8 oktober 2010

Wilde ideeën & nieuwe muziek (84)

Ik hoop dat je Flipboard op je iPad hebt, dan kan de grote stapel leesvoer deze week gewoon mee naar bed:
  • Ik maak me zorgen over een open en vrij toegankelijk internet, nu en in de (nabije) toekomst. Lees Why the copyright wars matter (via Guuz), een fragment uit The real cost of free. Auteur Cory Doctorow wordt, net als ik soms, beschuldigd van het betaald aanmoedigen van muzikanten en andere makers om hun werk gratis weg te geven, maar beargumenteert overtuigend dat "they should focus on the real online villains". Hij verwoordt een cliché prachtig: "Copying isn't going to get harder, ever. Hard drives won't magically get bulkier but hold fewer bits and cost more. Networks won't be harder to use. PC's won't be slower. People won't stop learning to type "Toy Story 3 bittorrent" into Google. Anyone who claims otherwise is selling something – generally some kind of unworkable magic anti-copying beans that they swear, this time, will really work." Schitterend! Dus lezen.
  • Stoer: Madness maakte laatste album met hulp van een investeringsmaatschappij. Dat leverde een rendement van 46,9% (!) op en Madness kreeg alle rechten terug. Ook stoer: blogpost over de heel sociale site van Ilse de Lange (via Erwin).
  • YES! Volgens deze chart ben ik weer 23 (via Bram):
  • Redelijk succesvol singer/songwriter Josh Ritter gaat keihard de concurrentie met EHPO aan met zijn How To-serie Making A Living in Music (via André). Nog een sterke column dan maar: De Boekensleutel. En inderdaad, ook dat zijn allebei must-reads.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Je zinsconstructie is hier wat ongemakkelijk:

"Verder: 4 Reasons why fans are file-sharing your music (that you can change...). Wíl je dat? Ministry of Sound wel."

bedoel je nu dat MoS wil dat ik hun muziek ga sharen? Ik heb wel moeite hun spul op bijv. spotify terug te vinden, dus tja...

Unknown zei

Zo dan, gecorrigeerd :-)