7 oktober 2010

Je muziek verspreiden én verkopen via Twitter

In mei vorig jaar was Corjan de Raaf na 5 jaar knutselen klaar met zijn Nederlandstalige debuutalbum Scènes. Genoeg industriemensen vonden het prachtig, maar niemand wilde er geld in steken of de plaat uitbrengen: "Dat was het moment dat ik mijn eigen weg insloeg. Ik begon Engelstalige liedjes te schrijven voor bestseller mysterieboeken van beroemde schrijvers. Ik deed en doe alles zelf, behalve de mastering: een nieuwe website, verkoop van mijn eigen muziek en ervaar zo de kracht van social media."

Zo ook van Twitter. Corjan startte in december 2008, maar zijn verwachtingen werden niet direct waargemaakt: "In Nederland is Twitter in mijn ogen niet wijd verspreid. Ik weet niet hoeveel gebruikers precies, maar als het er 168.000 zijn is dat relatief weinig op 16 miljoen inwoners. De wereldwijde Twitter-populatie vind ik interessanter. Er vanuit gaande dat niet iedereen die je een bericht stuurt je plaat koopt, leek het me logisch een grote following op te bouwen. Ik begon met de webversie en zocht mensen die spraken over de boeken waar ik liedjes voor en over schreef. Na een tijdje werd dat een dagtaak en heb ik een tooltje aangeschaft. Sinds die tijd is het hard gegaan, al realiseer ik me dat er veel troep tussen mijn bijna 21.000 followers zit. Ik denk dat misschien de helft een bot of een commercieel account uit de afslankcategorie is. Dat is bij Lady GaGa niet anders. Het schijnt erbij te horen als je erbij wilt horen..."

Het goede nieuws is dat de rest van Corjans followers echte mensen zijn waar hij als zelfbedruipende muzikant wél wat mee kan: "Sinds het uitkomen van mijn single houd ik in TweetDeck een search-kolom bij van die boektitel in alle talen. Ik reageer om de zoveel tijd op Twitteraars die de titel noemen en stuur hen een gratis linkje naar mijn song. Daar wordt heel positief op gereageerd. Zodra ze me volgen stuur ik ze een bedankje per DM met een linkje naar mijn iPhone app, Twitter of Facebook. Ongeveer 3% van de contacten die ik zo leg eindigt in de verkoop van 1 of meer songs. Op de momenten dat ik veel Twitter en écht wat te melden heb, zoals recentelijk toen bekend werd dat ik meespeel in een nieuwe Britse speelfilm, zie je dat direct terug in de verkopen. Voor mij is de formule: massa + wat zinnigs te vertellen hebben = sales op Twitter:
Inmiddels verkoop ik mijn muziek in 36 landen. Bijna uitsluitend dankzij Twitter draait mijn gratis iPhone app op heel veel telefoons in heel veel landen:"
Vaste lezers van dit blog weten dat ik meer geloof in kwali- dan in kwantiteit. Leuk zo'n enorme groep volgers, maar persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een kleinere groep écht betrokken fans effectiever is, langer bij je blijft en uiteindelijk meer oplevert (niet alleen financieel). 3% sales op 21.000 volgers is een mooi resultaat, maar ik ben bang dat de overige 97% van je volgers zo'n DM of link als spam ervaart. Corjan onderschrijft de vluchtigheid van zijn fanschare: "Uiteindelijk wil ik gewoon mijn muziek aan de mensen laten horen die zich ervoor interesseren. Dat bereik je alleen met kwaliteitsrelaties, daarover verschillen wij niet van mening. Maar het één sluit het ander niet uit. Belangrijk is dat je niet zomaar wat aanmoddert en werkt volgens een bepaalde strategie." En dat dat resultaat oplevert heb je bewezen, Corjan. Gefeliciteerd en succes met je toekomstige projecten!

5 opmerkingen:

Corjan zei

Thx Niels voor je stukje en je inspiratie so far.

Take care | Corjan

Joostvdutchman zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Corjan zei

Beste JoosTVD,

De kracht zit volgens mij in de combinatie. Ik heb een bandcamp - http://corjan.bandcamp.com - pagina voor de pre-release van mijn nieuwe Mystery Pop EP, waar ik via Twitter discount-codes voor uitgeef. Probeer eens 'mystery' bijvoorbeeld. Werkt als een jekko. Alle 5 bestseller auteurs waar ik liedjes voor schreef hebben inmiddels hun eigen discount-code die ze uit gaan geven aan hun lezers en fans. Sommigen gaan de link en de code afdrukken in de volgende druk van hun boek. Op die manier krijg je een mooie versmelting van oude en nieuwe media en kun je er dus ook gewoon liedjes mee verkopen.

Ik weet niet wat je met kwaliteit bedoelt. Voor mij betekent het dat je liedje klopt en raakt. Er is in mijn ogen altijd plaats voor nieuw talent. Dat houdt je scherp en je leert nog eens wat.

Take care | Corjan

Fennek zei

Slimme methode: Boeken van bestsellers. Zo heb je een mooie ingang c.q. reden om te contacteren.

JoosTVD zei

Beste Corjan,

Je methode is wat mij betreft puur gericht op het commercieele exploiteren van je muziek, waar je de nadruk op legt. je bent de enige niet. Het heeft eigenlijk alleen als functie jezelf te verkopen. Hoe slim je bedoelingen ook zijn, een combi met boeken? Lijkt op sponsorgedrag.
Mmmm, je zegt het, kwaliteit betekent: "je liedje klopt en raakt".
Dat is zo relatief als de neten dezer dagen, omdat elke hummel op de hoek of straat een cd-presentatie heeft tegenwoordig en denkt dat ie al een ster is.(kijk naar alle platforms, zoals Hyves) Nieuw talent? Wellicht teveel van het goede...te weinig gravitas, wat blijft hangen. Ja dit is ook relatief. Natuurlijk mag iedereen zelf weten hoe hij/zij muziek promoot, we leven in de vrije markt. Vandaar de slimme methodes, waar jij en vele anderen gebruik van maken. Slim. Maar cijfers zeggen mij niets, waar leg je de nadruk op eigenlijk?
Muziek toch? En dat is de vijver waar ik op doel, daar kan marketing niet tegenop in the end.
Kwaliteit komt uiteindelijk wel bovendrijven, ellenbogenwerk (jezelf slim verkopen) blijft volgens mij jezelf opdringen. Exposure is zoals met vele "hits" al jaren gebeurt: blijf het publiek er mee lastig vallen totdat het deuntje niet meer uit je kop te branden is.
Take care yourself/ JoosTVD