, waarna Johan mij verbijsterd belde: "We kunnen zeker 4 maar misschien wel 5 shows doen, Niels. Serieus!"

Johan bedankt voor de kortste en meest effectieve vergadering ooit. Held! Kruip ik nu weer achter m'n typemachine, delete de Twitter-search 'Kyteman' en drink een glas op 2 fantastische jaren. Proost!

Morgen de kwartaalcijfers van dit blog.

6 opmerkingen:

Marinus zei

Nu weet ik helemaal zeker dat ik dat boek moet hebben.

Alfred-Brickyard zei

Ik wil dat boek echt hebben,hoef ik ook niet meer zovaak je blog te bekijken :-)

Unknown zei

Dank voor al het enthousiasme. Inspireert om er vaart achter te zetten!

boekeman zei

Ik kijk nu al uit naar de rest!

Unknown zei

Dit smaakt inderdaad naar meer, ben benieuwd naar de rest van het boek! Ga zo door :)

LadyLau zei

Bij voorbaat al een must-read, zou ik zeggen!