18 maart 2010

Alex Chilton † (1950-2010)

Het idee achter de serie geschreven muziek is om bewust niet te linken naar clips of MP3's van de songs waarover ik schrijf. Als je iedere dag blogt zoek je soms een uitdaging, en achter een toetsenbord slechts beschrijven waarom een song je zo raakt is dat. Die blogposts kosten me dan ook best veel tijd en moeite, te meer daar het gaat om liedjes uit mijn persoonlijke Top 20-25 allertijden. Die zijn Heilig en wil je recht doen. Twee van mijn drie begrafenissongs heb ik inmiddels te pakken; ik denk na over de derde...

In gedachten hanteer ik een vage lijst songs waar ik ooit nog een ode aan wil brengen. Big Star's "Thirteen" staat daar absoluut tussen. Het is misschien wel het beste akoestische liedje dat ik ken. De puber-romantiek druipt uit iedere groef en Alex Chilton's "oehoehoe's" zijn de mooiste en meest smachtende ooit gezongen. Nu is hij dood. Voor één keer geef ik de song weg vóór ik erover schrijf, want je kunt niet zeggen dat je van muziek houdt als je "Thirteen" nooit hebt gehoord:


RIP Alex Chilton.

1 opmerking:

Unknown zei

Very true! Chilton schreef gitaarpop van de buitencategorie imho. Speciaal voor dagen als deze waarop de ramen (en de volumeknop) weer open kunnen. Een hommage (http://bit.ly/c9vEiY) en een afscheidsliedje (http://bit.ly/5BQEem) voor Alex.